A Dead Can Dance ismét visszatér hozzánk

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 5.

Zene

2019 nyarán adnak majd koncertet Budapesten.

A nyolcvanas-kilencvenes évek egyik legizgalmasabb, a zenei egzotikát csúcsra járató zenekara 1981-ben Ausztráliából indult, hogy a következő évben Londonba költözve hódítsa meg a világot. 
Lisa Gerrard és Brendan Perry (1989-ig az életben is párt alkotó) duója később – váltakozó összetételű vendégzenészi körrel kiegészülve – hét remek stúdió- és egy koncertlemezt adott ki (1984 és 1996 között, mindössze 12 év leforgása alatt).

Majd tízévnyi önként vállalt távollét után élesztették újra a legendás Dead Can Dance kollektívát, 2005-ben egy világ körüli turné, majd 2011-ben egy új lemez (Anastasis) erejéig.

A zenekar 2016 novemberének elején kiadta Eleusis c. számát, hogy támogassa a görög város 2021-ben esedékes jelentkezését az Európa Kulturális Fővárosa címért (amit többedmagával el is nyert a város).

A legújabb, Dionysus címre keresztelt albumukat azok a régi múltra visszatekintő európai tavaszi és őszi fesztiválok ihlették, melyek Dionüszosszal kapcsolatosak.

A Dead Can Dance legújabb lemeze előtérbe helyezi azokat a rítusokat és rituálékat, melyeket a görög istennek tulajdonítanak. A lemez 7 mozzanata Dionüszosz mítoszának és kultuszának 7 különböző arcát mutatja be.

A koncert 2019. június 26-án lesz a Budapest Arénában.

Legutóbb 2012-ben jártak nálunk, az énekesnővel készített interjúnkat itt olvashatják:

Olajoshordók miatt

Budapesti koncertje előtt a zenekar énekesnője hollywoodi ellenszenveiről, egy bozóttűz fontosságáról és három zenetörténeti jelentőségű hordóról beszélt nekünk.

Míg a koncertbeszámolót itt találják:

Buzuki hangja szól

A Dead Can Dance, ezt utólag már nyugodtan elmondhatjuk, élőben is maximálisan eleget tesz még a legközhelyesebb rajongói elvárásoknak is. És mégis: néha azért csak tátva marad az ember szája! Lisa Gerrard és Brendan Perry ismételt alkotói egymásra találása a színpadon is gyümölcsözik, ahol stafétaszerűen adják át egymásnak a vezető vokálszólamokat.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.