mi a kotta?

193 centiméter

  • mi a kotta
  • 2016. június 26.

Zene

Az élet álom – ezen a címen Pedro Calderón de la Barca írt nevezetes drámát, Az álom élet – ez pedig az osztrák Franz Grillparzer verses darabja, ám ehhez a témához, vagyis ehhez a bonyodalmas viszonylathoz nyilvánvalóan bizonyos William Shakespeare-nek is volt pár érvényes hozzászólása. A Szentivánéji álom juthat az eszünkbe rögtön, mely vígjáték pénteken este opera formáját öltve jut majd elénk, méghozzá a huszadik század közepéről, Benjamin Brittentől. Az ő 1960-as operájában a tündérkirály Oberon szerepe-szólama kontratenort követel, és a Szabó Máté által megrendezendő előadásban ez a kontratenor Meili Li lesz, s mellette pódiumra vonul majd a Zeneakadémia ének tanszakának megannyi fiatal tehetsége is (Solti terem, május 27., hét óra). Azonban ezen az estén egy másik operabemutató is felidézi majd számunkra Shakespeare és az álom közös témáját: egy félig olasz, félig német operaszerző, Ermanno Wolf-Ferrari Sly című operája révén (Erkel Színház, május 27., hét óra). Az 1927-ből való, s minálunk a harmincas évek óta nem játszott dalmű cselekménye ugyanis A makrancos hölgy prológjából vétetett, melyben oly csúnyán megtréfálnak egy részeges fickót: nagyúrként felébresztve azt mély álmából, és elbizonytalanítva abban, voltaképpen mi is a valóság. A Sly ezt a történetet növeszti háromfelvonásos operává: ezúttal majd Göttinger Pál rendezésében és László Boldizsárral a címszerepben.

Ha azt keresnénk, hogy ki is volt a zeneszerzők közül Shakespeare legnagyobb rajongója, akkor Hector Berlioz jó eséllyel megszerezhetné az első helyet egy ilyen virtuális versenyben. Neki a remek francia zenekar, az Orchestre National du Capitole de Toulouse csütörtöki koncertjén jut majd szerep, mégpedig mindjárt a program legelején: a Római karnevál pazar nyitánya révén (Zeneakadémia, május 26., fél nyolc). Az együttes a jóképű mélyvonós, Gautier Capuçon társaságában jön majd Pestre, ő egy huszadik századi versenyművet, Dutilleux Csellóversenyét fogja eljátszani, de lesz még itt néminemű Debussy és Stravinsky is a műsoron. Hasonlóan kiadós program ígérkezik az Óbudai Danubia Zenekar vasárnapi koncertjén is: ott Brittentől Sibeliusig jut majd el az együttes és vezérlő karnagya, Hámori Máté (Nemzeti Hangversenyterem, május 29., fél nyolc).

S végül jöjjön az Opera Shakespeare-fesztiváljának záróaktusa, melyhez igazi nagyság érkezik a körünkbe: az öles termetű, egészen pontosan 193 centiméter magas Bryn Terfel (operaház, június 2., hét óra). A walesi basszbariton (képünkön) áriaestjén újfent bizonyságot ad majd ismeretes sokoldalúságáról, meg fog mutatkozni előttünk mint operai rosszfiú, s alighanem fütyülni fog mindnyájunkra. Méghozzá szó szerint, merthogy a programban többek között ott szerepel a címszereplő áriája Boito Mefistofeléjéből, s ennek előadásakor Terfel rendszerint bizonyítani szokta jeles rendű füttytudományát. Ami persze korántsem nélkülözhetetlenül fontos egy operaénekes számára, ám Terfel elsöprő erejű pódiumszemélyiségének igazából kifejezetten jól áll.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.