mi a kotta?

A gamelán elán

  • mi a kotta
  • 2024. március 13.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/11. hétre

„A másik látogatónk Miloš Forman volt, a Száll a kakukk fészkére Oscar-díjas cseh rendezője. Peter Schaffer Amadeusán dolgozott, és mindenáron találkozni akart velem. Ezt különösnek véltem. Az Amadeus természetesen Mozartról szól. Vajon miféle zenét akarhat tőlem? Az Éjfél inkább Puccini stílusában készült. Csak nem egy Mozart-stílusú slágerre fájt a foga? Értetlenül mentem el ebédelni vele. Volt némi udvariaskodás, elárultam neki, hogy egyik délután Hal Prince-szel megnéztük New Yorkban a Hairt, és mindkettőnknek nagyon tetszett. Azt mondta, hogy csak nekünk tetszett. Aztán előrukkolt a nagy kéréssel. Azt akarta, hogy játsszam el Mozartot a filmjében. Andrew Amadeus Webber? Nyilván félrenyeltem egy garnélát. Böffentettem egyet, és reszkető hangon közöltem vele, hogy reménytelenül rossz színész vagyok. – Ó, nem! – mondta. – Úgy hallom, lobbanékony a természeted. Zseniális volt ez a böfögés, ráadásul egy forrófejű maximalista vagy, aki roppant ellenszenves tud lenni. Azt akarom, hogy önmagadat add.”

A történetet maga Andrew Lloyd Webber írta le magyarul is olvasható önéletrajzában (Maszk nélkül), de ma már tudjuk, hogy szerencsére végül Tom Hulce kapta a filmfőszerepet. A zeneszerző bármily népszerű legyen is a musicalszínházakban, a hangversenytermekben csak ritkán hallható. Lloyd Webber édesapja emlékére írt Requiemjét ezúttal a Budafoki Dohnányi Zenekar adja elő Guido Mancusi vezényletével, két jól ismert hang, Sáfár Orsolya és László Boldizsár szólójával. A koncert első felében a West Side Story szvitje hangzik el (Müpa, március 17., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.