Lemez

55 éves újdonság

John Coltrane: Both Directions at Once: The Lost Album

Zene

Előkerült egy majdnem kész, „elfelejtett” John Coltrane-stúdiólemez a klasszikus felállású kvartettel. Örülünk a szenzációnak, de legyintünk is, hiszen ezek után nem csoda, hogy a lemezipar bedőlt, ha ilyenek eltűnhettek.

A jazzrajongók kollektív emlékezetében nyomokban még mindig fellelhető John Coltrane (1929–1967), az újabb jazztörténet legnagyobb hatású szaxofonosának halála miatt átélt sokk. Azóta persze többször is megjelentek posztumusz kiadások. Előbb a Sun Ship (1971), az Interstellar Space (1974) és a First Meditations (For Quartet) (1977), ám ezeket még el lehetett intézni azzal, hogy ’Trane váratlanul és fiatalon halt meg. Azon már inkább csodálkozni lehetett, hogy a washingtoni Kongresszusi Könyvtár jazztudora, Larry Appelbaum 2005-ben talált a munkahelyén egy szalagot, amely nem valami lemezstúdióban porladt, hanem az Amerika Hangja rádió koncertfelvétele volt. Ráadásul egy Carnegie Hall-beli gálakoncertről volt szó, ahol Coltrane a Thelonious Monk-kvartett szólistája volt, és ez bizony hiányzott a jazztörténeti kirakóhoz! De kimagyarázható az is, hogy a One Down, One Up: Live at the Half Note, tehát egy másik koncert felvétele 1965 tavaszáról miért nem került 2005 előtt a rajongók kezébe. És most újra lehet magyarázkodni, hiszen ismét itt egy új lemez.

A My Favourite Things (1961) óta Coltrane népszerű volt, de kicsit szélesíteni akarták a rajongóbázist, ezért a Ballads (1963) című romantikus albummal, valamint egy Duke Ellingtonnal összehozott produkcióval rukkoltak elő. És még Johnny Hartmant, a bársonyos hangú baritont is társították a sprődnek vélt Coltrane-zenekarhoz – a profit maximalizálása miatt. Aznap zárták a kéthetes szériát a New York-i Birdland klubban, és az Impulse! Records producere, Bob Thiele szívesen látta őket a közeli stúdióban: Coltrane tenor- és szopránszaxofonon, McCoy Tyner zongorán, Jimmy Garrison bőgőn és Elvin Jones dobon játszott.

De miért maradt dobozban a felvétel több mint ötven évig?

Először is, Thiele túltermelést produkált Coltrane-lemezekből. Rá is szóltak a főnökei, hogy ennyit soha nem fognak kiadni, de közben régebbi anyagait sorra dobta piacra a konkurencia. Különösen a Hartman-lemez (John Coltrane and Johnny Hartman, 1963) eladási sikere tolta ezt az egy nappal előbb született kvartettfelvételt háttérbe, utána pedig elég hamar elfeledkeztek róla; néhány évvel később elköltöztek, raktárba vitték a kiadatlan mastereket, és miután már nem ment nekik olyan jól a következő évtizedben, ki is dobták a szemétbe.

A Both Directions at OnceThe Lost Album címmel kiadott felvételek előkerüléséhez az kellett, hogy másolatait sokáig Naima, Coltrane első felesége őrizze (majd azokat a leszármazottak értékesítsék). Mindez úgy volt lehetséges, hogy a legendás hangmérnök, Rudy Van Gelder monó magnószalag-másolatot adott Coltrane-nek a hosszú, stúdióban töltött nap végén, 1963. március 6-án. Az ebből csak most legyártott felvételt rögtön egy mezei és egy kétlemezes „de luxe” (vö.: szemétdomb) kiadásba csomagolták: az első CD-n a félkész stúdiólemez egy lehetséges rekonstrukcióját halljuk, eredeti, cím nélküli, soha nem hallott Coltrane-szerzeményekkel. A két CD-s kiadásba (ami persze vinilen is megjelent) pedig alternatív felvételek is kerültek. Az akkor még cím nélküli, hipnotikus Impressions foglalkoztatta Coltrane-t ekkor a legjobban, ezt több, eltérő felfogású változatban is megkapjuk, de hátborzongató a felvételszám alapján „elkeresztelt” két lelet: az 11383 és az 11386. Az első egy blues, amibe már könnyű belehallani a közeljövő ekszta­ti­kus, metafizikai emelkedettségű Coltrane-mantrákat. A második, ami még erőteljesebben előremutató, talán a legnagyobb kincs a dobozból, viszont Coltrane egyik legjobb ismerője, Lewis Porter szerint lehet, hogy McCoy Tyner szerzeménye. Változatossá teszi az anyagot, hogy a ritmusszekció végig nagyobb szerephez jut a hasonló stúdiólemezekhez képest, hosszabbak a szólóik. A magyar közönségnek külön érdekesség, hogy a Vilja-dal („Ha győzi még a társaság, elmondanék egy balladát”) is hallható Lehár Ferenc A víg özvegyéből, bár ezt Coltrane máskor is feldolgozta. Az előkerült felvételek alapján tehát nem kell teljesen újraírni a jazztörténet vonatkozó fejezetét (mint Thelonious Monk esetében), viszont tanúi lehetünk, hogy a zenekar beleállt a tökéletesedési fázisba. És innen lépdeltek el a halhatatlanságba.

Impulse!/Verve/Universal, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.