Visszhang: lemez

Sziámi AndFriends: Gyere, te bárki

Visszhang

Jól elindítja a lemezt a címadó dal.

A refrén könnyen megjegyezhető és énekelhető, az egyszerű, mégis hatásos gitártémának köszönhetően pedig már az első hallgatás után garantált a napokig tartó dallamtapadás. Ám ezt követően a torockói sírásók anekdotáinak rapbe hajló felidézése nem igazán áll jól Sziáminak. Az album első felét eléggé egysíkúvá teszik az egymást érő keserédes panaszkodások, amelyekhez sajnos a hangszerelés sem társít különösebb izgalmakat. Ennél is zavaróbb, hogy az utómunka során az éneksávok szinte kényszeresen lettek „tökéletesre” csiszolva, a hangkorrekció hol Sziámi hangját torzítja felismerhetetlenné, hol a szöveget teszi érthetetlenné. Pedig a legtöbb számnak kifejezetten jót tett volna egy kis karcosság, néhány hamis hang is belefért volna, hogy a végeredmény emberi maradjon. De a Reál, humán című számmal aztán megérkezik a hiányzó lendület, a burkolt és közvetlen politikai utalások alá ráadásul már zeneileg is több tökösség és fantázia jut. Ennek köszönhetően a „B oldal” végül megmenti az albumot. Vitathatatlan csúcspont a részben élőben rögzített Kik azok a magyarok?, amely a közéleti és kulturális személyiségek névsorát visszafogott pátosszal kapcsolja össze a sokszínűség ünneplésével, arról nem is beszélve, hogy Magyar Péter talán első popzenei említését is magával hozza. Kissé furcsa, hogy a dal klipes verziója néhány hónnappal korábban még Mi vagyunk a magyarok címen jelent meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.