Visszhang: film

Thelma

Visszhang

Josh Margolin debütfilmjében van valami ismerős Sundance-édesség.

Szerethető idős néni, jól időzített komikum közé ékelt életbölcsességek, pasztellszínek, kellemes puhaság. Ami mégis megkülönbözteti az alkotást haszonszőrű társaitól, az Margolin őszinte szerelme saját nagymamája, Thelma iránt. Fiatal kora ellenére a rendező pontosan érzi és érti, mit jelent az öregség; könnyedén ráhangolódik a napok lassuló ritmusára, a fogyatkozó baráti körre, a zsugorodó kihívásokra (internet, lépcsők, önálló mobilitás) és gyarapodó veszélyekre (esés, feledékenység). Ezekből úgy fakaszt komédiát, hogy közben nem űz gúnyt az idős emberekből. Margolin látja, ahogy a társadalom infantilizálja és elfeledi korosodó tagjait, és nem nyugszik bele e bánásmódba.

A 94 éves Thelma (June Squibb) egyedül él Los Angelesben. Napjait a rutin és a lógás tölti ki henye unokájával (Fred Hechinger). Danny az egyetlen családtagja, aki valódi empátiával és tisztelettel kezeli, épp ezért esik pánikba, amikor egy magát Dannynek kiadó fiatalember azzal hívja, hogy börtönbe került és sürgősen óvadékra lenne szüksége. Thelma klasszikus unokázós csalás áldozata lesz, de családja csitítása ellenére nem fogadja el sorsát és a már elpostázott 10 ezer dollár nyomába ered. Tom Cruise Mission: Impossible-alakításától ihletve igyekszik bizonyítani, hogy van még benne szufla. Squibb partnerével, Richard Round­tree-vel (a Shaft tökös nyomozója) tartást és ragyogást ad nyugdíjas hőseinek, akik a negédes kilengések ellenére az átlag fölé emelik ezt a bájos szenior akció-vígjátékot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.