mi a kotta?

Brutális és idióta

  • mi a kotta
  • 2019. július 6.

Zene

„Aki Wagner hívévé szegődik, drágán megfizet érte. Figyelem azokat az ifjakat, akik hosszasan ki voltak téve az ő fertőzésének. Az első, viszonylag ártalmatlan hatás az ízlés romlása. Wagner úgy hat, mint a folytatólagos alkoholfogyasztás. Eltompít, elnyálkásítja a gyomrot. Különleges hatása pedig: a ritmusérzék eltorzítása. Ennél aztán még veszélyesebb a fogalmak megrontása. Az ifjú egyszerűen gyengeelméjű lesz – »idealistává« válik. [...] Wagner művészete beteg. Ő a par excellence modern művész, a modernitás Cagliostrója. A művészetében a legcsábítóbb módon keveredik az, amire ennek az egész világnak a leginkább szüksége van – a kimerültek három nagy izgatószere, a brutális, a mesterséges és az ártatlan (idióta).” Két hete már szerepelt itt idézet Friedrich Nietzschétől, akkor éppen Schumannt gyalulta a filozófia nagy felforgatója, akit azonban az igazi és oly emlékezetes Hassliebe azért mégiscsak Richard Wagnerhez fűzött. Nos, a fent említett gyomornyákosító és ritmusérzék-torzító járvány most újra felüti a fejét körünkben, hiszen újra itt a Budapesti Wagner-napok sorozata. Idén két teljes Ringet ígér Fischer Ádám: Hartmut Schörghofer immár meghitten ismerős rendezésében, újra csak válogatottan kiváló énekesgárdával. Jövő csütörtökön A Rajna kincsével kezdjük majd a fogalmaink megrontását (Nemzeti Hangversenyterem, június 13., hat óra).

Azért persze a közönség wagneri csábításnak makacsul ellenálló hányada sem marad esti muzsikaszó nélkül az elkövetkező napokban. A Budapesti Fesztiválzenekar például kétféle delikát élményt is kínál nekünk, hiszen szombaton és vasárnap jóféle régizenés programmal kecsegtetnek, hétfőn este pedig az Amadindával közös kortárs műsort fognak előadni. Az előbbi koncertek vezérlője és vezénylője a historikus zenélés német jelese, Reinhard Goebel lesz, a barokk kis- és nagymesterek sorában többek közt a fölfedezésünkre váró Jan Dismas Zelenka muzsikáját is megszólaltatva (Zeneakadémia, június 8., háromnegyed nyolc; június 9., fél négy).
A Rácz Zoltán által vezényelt közös esten pedig André Jolivet 1965-ös kompozíciója, a Szvit fuvolára és ütőhangszerekre lesz a nyitószám, melyet a francia zeneszerző Jean-Pierre Rampal felkérésére írt. „Ez kockázatos lesz: egy versenymű, amelyben négy ütős van, meghatározott harmóniák nélkül. Meglátja, ez vad lesz.” Rampal visszaemlékezése szerint így írta körül Jolivet e készülő művét, amelynek szólistája ezúttal Jóföldi Anett lesz (BMC, június 10., háromnegyed nyolc).

Hétfő este mindemellett egy tenor világnagyság budapesti megjelenése is várható – jószerint inkognitóban. Az amerikai Gregory Kunde (képünkön) ugyanis az elmúlt két évtized, s egyszersmind a jelen egyik nélkülözhetetlen, habár nálunk vajmi kevéssé ismert operaművésze: az énekes, aki a bel canto-szólamoktól a hőstenor szerepekig eljutva, gyakorlatilag mindig, a legjelentősebb operaházakban fellépve is össze tudta egyeztetni egymással a megbízhatóság kívánalmát és a művészi kockázatvállalás erényét. Gregory Kunde most Puccini-áriákat és -kettősöket énekel majd pesti début-jén, ahol a karmester Halász Péter lesz (Erkel Színház, június 10., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.