mi a kotta?

193 centiméter

  • mi a kotta
  • 2016. június 26.

Zene

Az élet álom – ezen a címen Pedro Calderón de la Barca írt nevezetes drámát, Az álom élet – ez pedig az osztrák Franz Grillparzer verses darabja, ám ehhez a témához, vagyis ehhez a bonyodalmas viszonylathoz nyilvánvalóan bizonyos William Shakespeare-nek is volt pár érvényes hozzászólása. A Szentivánéji álom juthat az eszünkbe rögtön, mely vígjáték pénteken este opera formáját öltve jut majd elénk, méghozzá a huszadik század közepéről, Benjamin Brittentől. Az ő 1960-as operájában a tündérkirály Oberon szerepe-szólama kontratenort követel, és a Szabó Máté által megrendezendő előadásban ez a kontratenor Meili Li lesz, s mellette pódiumra vonul majd a Zeneakadémia ének tanszakának megannyi fiatal tehetsége is (Solti terem, május 27., hét óra). Azonban ezen az estén egy másik operabemutató is felidézi majd számunkra Shakespeare és az álom közös témáját: egy félig olasz, félig német operaszerző, Ermanno Wolf-Ferrari Sly című operája révén (Erkel Színház, május 27., hét óra). Az 1927-ből való, s minálunk a harmincas évek óta nem játszott dalmű cselekménye ugyanis A makrancos hölgy prológjából vétetett, melyben oly csúnyán megtréfálnak egy részeges fickót: nagyúrként felébresztve azt mély álmából, és elbizonytalanítva abban, voltaképpen mi is a valóság. A Sly ezt a történetet növeszti háromfelvonásos operává: ezúttal majd Göttinger Pál rendezésében és László Boldizsárral a címszerepben.

Ha azt keresnénk, hogy ki is volt a zeneszerzők közül Shakespeare legnagyobb rajongója, akkor Hector Berlioz jó eséllyel megszerezhetné az első helyet egy ilyen virtuális versenyben. Neki a remek francia zenekar, az Orchestre National du Capitole de Toulouse csütörtöki koncertjén jut majd szerep, mégpedig mindjárt a program legelején: a Római karnevál pazar nyitánya révén (Zeneakadémia, május 26., fél nyolc). Az együttes a jóképű mélyvonós, Gautier Capuçon társaságában jön majd Pestre, ő egy huszadik századi versenyművet, Dutilleux Csellóversenyét fogja eljátszani, de lesz még itt néminemű Debussy és Stravinsky is a műsoron. Hasonlóan kiadós program ígérkezik az Óbudai Danubia Zenekar vasárnapi koncertjén is: ott Brittentől Sibeliusig jut majd el az együttes és vezérlő karnagya, Hámori Máté (Nemzeti Hangversenyterem, május 29., fél nyolc).

S végül jöjjön az Opera Shakespeare-fesztiváljának záróaktusa, melyhez igazi nagyság érkezik a körünkbe: az öles termetű, egészen pontosan 193 centiméter magas Bryn Terfel (operaház, június 2., hét óra). A walesi basszbariton (képünkön) áriaestjén újfent bizonyságot ad majd ismeretes sokoldalúságáról, meg fog mutatkozni előttünk mint operai rosszfiú, s alighanem fütyülni fog mindnyájunkra. Méghozzá szó szerint, merthogy a programban többek között ott szerepel a címszereplő áriája Boito Mefistofeléjéből, s ennek előadásakor Terfel rendszerint bizonyítani szokta jeles rendű füttytudományát. Ami persze korántsem nélkülözhetetlenül fontos egy operaénekes számára, ám Terfel elsöprő erejű pódiumszemélyiségének igazából kifejezetten jól áll.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.