Visszhang: tánc

Tavaszi áldozat

  • - sisso -
  • 2022. január 26.

Visszhang

Xavier le Roy francia koreográfus a vezénylés lehetséges formáira írt önálló koreográfiát.

A mű által minden zenéhez értő vagy nem értő, a karmester mozdulatait mint mozgásművészetet figyelő néző vágyait beteljesíti. Úgy tűnik, mintha azokat a gesztusokat és rezdüléseket, amelyeknek eredendő funkciója a zenészek eligazítása, most épp a zene csalná elő. Eldönthetetlen, hogy a zenemű teremti a mozdulatokat, vagy a mozdulat diktálja a ritmust és a dallamot: ettől válik az egész zavarba ejtő varázslattá. 

És a bizarr ötlet működik. Le Roy a 2007-es első és egyben saját maga táncolta változattal bejárta a világot. E változat oly népszerű lett, hogy 2018-ban a Velencei Biennálé felkérésére új verziót komponált, ezúttal három táncosra. Két nő és egy férfi „vezényli” a színpadon Stravinsky klasszikusát, egymás helyébe lépve, folytatva onnan, ahol a másik abbahagyta. Máskor egymással versenyezve tobzódnak a zene és a mozgás sűrűjében, csendekkel meg-megszakítva azt. Mintha a hangokat tennék láthatóvá és igen, mintha Stravinsky és Gyagilev 20. század eleji eszméjét destruálnák: sehol egy tüllszoknya, sehol a nagyzenekar, csak a kiváló hangtechnika.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.