Interjú

„De micsoda jobb kéz!”

Alan Walker zenetörténész

Zene

A máig etalonnak számító Liszt-monográfia szerzője 94 évesen is könnyedén megy föl a színpadra, ha előadnia kell. Liszt után a kor másik óriásáról, Chopinről is írt egy vaskos könyvet. Beszéltünk vele a valldemossai kolostorcellákról, az ujjak személyiségéről és még lopásokról is szó esett.

 

Magyar Narancs: Ön mindennek személyesen utánajár, minden helyszínre elmegy, mindent látnia kell. Liszt miatt is nagyon sokat utazott. Mennyit utazott Chopin nyomában?

Alan Walker: Liszt sokkal nagyobb utazó volt, mint Chopin. Liszthez gyakran kell túracipőt váltani, igazi vándormentalitás kell hozzá, ha a nyomába akarunk eredni. Chopin húsz­éves volt, amikor elhagyta Varsót, egy ideig Bécsben élt, majd Párizsban telepedett le.

A végcélja London lett volna, de útlevélproblémái akadtak. Párizsban maradt, valamint hat vagy hét nyarat töltött George Sand kastélyában, Nohant-ban. Nyolc hónapot pedig Angliában töltött, ahol elmentem azokra a skóciai helyekre is, ahol koncertezett.

MN: Sokat használta az internetet az íráshoz?

AW: Nem. Én a biográfia geográfiájában hiszek: el kell menni mindenhová, amiről írunk. A helyszínen meg lehet érezni, be lehet szívni a környezetet, azt hiszem, így hitelesebben lehet megszólalni.

MN: Két bámulatos zongoraművészről beszélünk, akik egyben nagyon különbözők is voltak. Mik voltak a különbségek?

AW: Igaz, hogy különbözők voltak, de nem kell túl sokat tanulni ahhoz, hogy eljátszhassunk egy-két Chopin-mazurkát vagy valcert, de akár Liszt néhány könnyebb darabját is mondjuk a Consolationsból. A különbségek később tűnnek ki, amikor az életüket tanulmányozva megtudjuk, hogy eleinte baráti érzések fűzték őket egymáshoz, később szétváltak útjaik. Liszt az elsők között volt, aki hallotta Chopint játszani Párizsban, és azonnal megértette, hogy nagyon különleges művész, és sok ajtót megnyitott előtte. Barátságuk jeleként például Chopin Lisztnek ajánlotta az op. 10-es Etűdöket. Egyik híres levelében Chopin azt írja: „Liszt most játssza az etűdjeimet – bárcsak ellophatnám tőle azt, ahogyan játszik!” Csodálta Liszt játékát, de a műveit nem. Aztán Liszt egyszer kölcsönkérte Chopin lakását egy légyotthoz – nem mással, mint Chopin kiadójának, Pleyelnek a feleségével. Ez sok volt, és ahogyan a nagy magyar Liszt-kutatótól, Eckhardt Máriától megtudtam, Chopin ezért eltávolította az op. 25-ös Etűdök Liszthez szóló dedikációját, és helyette Liszt három gyermeke édesanyjának, Marie d’Agoult-nak ajánlotta azokat.

MN: Chopin zongorajátéka állítólag az éneklésen alapult.

AW: Igen. Lehet, hogy ez meglepő, de a kedvenc „hangszere” nem a zongora volt, hanem az emberi hang, köszönhetően annak, hogy Varsóban sokat járt operába. Zongorajátéka a bel cantón alapult. Tanítványainak mindig azt mondta, hogy a játékukat az éneklő hanghoz közelítsék. Mindez abból is kitűnik, hogy a melódiát és a díszítéseket mindig a jobb kéznek adja. Wagner, aki persze nem volt nagy Chopin-rajongó, egyenesen azt mondta, hogy „Chopin a jobb kéz komponistája”. Amiben van valami. De micsoda jobb kéz volt az!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.