mi a kotta?

A fővadász indulója

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/40. hétre

„Mielőtt nekiállnék, hogy verset írjak vagy felvázoljak egy jelenetet, már elbódított alkotásom zenei illata, a fejemben már ott van az összes hangzás, minden jellegzetes motívum, úgyhogy amikor a vers kész van, és a jelenetet elrendeztem, számomra voltaképpen már kész is az opera, és a részletes zenei kidolgozás innen már inkább egy nyugodt és higgadt utómunka, amelyet az alkotás lényegében megelőzött” – írta saját alkotói munkamódszeréről Richard Wagner. Ezen a héten ismét színpadra kerül az Operaházban A bolygó hollandi, amelyről egy rosszalló kortárs így panaszkodott: „Bárhol is nyitod ki a partitúrát, a szemedbe fúj a szél.” A két idézet alapján egy dolog tagadhatatlan: a wagneri hevületet csak imádni és utálni lehet. Rajna Martin, az előadás karmestere természetesen az imádók közé tartozik, Szikora János pedig olyan produkciót szeretett volna színpadra vinni, amely nem több és nem kevesebb, mint amit az eredeti darab magában foglal, a Szendrényi Éva által megálmodott látványvilágával viszont újdonságot is nyújt. A főbb szerepekben Kálmándi Mihály, Palerdi András, Sümegi Eszter és Horti Lilla játszik (Operaház, október 4., 11. és 13., hat óra; október 6., de. tizenegy óra).

Az idén ünnepli 60. születésnapját a humorra, pikantériára, különlegességre fogékony Kondor Ádám zeneszerző, akinek nemcsak saját műveit, hanem Bach-átiratait is előadja a Metrum Ensemble. Köztük egy feltételezett 7. brandenburgi koncertet (BMC, október 5., hét óra). Egykori tag látogat vissza a Budapesti Fesztiválzenekarhoz: Bereczky Dávid 2001-ig erősítette az együttest, most pedig Mozart vadászkürt – akarom mondani: fővadászkürt! – concertóját adja elő Takács-Nagy Gábor vezényletével, aki egy Haydn- és egy Mozart-szimfóniát is eldirigál majd (Zeneakadémia, október 5. és 7., háromnegyed nyolc; október 6., fél négy).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.