33 neve volt - Senor Coconut: Yellow Fever! (lemez)

  • - minek -
  • 2006. szeptember 7.

Zene

A frankfurti születésű Uwe Schmidt az elektronikus tánczene történetének egyik legsúlyosabb névhalmozója - legalább hatvanöt álcáját ismerjük, ám mind közül a Senor Coconut a legismertebb.

A frankfurti születésű Uwe Schmidt az elektronikus tánczene történetének egyik legsúlyosabb névhalmozója - legalább hatvanöt álcáját ismerjük, ám mind közül a Senor Coconut a legismertebb. A soknevű Schmidt előbb otthon gyűrte az ipart, viszonylag hamar ráunt azonban a hazai technóra, s vagy tíz éve elköltözött Santiago De Chilébe, új zenékkel töltekezni. Ez annyira jól sikerült, hogy Schmidt hamarost megszülte saját, szándékosan szánalmasan hangzó Senor Coconut alteregóját, s elkezdte publikálni kis részben saját szerzeményekből, de legfőképpen feldolgozásokból álló kiadványsorozatát, mellyel hamarosan diszkrét hírnevet vívott ki magának a világban. A módszer egyszerű, és az elmúlt idő alatt is csak keveset fejlődött: elébb veszi a nyersanyagot, legyen az Kraftwerk (lásd a 2000-es El Baile Alemán albumot) vagy bármi más, majd újra feljátssza, s ráültet egy kis minimalista elektronikába ágyazott latin ritmikát. Kezdetben pusztán gépeket használt, ám legutóbbi, Fiesta Songs című albumát már zenészekkel együtt vette fel, s velük készítette a friss Yellow Fever!-t is.

A változatosság kedvéért ez már megint egy tribute-album: ezúttal a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának legendás elektropoptriója, a Yellow Magic Orchestra szerzeményei kerültek a boncasztalra: Schmidt mester ez alkalommal az eredeti nyersanyagot is felhasználta, sőt az YMO tagjait (Haruomi Hosono, Ryuichi Sakamoto, Yukihiro Takahashi) is rábírta a közreműködésre. Ehhez jött még kedvenc latin bigbandje meg a kötelező adagnyi elektronikus puttyogás. Rumba, mambó, merengue plusz minimálelektronika, beloopolt latin minták és behízelgő vokálok, a hangzáshoz pedig olyan kollégák adták a magukét, mint Akufen, a Mouse On Mars vagy a Schneider. Az eredmény pedig kétségtelenül bájos, könnyen fogyasztható, ám nem túl átütő - még a két korábbi albumhoz képest sem. Ha viszont valami tényleg erőset szeretnénk a kezünkbe-fülünkbe kapni, akkor szerezzük be az azonos kiadónál megjelent Senor Coconut presents Coconut FM című válogatáslemezt, amelyre a mester Latin-Amerika legütősebb klubzenéit szedte össze: ismeretlen, de többnyire rendkívül meggyőző előadók, funkból, hiphopból, reggae-ből és helyi tradicionális zenékből összekombinált vad stílusok, mint a panamai és Puerto Ricó-i eredetű reggaeton vagy éppen az argentin cumbia villera - ez az igazi, az erős hazai.

Essay/Neon Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.