Visszhang: film

Jeanne du Barry – A szerető

  • 2023. október 11.

Visszhang

A filmesek szeretik az európai történelem valószínűleg legdekadensebb képződményét, a 18. század végének egyre degenerálódó francia királyi udvarát.

Az értelmetlen pompa, a lakomák, vadászatok, a műtárgynak is beillő parókák, az intrikák, a züllöttség bemutatása – megannyi remek alkalom ún. látványos mozi létrehozására. Ám ezeken a külsőségeken meg a legnyilvánvalóbb állításokon túl (XV. Lajos tehetségtelen politikus és felelőtlen kretén volt, aki nyomorba taszította országát) csak kevés filmnek akad más közölni­valója. Ilyen pl. Sofia Coppola Marie Antoinette-je, amely lázadó kamasznak mutatja a későbbi királynét, egyértelmű (feminista) áthallásokkal napjainkra.

A rendezőként is jó képességű színésznő, Maïwenn valami hasonlóval próbálkozik, de egy királyi „ágyas” esetében ez reménytelen vállalkozás. A kifejezés eleve a prostituálttal rokon értelmű, a feltörekvő cselédlány meg konkrétan is ezt a mesterséget űzte, mielőtt a király rendelkezésére bocsátotta kitartója. Nehéz forradalmárnak feltüntetni a törtetőt, akinek legnagyobb jótéteménye egy színes bőrű szolga taníttatása volt (ő hálából később guillotine alá juttatta). A film sem a korról, sem a nem mindennapi szituációról, sem mindezek reflexiójáról nem tesz semmilyen releváns közlést. Nehéz kihámozni, hogy mit akar elmondani a főszerepet is magára osztó rendezőnő a filmhez megnyert, luxus mellékszereplőként unatkozó Johnny Depp oldalán. Bár a királyi udvarba bevezetésekor viselt ruhájának a 30 méteres uszálya kétségtelenül jól mutat felső gépállásból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."