Interjú

A Beatlestől a gépekig

Alan Parsons hangmérnök, zeneszerző, producer

  • Soós Tamás
  • 2014. szeptember 28.

Zene

Abbey Road, Let It Be, Dark Side Of The Moon. A tizenévesen az Abbey Road Stúdióba, majd házon belül a Beatles lemezfelvételeihez kerülő Alan Parsons nevét elsősorban a Pink Floyd-klasszikuson és a kései Beatles-albumokon végzett (segéd)hangmérnöki munkájáért őrzi a rockemlékezet. Pedig Eric Woolfsonnal közös formációja, az Alan Parsons Project dús, innovatív hangszerelésének köszönhetően sokáig hivatkozási alap volt zenészkörökben. A nyolcvanas években több slágert is jegyző zenésszel az APP életművének újraki­adása kapcsán beszélgettünk.

Magyar Narancs: A legtöbb APP-albumot hat-hét évvel ezelőtt újrakevertétek, most mégis a komplett diszkográfia megjelent újra egy díszdobozban, benne a korábban kiadatlan The Sicilian Defence-szel.

Alan Parsons: A Sony kezdeményezte a dolgot, de én is jó ötletnek tartom, hogy az összes album elérhető egy csomagban. Ezek a verziók megegyeznek a kibővített, újrakevert kiadásokkal, csak nincs rajtuk bónuszanyag. A The Sicilian Defence persze értelemszerűen új keverést kapott. Nem ez a kedvenc albumom, sebtében készült, pusztán azért, hogy letudjuk a kötelezettségeinket a kiadó felé. Sem akkor, sem most nem tartom minőségi albumnak. Soha nem gondoltam, hogy valaha is meg fog jelenni. Nem örülök neki. Nem hiszem, hogy a legtöbb ember egynél többször meghallgatná.

MN: Sokan jobban örültek volna a Freudianának, ami a 11. APP-albumnak indult, de nagy volumenű rockopera lett belőle.

AP: A Woolfson-családnak nagyon keserű emlékei lehetnek arról a lemezről, mert Ericnek sok energiáját és pénzét felemésztette az album jogaiért folytatott harc. Az EMI adta ki anno, de nem tudom, hogy most átkerülhetne-e hozzám vagy egy másik kiadóhoz. Van igény rá, úgyhogy nem lenne elvetélt ötlet kiadni, ráadásul ez tényleg jó lemez.

MN: Clive Davis, az Arista elnöke írta önéletrajzában, hogy a Projectet a filmművészet auteur-elméletére építettétek, amely szerint a rendező a film kreatív szerzője. A Projectben ti is elsősorban dalszerzők, producerek voltatok, akik megírják és meghangszerelik a zenét, a meghívott zenészek pedig feljátsszák.

AP: Ez a párhuzam nem is Clive Davistől, hanem tőlem származik. Ha régen megkérdeztek, hogy mit csinálok producerként, mindig a filmrendezőhöz hasonlítottam a szerepemet, aki kiválasztja a forgatókönyvet, összehozza az egész produkciót és mindent az ellenőrzése alatt tart. Szerintem a producer kifejezés helytelen: inkább zenei rendezőnek kéne nevezni.

MN: A hetvenes évek direktorai közül ki lehetett volna Alan Parsons?

AP: Nem hasonlítgatnám magam másokhoz, de ha meg kéne neveznem párhuzamokat, akkor az örökzöldeket mondanám, Steven Spielberget vagy Stanley Kubrickot. Talán Hitchcock lenne a leghelyesebb, mivel csináltunk egy horrorlemezt Edgar Allan Poe történeteiből. Nem akarom azt sugallni, hogy olyan nagy ember lennék, mint az említettek, csak szeretném, ha a munkámat producerként a hozzájuk fogható rendezőkéhez hasonlítanák.

MN: Sajátjaid közül bevallottan az említett Poe-lemez, a Tales Of Mystery And Imagination a kedvenced. Az 1987-es újrakiadáson a szövegeket Orson Welles narrálja, de állítólag anno Paul McCartneyt is felkérted erre a szerepre.

