33 neve volt - Senor Coconut: Yellow Fever! (lemez)

  • - minek -
  • 2006. szeptember 7.

Zene

A frankfurti születésű Uwe Schmidt az elektronikus tánczene történetének egyik legsúlyosabb névhalmozója - legalább hatvanöt álcáját ismerjük, ám mind közül a Senor Coconut a legismertebb.

A frankfurti születésű Uwe Schmidt az elektronikus tánczene történetének egyik legsúlyosabb névhalmozója - legalább hatvanöt álcáját ismerjük, ám mind közül a Senor Coconut a legismertebb. A soknevű Schmidt előbb otthon gyűrte az ipart, viszonylag hamar ráunt azonban a hazai technóra, s vagy tíz éve elköltözött Santiago De Chilébe, új zenékkel töltekezni. Ez annyira jól sikerült, hogy Schmidt hamarost megszülte saját, szándékosan szánalmasan hangzó Senor Coconut alteregóját, s elkezdte publikálni kis részben saját szerzeményekből, de legfőképpen feldolgozásokból álló kiadványsorozatát, mellyel hamarosan diszkrét hírnevet vívott ki magának a világban. A módszer egyszerű, és az elmúlt idő alatt is csak keveset fejlődött: elébb veszi a nyersanyagot, legyen az Kraftwerk (lásd a 2000-es El Baile Alemán albumot) vagy bármi más, majd újra feljátssza, s ráültet egy kis minimalista elektronikába ágyazott latin ritmikát. Kezdetben pusztán gépeket használt, ám legutóbbi, Fiesta Songs című albumát már zenészekkel együtt vette fel, s velük készítette a friss Yellow Fever!-t is.

A változatosság kedvéért ez már megint egy tribute-album: ezúttal a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának legendás elektropoptriója, a Yellow Magic Orchestra szerzeményei kerültek a boncasztalra: Schmidt mester ez alkalommal az eredeti nyersanyagot is felhasználta, sőt az YMO tagjait (Haruomi Hosono, Ryuichi Sakamoto, Yukihiro Takahashi) is rábírta a közreműködésre. Ehhez jött még kedvenc latin bigbandje meg a kötelező adagnyi elektronikus puttyogás. Rumba, mambó, merengue plusz minimálelektronika, beloopolt latin minták és behízelgő vokálok, a hangzáshoz pedig olyan kollégák adták a magukét, mint Akufen, a Mouse On Mars vagy a Schneider. Az eredmény pedig kétségtelenül bájos, könnyen fogyasztható, ám nem túl átütő - még a két korábbi albumhoz képest sem. Ha viszont valami tényleg erőset szeretnénk a kezünkbe-fülünkbe kapni, akkor szerezzük be az azonos kiadónál megjelent Senor Coconut presents Coconut FM című válogatáslemezt, amelyre a mester Latin-Amerika legütősebb klubzenéit szedte össze: ismeretlen, de többnyire rendkívül meggyőző előadók, funkból, hiphopból, reggae-ből és helyi tradicionális zenékből összekombinált vad stílusok, mint a panamai és Puerto Ricó-i eredetű reggaeton vagy éppen az argentin cumbia villera - ez az igazi, az erős hazai.

Essay/Neon Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.