A brit kritikusok is dicsérik a Fesztiválzenekar koncertjeit

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 18.

Zene

Londonban és Edinburgh-ban járt az együttes, Schiff Andrással együtt is felléptek.

A Budapesti Fesztiválzenekar lett az Edinburgh Nemzetközi Fesztivál első rezidens zenekara. Az együttes augusztus 8. és 10. között négy koncertet adott az Usher Hallban, Fischer Iván pedig egy pódiumbeszélgetésen a fesztiváligazgató Nicola Benedettivel a szimfonikus együttesek jövőjéről értekezett. A Fesztiválzenekar másodszor lépett fel a legendás BBC Promenád-koncerteken, és augusztus 12-én és 13-án két nap alatt háromszor megtöltötték a Royal Albert Hall hatezer fős nézőterét.

„Van valami zsigeri, fizikai dinamizmus abban, ahogy együtt mozdulnak, ami minden koncertjüket a zenekar és a közönség közös történésévé avatja”

– írta a The Guardian a 40 éves zenekarról. Az Edinburgh Music Review „zavarbaejtően jó, színtiszta szórakozásként” értékeli a BFZ estjét.

 
 A Fesztiválzenekar Edinburgh-ban
Fotó: Zentai Róbert
 

 

A két turnéhelyszín közönsége minden színében megismerhette a BFZ zenei világát.  Edinburgh-ban az itthon is rendkívül népszerű Midnight Music koncertformát keltették életre, Londonban pedig az egyik hangverseny programja alakult a Közönség választ című sorozatuk koreográfiája szerint.

Míg a kottatáros sürögve-forogva osztotta ki a partitúrákat, addig a közönséget magyar népzenével, jazzel, klezmerrel szórakoztatták, sőt a zenészek Monteverdi-madrigált énekeltek. Ezt nevezem sokoldalúságnak

– számolt be a The Guardian. Még a turnékoncertek hagyományosabb, jellegzetesen magyar programja is kínált meglepetést: az egyik edinburgh-i koncerten Bartók Hét egynemű kara a National Youth Choir of Scotland (NYCOS) közreműködésével szólalt meg. A skót lánykar magyarul tanulta meg és szövegkönyv nélkül adta elő a dalokat, a Scotsman tanúsága szerint „makulátlan precizitással”.

A nemzetközi sajtóvisszhang Fischer Iván karmesteri, zenepedagógusi és showmani képességeit is hangsúlyozza. Az Edinburgh Music Review „mágusnak” nevezi, „az embernek, akire a karizmatikus szót kitalálták”. A The Arts Desk arra emlékeztet, hogy „Fischer soha nem a könnyebb megoldást választja, ha valami extrán kreatív dolgot is csinálhat helyette”. A zenekart a turné két állomására elkísérő magyar Forbes egyenesen „a karmesterek Mick Jaggeré”-nek nevezi az alapítót.

 
A Fesztiválzenekar a londoni Royal Albert Hallban
Fotó: Chris Christodoulou/BBC
 

 

A BFZ-hez egy edinburgh-i és két londoni koncerten is Schiff András csatlakozott szólistaként. „Schiff és Fischer zenei interakciójánál nehéz elképzelni meggyőzőbb példáját annak, amikor régi barátok élvezik egymás társaságát”, vélekedik a Bachtrack, míg a Guardian szerint olyan „az odafigyelés a karmester, a zenekar és a szólista között, mintha régi barátok osztoznának valami nemes évjáratú boron”.

A koncertkritikák Schiff kivételes játéka mellett elismerően idézik fel Anna-Lena Elbert, fiatal német szoprán közreműködését egy Ligeti György-opera három dalában, de a BFZ néhány szólamvezetőjét is név szerint méltatják. A The Telegraph kiemeli Ács Ákos klarinét-, és Jóföldi Anett fuvolajátékát Bartók 3. zongoraversenyének előadásában, és több kritikus több mű kapcsán is méltatja a BFZ kürtszekciójának kifejezőerejét. Az Edinburgh Music Review örömmel idézi fel azt a pillanatot, amikor „a világ egyik kivételes hegedűvirtuóza, Nicola Benedetti megbabonázva hallgatja” Kádár Istvánt, aki két társával erdélyi magyar táncok autentikus változatát mutatja be bevezetésül a Bartók-darab nagyzenekari előadásához. (A nagy-britanniai koncerteket ittittés itt lehet meghallgatni.)

A turnéról hazatérő zenekar stúdióba vonult, hogy lemezen is rögzítse Beethoven 3. szimfóniáját, a felvétel jövőre kerül forgalomba. A BFZ azonban jóval hamarabb, szeptember 2-án a Hősök terén elő is adja az Eroicát, a főváros 150. születésnapját ünneplő ingyenes szabadtéri koncerten.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.