Visszhang: film

Jeanne du Barry – A szerető

  • 2023. október 11.

Visszhang

A filmesek szeretik az európai történelem valószínűleg legdekadensebb képződményét, a 18. század végének egyre degenerálódó francia királyi udvarát.

Az értelmetlen pompa, a lakomák, vadászatok, a műtárgynak is beillő parókák, az intrikák, a züllöttség bemutatása – megannyi remek alkalom ún. látványos mozi létrehozására. Ám ezeken a külsőségeken meg a legnyilvánvalóbb állításokon túl (XV. Lajos tehetségtelen politikus és felelőtlen kretén volt, aki nyomorba taszította országát) csak kevés filmnek akad más közölni­valója. Ilyen pl. Sofia Coppola Marie Antoinette-je, amely lázadó kamasznak mutatja a későbbi királynét, egyértelmű (feminista) áthallásokkal napjainkra.

A rendezőként is jó képességű színésznő, Maïwenn valami hasonlóval próbálkozik, de egy királyi „ágyas” esetében ez reménytelen vállalkozás. A kifejezés eleve a prostituálttal rokon értelmű, a feltörekvő cselédlány meg konkrétan is ezt a mesterséget űzte, mielőtt a király rendelkezésére bocsátotta kitartója. Nehéz forradalmárnak feltüntetni a törtetőt, akinek legnagyobb jótéteménye egy színes bőrű szolga taníttatása volt (ő hálából később guillotine alá juttatta). A film sem a korról, sem a nem mindennapi szituációról, sem mindezek reflexiójáról nem tesz semmilyen releváns közlést. Nehéz kihámozni, hogy mit akar elmondani a főszerepet is magára osztó rendezőnő a filmhez megnyert, luxus mellékszereplőként unatkozó Johnny Depp oldalán. Bár a királyi udvarba bevezetésekor viselt ruhájának a 30 méteres uszálya kétségtelenül jól mutat felső gépállásból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.