Lemez

Miután elfehéredett

Radiohead: A Moon Shaped Pool

Zene

Egy új Radiohead-lemez megjelenése mindig élményszámba megy, és nemcsak a zenei tartalom, hanem az unortodox terjesztési módszerek miatt is.

A sorban kilencedik album, a Moon Shaped Pool esetében most az volt a nagy szenzáció, hogy a megjelenést megelőzően elfehéredett a zenekar honlapja és összes közösségi felülete, hogy aztán úgymond újraszülessen. Nem véletlen gesztus – soha ekkora szünet nem volt ugyanis még két Radiohead-lemez között.

A legutóbbi album, illetve annak turnéja óta szokás szerint Thom Yorke frontember volt a legaktívabb: csinált egy szupergruppot Flea-vel és a Radiohead hatodik tagjának tekinthető Nigel Godrich producerrel, valamint kiadott egy – harmatgyenge – szólóalbumot is. Ja, és fontos megemlíteni, hogy 23 év után különvált gyermekei anyjától, így az lehetett a kérdés, hogy a Moon Shaped Pool (amit a Radiohead a régi nagy rockzenekarokhoz hasonlóan Dél-Franciaországban rögzített) szakítós lemez lett-e, hiszen az oxfordi ötös eddig nem nagyon írt dalokat a szerelemről. Nos, igen is, meg nem is.

Az új albumon ugyan nem szerepel az a dal (a Spectre), amit a Radiohead a legutóbbi James Bond-filmhez készített (és amely helyett a hozzáértő filmkészítők Sam Smith borzalmas számának szavaztak bizalmat), viszont itt van az a True Love Waits, amely még az 1995-ös The Bends turnéján született, és más verzióban korábban már egy koncertlemezen is megjelent. A Burn the Witch a Kid A időszakára datálódik, de a Ful Stop és az Identikit sem teljesen új szám – bár a lényeg persze nem az, hogy mennyire újak vagy sem az ábécésorrendben egymásra következő dalok, hanem hogy ez az önmagát mindig újradefiniálni képes zenekar mennyire csinált most jó lemezt.

Nagyon nagy újdonságot ezúttal nem kapunk, nincs óriási stílusváltás sem, komoly színvonal-növekedés viszont igenis regisztrálható a 2011-es, néhol kissé öncélú The King of Limbshez képest. Illik kiemelni kulcsdalokat, de ez nem olyan egyszerű feladat. Oké, ott van a nagyszerű vonósokkal és A vesszőből font ember című brit horrorfilmet megidéző, a migránsproblémára is utaló video­klippel megküldött Burn the Witch. Vagy a szakítósnak tűnő, zongo­rás Daydreaming, amelynek a klipjét a Greenwooddal sokat dolgozó Paul Thomas Anderson rendezte. Aztán inkább a részletek. Ott az a hátborzongató kórus a Decks Darkban. Az ambientes búgás a Desert Island Diskben. A Ful Stop zaklatott effektjei. A riff az Identikit elején. A dzsesszes zongora a Numbersben. Az elektronika és a gitár a Tinker Tailor…-ban. És ne felejtsük: egy Radiohead-albumról több meghallgatás és némi idő eltelte után nagy valószínűséggel valami egészen mást gondolunk majd, mint az elején! Mondjuk azt, hogy a Moon Shaped Pool rosszul sikerült lemez volna, biztosan nem.

XL Recordings, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.