Visszhang: sziget

Yves Tumor

Visszhang

A Sziget vitathatatlanul egyik legizgalmasabb koncertjén kaptunk bőségesen pszichedéliát is.

Amikor 2017-ben a kifejezetten kísérleti elektronikában utazó Electrify-sorozat keretében láttam a Trafóban Yves Tumor őserőhöz hasonlító kitörését, elég kevés pénzt tettem volna arra, hogy hét évvel később a Sziget nagyszínpadán láthatom Sean Lee Bowie-t, ez ugyanis Yves Tumor valódi neve. Úgy tűnik, hogy mások is így voltak ezzel, hiszen még az amúgy is elég szellős létszámú Szigethez képest is kevés ember döntött úgy, hogy 17.30-tól erre a koncertre indítják be a pénteket, bár a Trafóba már biztos nem fért volna be ennyi ember.

Amit Yves Tumor most csinál, már nem kísérleti elektronika, nem is kitörés, hanem valamiféle egészen furcsán értelmezett soulos rockzene, elképesztően izgalmasan megtört ütemekkel, remek hangszeresekkel, és persze egy isteni frontemberrel, aki egyszerre nagyon maszkulin, de annyira homoerotikus is, hogy a koncert végén szexet imitáljon a gitárosával. A Sziget vitathatatlanul egyik legizgalmasabb koncertjén kaptunk bőségesen pszichedéliát is, azon viszont öregedő zenerajongóként nehezen tudok túllépni, hogy a produkcióban egészen új értelmezést nyert a fél playback: hagyományosan ez a felvett zenére éneklést jelenti, Yves Tumornál viszont épp a zene ment végig élőben, és sokszor egyáltalán nem énekelt. Különösen annak fényében furcsa ez, hogy az egész produkció róla van elnevezve, de hát 2024-ben már tényleg ott tartunk, hogy hülyeség ilyeneken fennakadni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.