mi a kotta?

A gamelán elán

  • mi a kotta
  • 2024. március 13.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/11. hétre

„A másik látogatónk Miloš Forman volt, a Száll a kakukk fészkére Oscar-díjas cseh rendezője. Peter Schaffer Amadeusán dolgozott, és mindenáron találkozni akart velem. Ezt különösnek véltem. Az Amadeus természetesen Mozartról szól. Vajon miféle zenét akarhat tőlem? Az Éjfél inkább Puccini stílusában készült. Csak nem egy Mozart-stílusú slágerre fájt a foga? Értetlenül mentem el ebédelni vele. Volt némi udvariaskodás, elárultam neki, hogy egyik délután Hal Prince-szel megnéztük New Yorkban a Hairt, és mindkettőnknek nagyon tetszett. Azt mondta, hogy csak nekünk tetszett. Aztán előrukkolt a nagy kéréssel. Azt akarta, hogy játsszam el Mozartot a filmjében. Andrew Amadeus Webber? Nyilván félrenyeltem egy garnélát. Böffentettem egyet, és reszkető hangon közöltem vele, hogy reménytelenül rossz színész vagyok. – Ó, nem! – mondta. – Úgy hallom, lobbanékony a természeted. Zseniális volt ez a böfögés, ráadásul egy forrófejű maximalista vagy, aki roppant ellenszenves tud lenni. Azt akarom, hogy önmagadat add.”

A történetet maga Andrew Lloyd Webber írta le magyarul is olvasható önéletrajzában (Maszk nélkül), de ma már tudjuk, hogy szerencsére végül Tom Hulce kapta a filmfőszerepet. A zeneszerző bármily népszerű legyen is a musicalszínházakban, a hangversenytermekben csak ritkán hallható. Lloyd Webber édesapja emlékére írt Requiemjét ezúttal a Budafoki Dohnányi Zenekar adja elő Guido Mancusi vezényletével, két jól ismert hang, Sáfár Orsolya és László Boldizsár szólójával. A koncert első felében a West Side Story szvitje hangzik el (Müpa, március 17., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.