mi a kotta?

A fővadász indulója

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/40. hétre

„Mielőtt nekiállnék, hogy verset írjak vagy felvázoljak egy jelenetet, már elbódított alkotásom zenei illata, a fejemben már ott van az összes hangzás, minden jellegzetes motívum, úgyhogy amikor a vers kész van, és a jelenetet elrendeztem, számomra voltaképpen már kész is az opera, és a részletes zenei kidolgozás innen már inkább egy nyugodt és higgadt utómunka, amelyet az alkotás lényegében megelőzött” – írta saját alkotói munkamódszeréről Richard Wagner. Ezen a héten ismét színpadra kerül az Operaházban A bolygó hollandi, amelyről egy rosszalló kortárs így panaszkodott: „Bárhol is nyitod ki a partitúrát, a szemedbe fúj a szél.” A két idézet alapján egy dolog tagadhatatlan: a wagneri hevületet csak imádni és utálni lehet. Rajna Martin, az előadás karmestere természetesen az imádók közé tartozik, Szikora János pedig olyan produkciót szeretett volna színpadra vinni, amely nem több és nem kevesebb, mint amit az eredeti darab magában foglal, a Szendrényi Éva által megálmodott látványvilágával viszont újdonságot is nyújt. A főbb szerepekben Kálmándi Mihály, Palerdi András, Sümegi Eszter és Horti Lilla játszik (Operaház, október 4., 11. és 13., hat óra; október 6., de. tizenegy óra).

Az idén ünnepli 60. születésnapját a humorra, pikantériára, különlegességre fogékony Kondor Ádám zeneszerző, akinek nemcsak saját műveit, hanem Bach-átiratait is előadja a Metrum Ensemble. Köztük egy feltételezett 7. brandenburgi koncertet (BMC, október 5., hét óra). Egykori tag látogat vissza a Budapesti Fesztiválzenekarhoz: Bereczky Dávid 2001-ig erősítette az együttest, most pedig Mozart vadászkürt – akarom mondani: fővadászkürt! – concertóját adja elő Takács-Nagy Gábor vezényletével, aki egy Haydn- és egy Mozart-szimfóniát is eldirigál majd (Zeneakadémia, október 5. és 7., háromnegyed nyolc; október 6., fél négy).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.