Lemez

Miután elfehéredett

Radiohead: A Moon Shaped Pool

Zene

Egy új Radiohead-lemez megjelenése mindig élményszámba megy, és nemcsak a zenei tartalom, hanem az unortodox terjesztési módszerek miatt is.

A sorban kilencedik album, a Moon Shaped Pool esetében most az volt a nagy szenzáció, hogy a megjelenést megelőzően elfehéredett a zenekar honlapja és összes közösségi felülete, hogy aztán úgymond újraszülessen. Nem véletlen gesztus – soha ekkora szünet nem volt ugyanis még két Radiohead-lemez között.

A legutóbbi album, illetve annak turnéja óta szokás szerint Thom Yorke frontember volt a legaktívabb: csinált egy szupergruppot Flea-vel és a Radiohead hatodik tagjának tekinthető Nigel Godrich producerrel, valamint kiadott egy – harmatgyenge – szólóalbumot is. Ja, és fontos megemlíteni, hogy 23 év után különvált gyermekei anyjától, így az lehetett a kérdés, hogy a Moon Shaped Pool (amit a Radiohead a régi nagy rockzenekarokhoz hasonlóan Dél-Franciaországban rögzített) szakítós lemez lett-e, hiszen az oxfordi ötös eddig nem nagyon írt dalokat a szerelemről. Nos, igen is, meg nem is.

Az új albumon ugyan nem szerepel az a dal (a Spectre), amit a Radiohead a legutóbbi James Bond-filmhez készített (és amely helyett a hozzáértő filmkészítők Sam Smith borzalmas számának szavaztak bizalmat), viszont itt van az a True Love Waits, amely még az 1995-ös The Bends turnéján született, és más verzióban korábban már egy koncertlemezen is megjelent. A Burn the Witch a Kid A időszakára datálódik, de a Ful Stop és az Identikit sem teljesen új szám – bár a lényeg persze nem az, hogy mennyire újak vagy sem az ábécésorrendben egymásra következő dalok, hanem hogy ez az önmagát mindig újradefiniálni képes zenekar mennyire csinált most jó lemezt.

Nagyon nagy újdonságot ezúttal nem kapunk, nincs óriási stílusváltás sem, komoly színvonal-növekedés viszont igenis regisztrálható a 2011-es, néhol kissé öncélú The King of Limbshez képest. Illik kiemelni kulcsdalokat, de ez nem olyan egyszerű feladat. Oké, ott van a nagyszerű vonósokkal és A vesszőből font ember című brit horrorfilmet megidéző, a migránsproblémára is utaló video­klippel megküldött Burn the Witch. Vagy a szakítósnak tűnő, zongo­rás Daydreaming, amelynek a klipjét a Greenwooddal sokat dolgozó Paul Thomas Anderson rendezte. Aztán inkább a részletek. Ott az a hátborzongató kórus a Decks Darkban. Az ambientes búgás a Desert Island Diskben. A Ful Stop zaklatott effektjei. A riff az Identikit elején. A dzsesszes zongora a Numbersben. Az elektronika és a gitár a Tinker Tailor…-ban. És ne felejtsük: egy Radiohead-albumról több meghallgatás és némi idő eltelte után nagy valószínűséggel valami egészen mást gondolunk majd, mint az elején! Mondjuk azt, hogy a Moon Shaped Pool rosszul sikerült lemez volna, biztosan nem.

XL Recordings, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.