Visszhang: lemez

Underworld: Strawberry Hotel

  • - minek -
  • 2024. november 6.

Visszhang

Öt év telt el a Karl Hyde és Rick Smith alkotta Underworld duó legutóbbi albumszerű megjelenése óta.

A 2019-es Drift Series 1 egy merész, utólag sikeresnek mondható összművészeti projekt önmagában is értékelendő, sok improvizációval és örömzenéléssel megvalósult leágazása volt. A mostani tizenegyedik nagylemez, a Strawberry Hotel sokkal inkább emlékeztet egy hagyományos, habár nagylélegzetű albumra – de az ötletek és a megvalósítás gazdagsága most is lenyűgözi a befogadót. Akadnak rajta klasszikus Underworld-hangzást megidéző, utazós, lüktető darabok, az árulkodó című, örvendetesen rövidre szabott Techno Shinkansen önfeledten retródiszkó-house eufóriája pedig tökéletesen megidézi, ha nem is hozza vissza a kilencvenes évek aranykorát. Ráadásul olyan, az életmű szempontjából szabálytalan darabokat is találni, mint az Ottavia, amelyben Smith mezzoszoprán opera-énekesnő lánya, Esme Bronwen-Smith prózában idéz Monteverdi Poppea megkoronázása című művéből, ékes angolsággal – némi savazással megbolondított lüktetés kíséretében. A vokálok jórészt ismét Hyde-nak jutnak, aki már-már eljut a klasszikus történetmeséléshez, habár absztrakt szövegei ehhez még mindig túlzottan szürreálisak. Társával olyan dolgokat is megengednek maguknak, amilyeneket eddig még nem – elég a denver luna című a capella ambient balladára, vagy az akusztikus gitáros zárószámra, a Stick Man Testre gondolni. A Strawberry Hotel két, önfeledten szórakozó zenebohóc munkája, amit nem lehet megunni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.