Visszhang: film

Thelma

Visszhang

Josh Margolin debütfilmjében van valami ismerős Sundance-édesség.

Szerethető idős néni, jól időzített komikum közé ékelt életbölcsességek, pasztellszínek, kellemes puhaság. Ami mégis megkülönbözteti az alkotást haszonszőrű társaitól, az Margolin őszinte szerelme saját nagymamája, Thelma iránt. Fiatal kora ellenére a rendező pontosan érzi és érti, mit jelent az öregség; könnyedén ráhangolódik a napok lassuló ritmusára, a fogyatkozó baráti körre, a zsugorodó kihívásokra (internet, lépcsők, önálló mobilitás) és gyarapodó veszélyekre (esés, feledékenység). Ezekből úgy fakaszt komédiát, hogy közben nem űz gúnyt az idős emberekből. Margolin látja, ahogy a társadalom infantilizálja és elfeledi korosodó tagjait, és nem nyugszik bele e bánásmódba.

A 94 éves Thelma (June Squibb) egyedül él Los Angelesben. Napjait a rutin és a lógás tölti ki henye unokájával (Fred Hechinger). Danny az egyetlen családtagja, aki valódi empátiával és tisztelettel kezeli, épp ezért esik pánikba, amikor egy magát Dannynek kiadó fiatalember azzal hívja, hogy börtönbe került és sürgősen óvadékra lenne szüksége. Thelma klasszikus unokázós csalás áldozata lesz, de családja csitítása ellenére nem fogadja el sorsát és a már elpostázott 10 ezer dollár nyomába ered. Tom Cruise Mission: Impossible-alakításától ihletve igyekszik bizonyítani, hogy van még benne szufla. Squibb partnerével, Richard Round­tree-vel (a Shaft tökös nyomozója) tartást és ragyogást ad nyugdíjas hőseinek, akik a negédes kilengések ellenére az átlag fölé emelik ezt a bájos szenior akció-vígjátékot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.