Visszhang: lemez

Underworld: Strawberry Hotel

  • - minek -
  • 2024. november 6.

Visszhang

Öt év telt el a Karl Hyde és Rick Smith alkotta Underworld duó legutóbbi albumszerű megjelenése óta.

A 2019-es Drift Series 1 egy merész, utólag sikeresnek mondható összművészeti projekt önmagában is értékelendő, sok improvizációval és örömzenéléssel megvalósult leágazása volt. A mostani tizenegyedik nagylemez, a Strawberry Hotel sokkal inkább emlékeztet egy hagyományos, habár nagylélegzetű albumra – de az ötletek és a megvalósítás gazdagsága most is lenyűgözi a befogadót. Akadnak rajta klasszikus Underworld-hangzást megidéző, utazós, lüktető darabok, az árulkodó című, örvendetesen rövidre szabott Techno Shinkansen önfeledten retródiszkó-house eufóriája pedig tökéletesen megidézi, ha nem is hozza vissza a kilencvenes évek aranykorát. Ráadásul olyan, az életmű szempontjából szabálytalan darabokat is találni, mint az Ottavia, amelyben Smith mezzoszoprán opera-énekesnő lánya, Esme Bronwen-Smith prózában idéz Monteverdi Poppea megkoronázása című művéből, ékes angolsággal – némi savazással megbolondított lüktetés kíséretében. A vokálok jórészt ismét Hyde-nak jutnak, aki már-már eljut a klasszikus történetmeséléshez, habár absztrakt szövegei ehhez még mindig túlzottan szürreálisak. Társával olyan dolgokat is megengednek maguknak, amilyeneket eddig még nem – elég a denver luna című a capella ambient balladára, vagy az akusztikus gitáros zárószámra, a Stick Man Testre gondolni. A Strawberry Hotel két, önfeledten szórakozó zenebohóc munkája, amit nem lehet megunni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.