mi a kotta?

193 centiméter

  • mi a kotta
  • 2016. június 26.

Zene

Az élet álom – ezen a címen Pedro Calderón de la Barca írt nevezetes drámát, Az álom élet – ez pedig az osztrák Franz Grillparzer verses darabja, ám ehhez a témához, vagyis ehhez a bonyodalmas viszonylathoz nyilvánvalóan bizonyos William Shakespeare-nek is volt pár érvényes hozzászólása. A Szentivánéji álom juthat az eszünkbe rögtön, mely vígjáték pénteken este opera formáját öltve jut majd elénk, méghozzá a huszadik század közepéről, Benjamin Brittentől. Az ő 1960-as operájában a tündérkirály Oberon szerepe-szólama kontratenort követel, és a Szabó Máté által megrendezendő előadásban ez a kontratenor Meili Li lesz, s mellette pódiumra vonul majd a Zeneakadémia ének tanszakának megannyi fiatal tehetsége is (Solti terem, május 27., hét óra). Azonban ezen az estén egy másik operabemutató is felidézi majd számunkra Shakespeare és az álom közös témáját: egy félig olasz, félig német operaszerző, Ermanno Wolf-Ferrari Sly című operája révén (Erkel Színház, május 27., hét óra). Az 1927-ből való, s minálunk a harmincas évek óta nem játszott dalmű cselekménye ugyanis A makrancos hölgy prológjából vétetett, melyben oly csúnyán megtréfálnak egy részeges fickót: nagyúrként felébresztve azt mély álmából, és elbizonytalanítva abban, voltaképpen mi is a valóság. A Sly ezt a történetet növeszti háromfelvonásos operává: ezúttal majd Göttinger Pál rendezésében és László Boldizsárral a címszerepben.

Ha azt keresnénk, hogy ki is volt a zeneszerzők közül Shakespeare legnagyobb rajongója, akkor Hector Berlioz jó eséllyel megszerezhetné az első helyet egy ilyen virtuális versenyben. Neki a remek francia zenekar, az Orchestre National du Capitole de Toulouse csütörtöki koncertjén jut majd szerep, mégpedig mindjárt a program legelején: a Római karnevál pazar nyitánya révén (Zeneakadémia, május 26., fél nyolc). Az együttes a jóképű mélyvonós, Gautier Capuçon társaságában jön majd Pestre, ő egy huszadik századi versenyművet, Dutilleux Csellóversenyét fogja eljátszani, de lesz még itt néminemű Debussy és Stravinsky is a műsoron. Hasonlóan kiadós program ígérkezik az Óbudai Danubia Zenekar vasárnapi koncertjén is: ott Brittentől Sibeliusig jut majd el az együttes és vezérlő karnagya, Hámori Máté (Nemzeti Hangversenyterem, május 29., fél nyolc).

S végül jöjjön az Opera Shakespeare-fesztiváljának záróaktusa, melyhez igazi nagyság érkezik a körünkbe: az öles termetű, egészen pontosan 193 centiméter magas Bryn Terfel (operaház, június 2., hét óra). A walesi basszbariton (képünkön) áriaestjén újfent bizonyságot ad majd ismeretes sokoldalúságáról, meg fog mutatkozni előttünk mint operai rosszfiú, s alighanem fütyülni fog mindnyájunkra. Méghozzá szó szerint, merthogy a programban többek között ott szerepel a címszereplő áriája Boito Mefistofeléjéből, s ennek előadásakor Terfel rendszerint bizonyítani szokta jeles rendű füttytudományát. Ami persze korántsem nélkülözhetetlenül fontos egy operaénekes számára, ám Terfel elsöprő erejű pódiumszemélyiségének igazából kifejezetten jól áll.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.