AP: Pault csak egy cameóra kértem fel, nem ugyanarra a szövegre, amit Welles narrált. Nem volt fix elképzelésünk, hogy kit fogunk felkérni, de emlékeztem, hogy Paul szerepelt volna a Dark Side Of The Moonon, csak nem használták fel a válaszait az átkötő- és háttérszövegekhez. Valami hasonlóra akartam felkérni a Tales kapcsán is, de azt mondta, hogy most nem alkalmas az idő, talán majd máskor. Ez a mondata megragadt bennem, és írtam egy Some Other Time című dalt a következő lemezre. Azt viszont nagyon sajnáltam, hogy nem találkoztam Orson Wellesszel, mert a példaképem volt. Ugyanaz volt a kedvenc hobbink: a mágia. Orson nagyszerű munkát végzett, elküldte a felolvasást a kiadónak, és rögtön azt mondtuk rá, hogy tökéletes. Miért kéne bemenni vele a stúdióba, és újra felvenni? Valószínűleg tíz perc alatt, elsőre megcsinálta az egészet.

MN: Második lemezetek, az I Robot Isaac Asimov Robot-triló­giáját dolgozta fel, de jogi okok miatt el kellett hagynotok a címből a vesszőt – és a koncepción is igazítottatok. Asimové túl naivnak tűnt már a számotokra?

AP: Naivnak nem mondanám, de mi más filozófiát vázoltunk az albumunkon. Asimov szerint a robotok soha nem tudnák bántani az embereket, de a mi elképzelésünk szerint ennek pont az ellenkezője történne: a gépek átvennék az irányítást az emberek felett. Szerintem a ­mesterséges intelligencia el fog érni egy kritikus pontot, amikor már a gépek fognak döntéseket hozni az emberek helyett – a politikában vagy a háborúkban is.

MN: Szerintem az APP-t kissé félrevezető módon emlegetik prog­resszív rockként, hiszen a karrieretek során egyre közelebb jutottatok egyfajta ambiciózus popzenéhez.

AP: Igen, az évek során közeledett az APP a popzenéhez, de a Tales Of Mystery And Imagination és az I Robot még igazán progresszív rockzene volt. Ahogy nőtt a nyomás Clive Davis és az Arista kiadó részéről, hogy legyünk kommerszek, legyenek slágereink, egyre inkább – ahogy te is mondtad, ambiciózus vagy merész – popzenévé alakult a Project.

MN: A Pyramidtól kezdve még dominánsabbá váltak a billentyűk a zenétekben. Ténylegesen hatott rátok az akkoriban kibontakozó new wave trend?

AP: Hatást rám legfőképp a ­Beatles és a tagok hetvenes évekbeli projektjei gyakoroltak, a new wave vagy a punk nem annyira.
A new wave ugyan valamivel később jött, de a Projectet nyugodtan tekinthetjük a műfaj egyik zenekarának. Nem lennék boldogtalan, ha úgy gondolnák, adtunk valamit ennek a stílusnak a hetvenes-nyolcvanas években.

MN: Egy 1990-es koncertet leszámítva az Alan Parsons Project soha nem lépett fel élőben, te is csak 1994-től kezdtél turnézni. Megbántad, hogy nem koncerteztetek a nyolcvanas években, amikor a leghíresebb volt a Project?

AP: Igen. Talán a késő nyolcvanas években színpadra tudtuk volna állítani a zenénket, de az évtized elején még nem állt rendelkezésre a megfelelő technológia. Hegyomlásnyi billentyű kellett volna ahhoz, hogy megszólaltassuk a különböző hangokat. A MIDI csak 1983–84 tájékán terjedt el, amivel már lehetett hangokat tárolni, és használhattunk nagyzenekari samplereket. Ha koncerteztünk volna a nyolcvanas években, olyan nagyok lehettünk volna, mint a Genesis.

MN: A hatvanas évek végén, az EMI-nál viszont a kor legnagyobb zenekarával dolgozhattál. Mi a legbecsesebb emléked a Beatlesszel töltött időkből?

AP: A tetőtéri koncert. Pusztán ott lenni és látni a Beatlest, ahogy az utolsó koncertjüket adják, miközben mindenki tudja, hogy ez lesz az utolsó. Csak azt bánom, hogy nem fényképeztek többet. Van pár kép, amin látszódom, de a kamera mögött álltam, az pedig a legrosszabb hely, ahol csak állhatsz, ha azt akarod, hogy lefotózzanak.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.