A Budapesti Fesztiválzenekar lett az Edinburgh Nemzetközi Fesztivál első rezidens zenekara. Az együttes augusztus 8. és 10. között négy koncertet adott az Usher Hallban, Fischer Iván pedig egy pódiumbeszélgetésen a fesztiváligazgató Nicola Benedettivel a szimfonikus együttesek jövőjéről értekezett. A Fesztiválzenekar másodszor lépett fel a legendás BBC Promenád-koncerteken, és augusztus 12-én és 13-án két nap alatt háromszor megtöltötték a Royal Albert Hall hatezer fős nézőterét.
„Van valami zsigeri, fizikai dinamizmus abban, ahogy együtt mozdulnak, ami minden koncertjüket a zenekar és a közönség közös történésévé avatja”
– írta a The Guardian a 40 éves zenekarról. Az Edinburgh Music Review „zavarbaejtően jó, színtiszta szórakozásként” értékeli a BFZ estjét.
A két turnéhelyszín közönsége minden színében megismerhette a BFZ zenei világát. Edinburgh-ban az itthon is rendkívül népszerű Midnight Music koncertformát keltették életre, Londonban pedig az egyik hangverseny programja alakult a Közönség választ című sorozatuk koreográfiája szerint.
Míg a kottatáros sürögve-forogva osztotta ki a partitúrákat, addig a közönséget magyar népzenével, jazzel, klezmerrel szórakoztatták, sőt a zenészek Monteverdi-madrigált énekeltek. Ezt nevezem sokoldalúságnak
– számolt be a The Guardian. Még a turnékoncertek hagyományosabb, jellegzetesen magyar programja is kínált meglepetést: az egyik edinburgh-i koncerten Bartók Hét egynemű kara a National Youth Choir of Scotland (NYCOS) közreműködésével szólalt meg. A skót lánykar magyarul tanulta meg és szövegkönyv nélkül adta elő a dalokat, a Scotsman tanúsága szerint „makulátlan precizitással”.
A nemzetközi sajtóvisszhang Fischer Iván karmesteri, zenepedagógusi és showmani képességeit is hangsúlyozza. Az Edinburgh Music Review „mágusnak” nevezi, „az embernek, akire a karizmatikus szót kitalálták”. A The Arts Desk arra emlékeztet, hogy „Fischer soha nem a könnyebb megoldást választja, ha valami extrán kreatív dolgot is csinálhat helyette”. A zenekart a turné két állomására elkísérő magyar Forbes egyenesen „a karmesterek Mick Jaggeré”-nek nevezi az alapítót.
A BFZ-hez egy edinburgh-i és két londoni koncerten is Schiff András csatlakozott szólistaként. „Schiff és Fischer zenei interakciójánál nehéz elképzelni meggyőzőbb példáját annak, amikor régi barátok élvezik egymás társaságát”, vélekedik a Bachtrack, míg a Guardian szerint olyan „az odafigyelés a karmester, a zenekar és a szólista között, mintha régi barátok osztoznának valami nemes évjáratú boron”.
A koncertkritikák Schiff kivételes játéka mellett elismerően idézik fel Anna-Lena Elbert, fiatal német szoprán közreműködését egy Ligeti György-opera három dalában, de a BFZ néhány szólamvezetőjét is név szerint méltatják. A The Telegraph kiemeli Ács Ákos klarinét-, és Jóföldi Anett fuvolajátékát Bartók 3. zongoraversenyének előadásában, és több kritikus több mű kapcsán is méltatja a BFZ kürtszekciójának kifejezőerejét. Az Edinburgh Music Review örömmel idézi fel azt a pillanatot, amikor „a világ egyik kivételes hegedűvirtuóza, Nicola Benedetti megbabonázva hallgatja” Kádár Istvánt, aki két társával erdélyi magyar táncok autentikus változatát mutatja be bevezetésül a Bartók-darab nagyzenekari előadásához. (A nagy-britanniai koncerteket itt, itt, és itt lehet meghallgatni.)
A turnéról hazatérő zenekar stúdióba vonult, hogy lemezen is rögzítse Beethoven 3. szimfóniáját, a felvétel jövőre kerül forgalomba. A BFZ azonban jóval hamarabb, szeptember 2-án a Hősök terén elő is adja az Eroicát, a főváros 150. születésnapját ünneplő ingyenes szabadtéri koncerten.