mi a kotta?

A megalomán szimfonista

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/39. hétre

„Egy Bruckner-szimfónia végén teljességet érzünk – azt, hogy átmentünk mindenen” – mondta a legendás román karmester, Sergiu Celibidache az osztrák zeneszerzőről, akinek megítélésében nem segít az elkötelezett hívek és a notórius utálkozók ádáz ellentéte. Utolsó műve, a befejezetlenül maradt IX. szimfóniája kivételes darab – már csak azért is, mert a zenekari apparátus mérete révén utat taposott a késő romantika és a modernség megalomániás mestereinek, s főleg Mahlernek.

A pécsi Pannon Filharmonikusok hangversenyén Prokofjev II. zongoraversenye, a műfaj egyik legvirtuózabb darabja is felcsendül a huszonéves izraeli pianista, Tom Borrow szólójával, aki nemcsak azért érdemli meg a figyelmünket, mert gyakorlatilag az összes zenei versenyt megnyerte Izraelben, amire benevezhetett, hanem mert a nagyszerű Murray Perahia mentoráltja. Az együttest vezető karmestere, Kesselyák Gergely irányítja (Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 27., fél nyolc). Ezen az estén a harmincas generáció egyik kiváló Chopin-játékosa, Szabó Marcell zongorázik a Zeneakadémia kisebbik termében. Műsorán andalító és misztikus klasszikusok, a mazurka mestere mellett Liszt, Szkrjabin, Rachmaninov (Solti Terem, szeptember 27., hét óra). S ha így leragadtunk a hangszeres szólistáknál, ne felejtsünk el ott lenni Rohmann Ditta szólócselló-estjén. Ilyenkor a Bach-szvitekből szinte kötelező játszani, ő is műsorra tűz kettőt, melléjük pedig Britten és az amerikai George Crumb alkotásait (Zeneakadémia, Solti Terem, szeptember 28., hét óra). Aznap az UMZE Kamaraegyüttes ismét Vajda Gergely vezényletével muzsikál az avantgárd zene és a popkultúra kapcsolódási lehetőségeit vizsgálva: magyarországi bemutatóként az osztrák fenegyerek H. K. Gruber Frankenstein!! (Mr. Superman) című darabja is felcsendül (BMC, szeptember 28., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."