Visszhang: film

Sisu

Visszhang

A Rambo és a Fehér Halálnak becézett második világháborús finn mesterlövész, Simo Häyhä találkozása Számiföldön.

A spagettiwesternektől, Tarantinótól és John Wicktől ihletett, önfeledt nácimészárlás sokkal több mókát ígér, mint amennyit végül nyújt, főképp azért, mert nem mer igazán gátlástalan lenni. Jalmari Helander meglepően óvatosan játszik, még akkor is, amikor a marcona aranybányász, Aatami (Jorma Tommila) válogatottan groteszk és vérbő módszerekkel aprítja az egydimenziós nácikat.

Aatami a senki földjére bujdosik a háborús összecsapások és a visszavonuló nácik elől. Családja elvesztése után egymaga több száz szovjet katonát irtott ki, de múltját maga mögött hagyta; már csak arany után kutat. Amikor erőfeszítéseit siker koronázza, többkilónyi röggel a város felé indul, ám a nácik útját állják, elveszik az aranyát és majdnem megölik. Aatami gyilkos ösztöne ismét felébred, útjában pedig csak vér és újabb legendák maradnak. Helander nácijai nem makulátlan egyenruhájú, frissen borotvált Siegfriedek csoportja, hanem mocskos, viharvert horda, de ugyanolyan sematikusak, mint a hallgatag főhős. Az egyszerű figurák nem is állnának a szórakozás útjába, ha a rendező igazán el tudná engedni magát. Bár a vérontás kellően agyzsibbasztó és őrült, Helandert időről időre visszahúzza a realizmus és a világháború súlyos történelmi csomagja. Bár a film csupán másfél órás, hosszúnak és repetitívnek tűnik. A Sisu képtelen választani a naturalizmus és az exploitation között, s ez kiheréli a filmet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.