Visszhang: lemez

Sziámi AndFriends: Gyere, te bárki

Visszhang

Jól elindítja a lemezt a címadó dal.

A refrén könnyen megjegyezhető és énekelhető, az egyszerű, mégis hatásos gitártémának köszönhetően pedig már az első hallgatás után garantált a napokig tartó dallamtapadás. Ám ezt követően a torockói sírásók anekdotáinak rapbe hajló felidézése nem igazán áll jól Sziáminak. Az album első felét eléggé egysíkúvá teszik az egymást érő keserédes panaszkodások, amelyekhez sajnos a hangszerelés sem társít különösebb izgalmakat. Ennél is zavaróbb, hogy az utómunka során az éneksávok szinte kényszeresen lettek „tökéletesre” csiszolva, a hangkorrekció hol Sziámi hangját torzítja felismerhetetlenné, hol a szöveget teszi érthetetlenné. Pedig a legtöbb számnak kifejezetten jót tett volna egy kis karcosság, néhány hamis hang is belefért volna, hogy a végeredmény emberi maradjon. De a Reál, humán című számmal aztán megérkezik a hiányzó lendület, a burkolt és közvetlen politikai utalások alá ráadásul már zeneileg is több tökösség és fantázia jut. Ennek köszönhetően a „B oldal” végül megmenti az albumot. Vitathatatlan csúcspont a részben élőben rögzített Kik azok a magyarok?, amely a közéleti és kulturális személyiségek névsorát visszafogott pátosszal kapcsolja össze a sokszínűség ünneplésével, arról nem is beszélve, hogy Magyar Péter talán első popzenei említését is magával hozza. Kissé furcsa, hogy a dal klipes verziója néhány hónnappal korábban még Mi vagyunk a magyarok címen jelent meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.