Lemez

55 éves újdonság

John Coltrane: Both Directions at Once: The Lost Album

Zene

Előkerült egy majdnem kész, „elfelejtett” John Coltrane-stúdiólemez a klasszikus felállású kvartettel. Örülünk a szenzációnak, de legyintünk is, hiszen ezek után nem csoda, hogy a lemezipar bedőlt, ha ilyenek eltűnhettek.

A jazzrajongók kollektív emlékezetében nyomokban még mindig fellelhető John Coltrane (1929–1967), az újabb jazztörténet legnagyobb hatású szaxofonosának halála miatt átélt sokk. Azóta persze többször is megjelentek posztumusz kiadások. Előbb a Sun Ship (1971), az Interstellar Space (1974) és a First Meditations (For Quartet) (1977), ám ezeket még el lehetett intézni azzal, hogy ’Trane váratlanul és fiatalon halt meg. Azon már inkább csodálkozni lehetett, hogy a washingtoni Kongresszusi Könyvtár jazztudora, Larry Appelbaum 2005-ben talált a munkahelyén egy szalagot, amely nem valami lemezstúdióban porladt, hanem az Amerika Hangja rádió koncertfelvétele volt. Ráadásul egy Carnegie Hall-beli gálakoncertről volt szó, ahol Coltrane a Thelonious Monk-kvartett szólistája volt, és ez bizony hiányzott a jazztörténeti kirakóhoz! De kimagyarázható az is, hogy a One Down, One Up: Live at the Half Note, tehát egy másik koncert felvétele 1965 tavaszáról miért nem került 2005 előtt a rajongók kezébe. És most újra lehet magyarázkodni, hiszen ismét itt egy új lemez.

A My Favourite Things (1961) óta Coltrane népszerű volt, de kicsit szélesíteni akarták a rajongóbázist, ezért a Ballads (1963) című romantikus albummal, valamint egy Duke Ellingtonnal összehozott produkcióval rukkoltak elő. És még Johnny Hartmant, a bársonyos hangú baritont is társították a sprődnek vélt Coltrane-zenekarhoz – a profit maximalizálása miatt. Aznap zárták a kéthetes szériát a New York-i Birdland klubban, és az Impulse! Records producere, Bob Thiele szívesen látta őket a közeli stúdióban: Coltrane tenor- és szopránszaxofonon, McCoy Tyner zongorán, Jimmy Garrison bőgőn és Elvin Jones dobon játszott.

De miért maradt dobozban a felvétel több mint ötven évig?

Először is, Thiele túltermelést produkált Coltrane-lemezekből. Rá is szóltak a főnökei, hogy ennyit soha nem fognak kiadni, de közben régebbi anyagait sorra dobta piacra a konkurencia. Különösen a Hartman-lemez (John Coltrane and Johnny Hartman, 1963) eladási sikere tolta ezt az egy nappal előbb született kvartettfelvételt háttérbe, utána pedig elég hamar elfeledkeztek róla; néhány évvel később elköltöztek, raktárba vitték a kiadatlan mastereket, és miután már nem ment nekik olyan jól a következő évtizedben, ki is dobták a szemétbe.

A Both Directions at OnceThe Lost Album címmel kiadott felvételek előkerüléséhez az kellett, hogy másolatait sokáig Naima, Coltrane első felesége őrizze (majd azokat a leszármazottak értékesítsék). Mindez úgy volt lehetséges, hogy a legendás hangmérnök, Rudy Van Gelder monó magnószalag-másolatot adott Coltrane-nek a hosszú, stúdióban töltött nap végén, 1963. március 6-án. Az ebből csak most legyártott felvételt rögtön egy mezei és egy kétlemezes „de luxe” (vö.: szemétdomb) kiadásba csomagolták: az első CD-n a félkész stúdiólemez egy lehetséges rekonstrukcióját halljuk, eredeti, cím nélküli, soha nem hallott Coltrane-szerzeményekkel. A két CD-s kiadásba (ami persze vinilen is megjelent) pedig alternatív felvételek is kerültek. Az akkor még cím nélküli, hipnotikus Impressions foglalkoztatta Coltrane-t ekkor a legjobban, ezt több, eltérő felfogású változatban is megkapjuk, de hátborzongató a felvételszám alapján „elkeresztelt” két lelet: az 11383 és az 11386. Az első egy blues, amibe már könnyű belehallani a közeljövő ekszta­ti­kus, metafizikai emelkedettségű Coltrane-mantrákat. A második, ami még erőteljesebben előremutató, talán a legnagyobb kincs a dobozból, viszont Coltrane egyik legjobb ismerője, Lewis Porter szerint lehet, hogy McCoy Tyner szerzeménye. Változatossá teszi az anyagot, hogy a ritmusszekció végig nagyobb szerephez jut a hasonló stúdiólemezekhez képest, hosszabbak a szólóik. A magyar közönségnek külön érdekesség, hogy a Vilja-dal („Ha győzi még a társaság, elmondanék egy balladát”) is hallható Lehár Ferenc A víg özvegyéből, bár ezt Coltrane máskor is feldolgozta. Az előkerült felvételek alapján tehát nem kell teljesen újraírni a jazztörténet vonatkozó fejezetét (mint Thelonious Monk esetében), viszont tanúi lehetünk, hogy a zenekar beleállt a tökéletesedési fázisba. És innen lépdeltek el a halhatatlanságba.

Impulse!/Verve/Universal, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.