rés a présen

„A festészetben is nagyon fontos a ritmus”

Kamondy Imre zenész, festő

  • rés a présen
  • 2019. július 6.

Zene

rés a présen: Zenészként vagy ismert elsősorban. A festést mikor kezdted el?

Kamondy Imre: Bő három éve kezdtem el festeni barátaim, Duliskovich Bazil festő és Rontó Lili grafikus hatására. Lili rajzolta az öt éve megjelent Kacat Király a Lim-lomok földjén című verses meseregényem illusztrációit.

rap: Mi köze van a zenédnek a festészetedhez?

KI: Azt hiszem, hogy ez a két dolog nagyon jól kapcsolódik egymáshoz. Nagyon szerettem a Bizottság zenekart például, amit három remek festő neve fémjelzett. Laca (feLugossy László), Öcsi (ef Zámbó István) és Wahorn András kiállításait és a különböző új formációiknak a koncertjeit máig szívesen nézem, hallgatom. Ha visszamegyünk az időben a két világháború közé, akkor a Nyolcak nevű első magyar avantgárd csoportból négyen nagyon jó zenészek voltak, például Márffy Ödön és Berény Róbert. Egyik nagy kedvencem Paul Klee festő is hegedült a svájci szimfonikusokkal. Tehát a festészetben is nagyon fontos a ritmus, a lendület, az improvizáció.

rap: Álom-utazás címmel látható a kiállításod a Sütő utcai KuglerArt Szalonban.

KI: Ez a város legizgalmasabb roma magángalériája és lakásszínháza is egyben. Én kerestem fel Kőszegi Editet, a hely vezetőjét, amikor láttam, milyen gyűjteménye van, hogy kiállíthassak ott. Festészetben jártas barátaim a grúz naiv festőt, Pirosmanit, az örmény származású Arshile Gorkyt, illetve Chagall nevét emlegették ezeknek a képeknek a láttán. Azt hiszem, van bennük valami szürreális álomszerűség, költészet és mediterrán mágia. Az álomszerűt azért is gondolom, mert, akik vásároltak már képet tőlem, azok általában az ágyuk fölé tették. A kiállítás augusztus elejéig lesz nyitva.

rap: Milyen kiállításaid voltak korábban?

KI: Most is látható négy festményem a Jókai téri Kiadó Kocsmában. Itt egy éve volt egyéni tárlatom. Ezenkívül volt közös kiállításom Borsándi Balázs „Boci” barátommal az első pesti romkocsmában, a Pótkulcsban és az azonos nevű szentendrei kihelyezett tagozaton is. A múlt ősszel pedig a Szabó Ervin Könyvtár II. kerületi fiókjában. A megnyitóhoz mindig kortárs írókat kértem fel, hogy írjanak a képekhez novellákat. Németh Gábor és Ménesi Attila is írtak már. Talán összejöhet egy album, amelyben ezek a szövegek és a képek teljesen egyenrangúak. Még egy CD-t is belerakhatunk a borítójába, ami maga volna a Gesamtkunstwerk.

rap: Koncerten hol láthatunk?

KI: Az Ördögkatlan Fesztiválon augusztus 1-jén lépünk fel a Balaton zenekarral közösen a Vylyan teraszon, néhány saját dal mellett főleg megzenésített Ady Endre-verseket adunk majd elő. A Babel Camp nevű balatonboglári romkocsmában pedig sima Cabaret Medrano-koncert lesz július 6-án.

rap: Távolabbi tervek?

KI: A Medranóval alakul egy új album Visszatérni délre munkacímmel. Ha minden összejön, ősszel felveszünk 8–10 dalt. Nyáron elkezdek egy szürrealista portrésorozatot a kedvenc festőimről – Chagall, Modigliani, Toulouse-Lautrec, Matisse, Gulácsy. Tervezek egy nagyméretű képet az amszterdami Trópusi Múzeum japán zen kertjéről, ez az első önarcképem is lesz, sok trópusi madárral. Foglalkoztat még Geppetto műhelye, ahol a fabábukat faragja. Meg Bulgakov A Mester és Margaritájából a Sátán bálja jelenet, amelyben egyszer tényleg benne voltam, mint mellékszereplő. Kaposváron 1984-ben Ascher Tamás rendezésében.

rap: Ki volt életed első olyan hőse, akinek szerettél volna a helyében lenni?

KI: Elsőt nem tudok mondani, de fiatalkoromban szívesen lettem volna néhány művész helyében. Csehov, amikor írja A sirályt, Bulgakov, amikor írja A Mester és Margaritát, vagy Fellini és Nino Rota, amikor forgatják az Amarcordot. Gérard Philipe is szerettem volna lenni, illetve én szerettem volna eljátszani helyette Modiglianit a festő életéről szóló filmben. Meg Truffaut Négyszáz csapás című filmjében a kamasz fiút is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.