Lemez

Miután elfehéredett

Radiohead: A Moon Shaped Pool

Zene

Egy új Radiohead-lemez megjelenése mindig élményszámba megy, és nemcsak a zenei tartalom, hanem az unortodox terjesztési módszerek miatt is.

A sorban kilencedik album, a Moon Shaped Pool esetében most az volt a nagy szenzáció, hogy a megjelenést megelőzően elfehéredett a zenekar honlapja és összes közösségi felülete, hogy aztán úgymond újraszülessen. Nem véletlen gesztus – soha ekkora szünet nem volt ugyanis még két Radiohead-lemez között.

A legutóbbi album, illetve annak turnéja óta szokás szerint Thom Yorke frontember volt a legaktívabb: csinált egy szupergruppot Flea-vel és a Radiohead hatodik tagjának tekinthető Nigel Godrich producerrel, valamint kiadott egy – harmatgyenge – szólóalbumot is. Ja, és fontos megemlíteni, hogy 23 év után különvált gyermekei anyjától, így az lehetett a kérdés, hogy a Moon Shaped Pool (amit a Radiohead a régi nagy rockzenekarokhoz hasonlóan Dél-Franciaországban rögzített) szakítós lemez lett-e, hiszen az oxfordi ötös eddig nem nagyon írt dalokat a szerelemről. Nos, igen is, meg nem is.

Az új albumon ugyan nem szerepel az a dal (a Spectre), amit a Radiohead a legutóbbi James Bond-filmhez készített (és amely helyett a hozzáértő filmkészítők Sam Smith borzalmas számának szavaztak bizalmat), viszont itt van az a True Love Waits, amely még az 1995-ös The Bends turnéján született, és más verzióban korábban már egy koncertlemezen is megjelent. A Burn the Witch a Kid A időszakára datálódik, de a Ful Stop és az Identikit sem teljesen új szám – bár a lényeg persze nem az, hogy mennyire újak vagy sem az ábécésorrendben egymásra következő dalok, hanem hogy ez az önmagát mindig újradefiniálni képes zenekar mennyire csinált most jó lemezt.

Nagyon nagy újdonságot ezúttal nem kapunk, nincs óriási stílusváltás sem, komoly színvonal-növekedés viszont igenis regisztrálható a 2011-es, néhol kissé öncélú The King of Limbshez képest. Illik kiemelni kulcsdalokat, de ez nem olyan egyszerű feladat. Oké, ott van a nagyszerű vonósokkal és A vesszőből font ember című brit horrorfilmet megidéző, a migránsproblémára is utaló video­klippel megküldött Burn the Witch. Vagy a szakítósnak tűnő, zongo­rás Daydreaming, amelynek a klipjét a Greenwooddal sokat dolgozó Paul Thomas Anderson rendezte. Aztán inkább a részletek. Ott az a hátborzongató kórus a Decks Darkban. Az ambientes búgás a Desert Island Diskben. A Ful Stop zaklatott effektjei. A riff az Identikit elején. A dzsesszes zongora a Numbersben. Az elektronika és a gitár a Tinker Tailor…-ban. És ne felejtsük: egy Radiohead-albumról több meghallgatás és némi idő eltelte után nagy valószínűséggel valami egészen mást gondolunk majd, mint az elején! Mondjuk azt, hogy a Moon Shaped Pool rosszul sikerült lemez volna, biztosan nem.

XL Recordings, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.