Kész regény - Spiró György: Álmodtam neked (Könyv)

  • Sántha József
  • 2008. július 24.

Zene

A nyolcvanas években megjelent, de az újabb kiadásokban későbbi novellákkal is bővülő, önéletrajzi írásokat tartalmazó kötet semmit nem fakult. Sőt mind elevenebben és mélyebbről fakadóan igazítja magát a mához, és titokban regénnyé óhajtana válni. Spiró a legtudatosabb elbeszélőink egyike, aki már huszonéves kora óta naprakész tervei szerint halad írói pályáján, ezért is meglepő, hogy nem jutott eszébe - ilyen anyag birtokában! -, hogy életrajzi jellegű nagyregénnyel gazdagítsa a mai magyar irodalom elenyésző remekműveinek számát. Mindig lemondó volt, szkeptikus, kissé személytelen, s főként nem gondolhatta, hogy a valóságos élet még szerény elvárásaihoz képest is egy zordabb arcát mutatja majd neki.

A nyolcvanas években megjelent, de az újabb kiadásokban későbbi novellákkal is bővülő, önéletrajzi írásokat tartalmazó kötet semmit nem fakult. Sőt mind elevenebben és mélyebbről fakadóan igazítja magát a mához, és titokban regénnyé óhajtana válni. Spiró a legtudatosabb elbeszélőink egyike, aki már huszonéves kora óta naprakész tervei szerint halad írói pályáján, ezért is meglepő, hogy nem jutott eszébe - ilyen anyag birtokában! -, hogy életrajzi jellegű nagyregénnyel gazdagítsa a mai magyar irodalom elenyésző remekműveinek számát. Mindig lemondó volt, szkeptikus, kissé személytelen, s főként nem gondolhatta, hogy a valóságos élet még szerény elvárásaihoz képest is egy zordabb arcát mutatja majd neki.

Ez a hang végsően érett, és kifájta magát. Úgy szól, mint akinek visszavonhatatlanul az időbe olvadt már az élete, s ha valamiként még elviselhető mindez, csupán a fölös élettapasztalat okán és az irodalmi megformálás érdekében. Az írások pontossága, kíméletlensége, a szenvedés és az érzelmek terén mutatott visszafogottsága arra vallanak, ha benne az élet szavakká válik, osztozik a szobrász nyersanyagának hideg keménységével. A legmélyebb érzések és szenvedélyek is mintha csak egy kőfelület finom gyűrődései, mélybe vágott ráncai lennének.

Az apa korai halála az első stáció, amit bizonyára sosem tud értelmesen, felnőttként feldolgozni. Mert talán még nem volt érett erre a halálra. A kötet címadó novellája szűkszavúan, de annál nagyobb feldúltsággal vall erről a gyötrő tragédiáról. A halálosan beteg apa éjjel vécére megy, a fia ágyába segíti, betakarja. Az apa megvallja: "Álmodtam neked egy jó témát", majd holnap elmondom. De nincs holnap, az apa másnap meghal. A témát örökre magával viszi. Ha Kafkáról lenne szó, azt is mondhatnánk, talán éppen ez a legizgalmasabb. De itt a mélyben másként alakul, nem a téma a fontos, egyedül csak az apa. Több novellában is megidéződik, majdnem mindegyikben visszafáj.

A kötet második rétege a feleség világa. A csodálat, a szerelem, a meghittség, a féltékenység, a lemondás, az elviselhetetlen bánat és a fájdalom árnyalta emlékeké. Itt az énből néha Szerző lesz. Vékony kis lepel a sebek takarására. A lét belemozdul a legnagyobb földi tragédiák világába. De az elbeszélés hangja elegáns, tűnődő, kiegyensúlyozott. Megértő és önostorozó. Elkíséri a Moszkva melletti dácsák egyikébe a szerelméhez, egy orosz fiúhoz, tudván, hogy soha sem lesznek boldogok ők, a hűtlenek sem. (Erdő) Ugyanolyan tapintatosan és vigyázva, ahogy Orpheusz kísérte volna vissza Euridikét az alvilágba, ha még egy reménye marad, hogy egyszer visszajöhet érte. De nem lehet. A kínai vendéglő című novellában csak a negyedik oldalon derül ki, hogy miközben a szerző beül az étterembe, és végigpergeti emlékei közt, hol és mikor ült ő eddig kínai étteremben, és soha a volt feleségével, akit éppen ebben az órában temetnek, és nem hívták meg a temetésre, holott talán vágya lett volna, ki nem mondott kívánsága, hogy kínai étteremben egyszer együtt ebédeljenek. Miközben a szertartásszerű fogások fölött mereng, két másik szertartás is folyik egy időben. Egyik távolabb egy temetőben, ahol a szeretett lényt földelik el éppen, a másik az író lelkében, rég betemetett emlékeket ás elő a múlt agyagából. Mindez a fájdalom racionális zónájában, a tárgyilagosság hétköznapi színfalai közt.

