Visszhang: lemez

Yard Act: Where’s My Utopia?

Visszhang

A Yard Act két évvel ezelőtti debütálása 2022 egyik legszórakoztatóbb gitárlemeze volt.

A leedsi zenekar az Overloadon a britpopos hangzást vegyítette a dumálós posztpunkkal, és ezzel sikerült kiemelkedniük a zsáner egyre túltelítettebb versenyéből. James Smith frontember azt nyilatkozta, hogy a második lemezükön szerettek volna sokkal szabadabbak lenni és egy igazi bulizós anyagot akartak, így új dalaikra leginkább a dance-punk és a diszkó volt hatással. Ez logikus lépésnek tűnhetett, az amerikai Parquet Courts például hasonló alapállásból készítette a Wide Awake című csúcslemezét pár évvel ezelőtt. Az sem volt meglepő húzás, hogy a Yard Act a gorillazos Remi Kabaka Jr.-t kérte fel producernek, ő pedig tényleg alaposan átfazonírozta az együttest.

A Where’s My Utopia a korszellemhez igazodva folyamatos ingerekkel bombázza a hallgatót: hangkollázsok, extra ütőhangszerek, hülye hangú gitárok és űrszintik telítik a hangképet, a zenekar közben pedig egyszerre próbál hasonlítani az LCD Soundsystemre, a Gang of Fourra, a Beta Bandre és a Sleaford Modsra. Soknak tűnik ez leírva, és kicsit sok hallgatva is. Nem teljesen elvetélt kísérlet azért a Where’s My Utopia: a We Make Hits önironikus bolondozása, a Gorillazt megidéző The Undertow és a történetmesélős, több mint hétperces Blackpool Illuminations remek dalok, de a zsigeri debütáló lemezhez képest a folytatás kissé túlírtra és túlcsiszoltra sikerült.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.