Lemez

A jó öreg Afrika

Daphni: Jiaolong

  • - minek -
  • 2012. november 28.

Zene

Dan Snaith megannyi nevet öltött már magára terjedelmes pályafutása alatt. A Manitobával lett híres, leginkább még csak szubkulturális körökben - ám azt elperelte tőle egy tisztességtelenségben megőszült punk. Ekkor lett belőle Caribou - aki magyarországi fellépésein járt, tapasztalhatta, hogy ez már nem holmi one-man show, hanem egy igazi csapat, ahol Snaith gondolatainak kibontása gyakorta a többiekre vár. A legutóbbi (2010-es), Swim című Caribou-album nem csupán a megérdemelt világsikert hozta el számára, de egyben megmutatta, hogy a korábban kissé más inspirációktól (például pszichedelikus pop vagy klasszikus krautrock és a hetvenes évek őselektronikus muzsikái) fűtött kanadai kifejezett technó/house érzékenységgel is bír. Megszületett tehát a harmadik alias, a Daphni, s Snaith gőzerővel adta ki (szigorúan vinilen!) mások munkáiból merítő átértelmezéseit, remixeit és teljes mértékben saját kútfőből építkező dolgait. Ebből a szempontból mintaszerű a Ye Ye című hipnotikus minimáltechnó-darab, mely a kolléga és lélektárs Four Tet Pinnacles című szerzeményével osztozott ugyanazon fekete plasztikkorongon.


Most azután albumba gyűjtve is megjelent egy kiadós csokor Daphni utóbbi bő másfél évben összekalapált, jórészt saját kiadójánál megjelent munkáiból. Akad köztük olyan is, melyet már korábban is kezükbe foghattak a megszállott viniljunkie-k, másokba legfeljebb dj-szettjeiben kóstolhatott bele a publikum. S bár ebből akár egy szedett-vedett válogatás is születhetett volna, végül egy tudatosan összeszerkesztett, határozott ívet mutató zeneanyag kerekedett ki a keze alatt. Mindenekelőtt megállapítható, hogy az egyes számok úgy adnak ki teljes egészet, hogy szinte egy cseppnyi fölösleg sincs rajtuk: éppen annyit bontakoznak és úgy csengenek le, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Snaith érdeklődése az utóbbi évek tánczenéjének számos toposzára is kiterjed, és szerencsénkre valamennyit képes kreatívan és szórakoztatóan tálalni: az obligát idézetek és a saját, már-már védjegyszerű leleményei tökéletesen épülnek egybe. Azt is tudja, hogy nem árt rögvest a közepébe vágni: a Yes, I Know látszólag egy régi soulhangmintára épülő, filterrel szétküldött house, amit azonban egyedivé tesz a Snaithre oly jellemző szintivartyogás. A formula sikerét igazolja a rejtélyes kongói Cos-Ber-Zan formáció Ne Noya című számából készült, megfontolt sebességű, tökéletesen pszichedelikus remix, ahol egymásnak feszülhet a Daphni-Snaith által annyira kedvelt afrohangulat és a szintetikus hangok örvénylése. A későbbiekben már csak gondosan adagolnia kell a hozzávalókat, s a vérpezsdítő, majdnem egzotikus ritmikát a gondosan felkent prüntyögéssel és vartyogással házasító darabokkal (mint a Light, a Pairs vagy a Jiao) egyszerűen nem tud hibázni! A záró szám, a Long űrben lebegtető, lassú diszkóritmusra ringató álomszintipopja pedig szó szerint megbabonázza a befogadót.

Jiaolong/Deep Distribution, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.