Az elmúlást úgy éli meg, hogy belülről folytatja a halottak, az őt elhagyók, a disszidáltak életét. A jelen ilyen szempontból egy lakatlan és lakhatatlan lomtárrá válik benne. Ahogy a Híd című novellában írja: A mások (apja) fülével hall, és a mások (feleség) szemével lát, s a legjobb barátja agyával gondolkodik majd tovább, aki épp ebben az időben hagyja el hazáját.

De hogy mindez még fokozódhat, a szinte már kibeszélhetetlen borzalom, Az idők fenekén című novella bizonyítja. Itt megint Hadészban járunk, de Orpheusz még az előbbi helyzeténél is sokkal kiszolgáltatottabb és esendőbb. Szerelmét viszi haza, halálosan beteg szerelmét, akivel későn találkoztak, vagy túl későn ismerték fel, hogy mit jelentenek egymás számára. Az asszonyt otthon családja, magatehetetlen, tehát elhagyhatatlan férje várja. A Rákóczi úton haladnak, lepusztult, üres, posztumusz a város. Olyan, mint egy kripta Hadész főterén.

Ehhez képest a többi novella mintha csak árnyalná, titkolná vagy távolivá, még éppen elviselhetővé enyhítené a történéseket. Mert mindez Kelet-Európában esett meg, egy, az egész életét a kultúra és az irodalom dolgára feltevő, a körülmények és a történelem által sorsüldözött emberrel, aki dolgát végezni jött ide, nyelvek sokaságát tanulta meg, anyanyelvévé tette a környező országok egynémelyikének irodalmát, idegenként bejárta a fél világot, kapcsolatba került olyanokkal, akik egész életüket szinte létük emigránsaiként voltak kénytelenek elszenvedni. (Honn, Jókora kis temető) Az itthon maradók mintha örökös háborús elő- és utóérzetükkel kapcsolódnának a valósághoz, s hogy ez nem az írói érzékenység túlnövesztett sziluettje, az be is bizonyosodik majd, amikor a Triesztből induló vonat hajdani utasaira gondol vissza az író. (Kincs) Ez a nomád, a megélhetéséért ordasmód küzdő tömeg, amely feltartóztathatatlanul üzérkedik az olasz-horvát határon; mi lett vele vajon? Mind meghaltak-e a következő évek háborúiban?

És Rilke gondolatával felel, a feleségére érti: "Bámulom egykori magunkat és új szemmel, mert nekünk még egyéni halál adatott meg. (...) A legnagyobb adomány a sorstól, ha nem tömegsírba kaparják el az embert."

A kötet olyan gazdagon át van szőve a rossz időben, rossz helyen születettek értékek után sóvárgó, a leégett alexandriai könyvtár pusztulásán már nem is síró, hanem annak szellemét magában megőrző, a holt könyvek világát újra hatékonnyá tenni akaró elfogultsággal, missziótudattal és az egyéni tragédiákat lelke mélyére gyűrni akaró élni akarással, hogy úgy érezhetjük, ez a könyv az író akarata ellenére, szinte magától íródik majd tovább. Újabb és újabb vetületét rajzolja meg a műbe rejtett emberi kapcsolatoknak.

Egy éjjel, amikor az olvasó leveszi a polcról, már vaskos regény lesz. Bármire képes remekmű.

Scolar Kiadó, 2008, 345 oldal, 2950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.