mi a kotta?

193 centiméter

  • mi a kotta
  • 2016. június 26.

Zene

Az élet álom – ezen a címen Pedro Calderón de la Barca írt nevezetes drámát, Az álom élet – ez pedig az osztrák Franz Grillparzer verses darabja, ám ehhez a témához, vagyis ehhez a bonyodalmas viszonylathoz nyilvánvalóan bizonyos William Shakespeare-nek is volt pár érvényes hozzászólása. A Szentivánéji álom juthat az eszünkbe rögtön, mely vígjáték pénteken este opera formáját öltve jut majd elénk, méghozzá a huszadik század közepéről, Benjamin Brittentől. Az ő 1960-as operájában a tündérkirály Oberon szerepe-szólama kontratenort követel, és a Szabó Máté által megrendezendő előadásban ez a kontratenor Meili Li lesz, s mellette pódiumra vonul majd a Zeneakadémia ének tanszakának megannyi fiatal tehetsége is (Solti terem, május 27., hét óra). Azonban ezen az estén egy másik operabemutató is felidézi majd számunkra Shakespeare és az álom közös témáját: egy félig olasz, félig német operaszerző, Ermanno Wolf-Ferrari Sly című operája révén (Erkel Színház, május 27., hét óra). Az 1927-ből való, s minálunk a harmincas évek óta nem játszott dalmű cselekménye ugyanis A makrancos hölgy prológjából vétetett, melyben oly csúnyán megtréfálnak egy részeges fickót: nagyúrként felébresztve azt mély álmából, és elbizonytalanítva abban, voltaképpen mi is a valóság. A Sly ezt a történetet növeszti háromfelvonásos operává: ezúttal majd Göttinger Pál rendezésében és László Boldizsárral a címszerepben.

Ha azt keresnénk, hogy ki is volt a zeneszerzők közül Shakespeare legnagyobb rajongója, akkor Hector Berlioz jó eséllyel megszerezhetné az első helyet egy ilyen virtuális versenyben. Neki a remek francia zenekar, az Orchestre National du Capitole de Toulouse csütörtöki koncertjén jut majd szerep, mégpedig mindjárt a program legelején: a Római karnevál pazar nyitánya révén (Zeneakadémia, május 26., fél nyolc). Az együttes a jóképű mélyvonós, Gautier Capuçon társaságában jön majd Pestre, ő egy huszadik századi versenyművet, Dutilleux Csellóversenyét fogja eljátszani, de lesz még itt néminemű Debussy és Stravinsky is a műsoron. Hasonlóan kiadós program ígérkezik az Óbudai Danubia Zenekar vasárnapi koncertjén is: ott Brittentől Sibeliusig jut majd el az együttes és vezérlő karnagya, Hámori Máté (Nemzeti Hangversenyterem, május 29., fél nyolc).

S végül jöjjön az Opera Shakespeare-fesztiváljának záróaktusa, melyhez igazi nagyság érkezik a körünkbe: az öles termetű, egészen pontosan 193 centiméter magas Bryn Terfel (operaház, június 2., hét óra). A walesi basszbariton (képünkön) áriaestjén újfent bizonyságot ad majd ismeretes sokoldalúságáról, meg fog mutatkozni előttünk mint operai rosszfiú, s alighanem fütyülni fog mindnyájunkra. Méghozzá szó szerint, merthogy a programban többek között ott szerepel a címszereplő áriája Boito Mefistofeléjéből, s ennek előadásakor Terfel rendszerint bizonyítani szokta jeles rendű füttytudományát. Ami persze korántsem nélkülözhetetlenül fontos egy operaénekes számára, ám Terfel elsöprő erejű pódiumszemélyiségének igazából kifejezetten jól áll.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.