Visszhang: lemez

Yeule: Softscars

  • - minek -
  • 2023. október 11.

Visszhang

A szingapúri születésű dalszerző-énekes-producer Nat Ćmielt (eredeti neve: Natasha Yelin Chang) a korai Grimes-albumok egyszemélyes „csináld magad” hangulata inspirálta.

Bemelegítésként Ella Fitzgerald- és Pixies-számokat énekelt egy Riot Diet nevű dzsesszegyüttesben. Yeule néven 2014 óta készít zenéket, amelyek révén idővel zajos sikert aratott és lassan kiléphetett a pusztán a net bugyraiban ismert szubkulturális előadó státusából – egy ideje a Ninja Tune adja ki a dolgait. Leg­újabb anyaga, a Softscars a harmadik albuma. A tavalyi Glitch Princess című lemez a rajta található sok friss és izgalmas, de rövid szám mellett arról vált híressé, hogy a digitális verzió egy csaknem ötórás ambient számot is rejtett (The Things They Did for Me Out of Love).

Az új lemezen hiába keresnénk ekkora monstrumot, ehelyett mindent megtalálunk, amiből Yeule mára felépítette saját, zsenge kora dacára is mind monumentálisabb életművét; a számok címe rendre visszautal egy-egy múltjából származó sebhelyre. Akad itt a szokásosnál kicsit több cukorral tálalt dream pop, vicces barkácselektronika, és leginkább az énekes jellegzetes, néha szándékosan idegesítő tónusúra manipulált, máskor csilingelően játékos hangja. A nyitó  x w x hegedűvel, torzított gitárhanggal és vokállal súlyosbított neo-shogaze őrülete csak a kezdet: a fura-folktól a glitchhopig, sőt a bárzenéig előkerül itt minden. A lényeg, hogy egy percig se unatkozzon a befogadó, és szívét elöntse a melegség, valahányszor a válogatottan ravasz melódiák simogatják a lelkét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.