Visszhang: tánc

Tavaszi áldozat

  • - sisso -
  • 2022. január 26.

Visszhang

Xavier le Roy francia koreográfus a vezénylés lehetséges formáira írt önálló koreográfiát.

A mű által minden zenéhez értő vagy nem értő, a karmester mozdulatait mint mozgásművészetet figyelő néző vágyait beteljesíti. Úgy tűnik, mintha azokat a gesztusokat és rezdüléseket, amelyeknek eredendő funkciója a zenészek eligazítása, most épp a zene csalná elő. Eldönthetetlen, hogy a zenemű teremti a mozdulatokat, vagy a mozdulat diktálja a ritmust és a dallamot: ettől válik az egész zavarba ejtő varázslattá. 

És a bizarr ötlet működik. Le Roy a 2007-es első és egyben saját maga táncolta változattal bejárta a világot. E változat oly népszerű lett, hogy 2018-ban a Velencei Biennálé felkérésére új verziót komponált, ezúttal három táncosra. Két nő és egy férfi „vezényli” a színpadon Stravinsky klasszikusát, egymás helyébe lépve, folytatva onnan, ahol a másik abbahagyta. Máskor egymással versenyezve tobzódnak a zene és a mozgás sűrűjében, csendekkel meg-megszakítva azt. Mintha a hangokat tennék láthatóvá és igen, mintha Stravinsky és Gyagilev 20. század eleji eszméjét destruálnák: sehol egy tüllszoknya, sehol a nagyzenekar, csak a kiváló hangtechnika.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.