Visszhang: film

Áradás

  • SzSz
  • 2025. február 12.

Visszhang

Mindig mindent emberi tulajdonsággal ruházunk fel.

Rossz idő esetén a természet „haragszik”, a minket körülvevő háziállatok virális TikTok-videók ezrei alapján pont úgy örülnek, sírnak és duzzognak, mint mi, de a népszerű pszichológiai kísérlet szerint két, egymás mellett villogó pontot is úgy értékelünk, mintha ugrálnának vagy üldöznék egymást. Erre játszanak rá lassan száz éve a Disney meséi is, ahol Bambitól Dumbón át Némóig a legkülönbözőbb állatkák öltik fel az ősi emberi érzelmeket. Talán túlzottan is hozzászoktunk már ehhez a direkt fogalmazásmódhoz, amelyben a beszélő állatok mindent a szánkba rágnak, épp ezért tűnik forradalminak ez az apró litván animáció, amelynek gyártási költsége egy Disney-produkcióhoz hasonlítva nem több mint kerekítési hiba.

Főhőse egy fekete macska, amely néhány másik állattársához hasonlóan – akad köztük vízidisznó és golden retriever is – igyekszik túlélni egy áradást. Valamiféle posztapokaliptikus világban járunk, ahol ott a nyoma az emberi civilizációnak, de a film nem igyekszik megmagyarázni a pontos helyet vagy időt – és semmi mást sem. Az állatok nem beszélnek, nem próbálnak emberekként viselkedni, de nem is kell nekik: így is élettel és érzelmekkel teljesek, a vízidisznó a nyugalom szobrává, a kutya nyugtalan felfedezővé válik. Magányosak, majd összefognak, éhesek, de azt is megoldják, miközben rajtuk keresztül mi is újra felfedezzük az emberi természet olyan apróságait, amelyet a harsány filmek és animációk rég elfedtek már.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."