„Én vagyok a terapeuta” - Amanda Palmer rockzenész

Zene

A kérés művészete című könyve nemrég jelent meg magyarul. Ebben a megzabolázhatatlan énekesnő arról vall, hogy miként tanult meg kérni – pénzt, paripát és még sok minden mást. Mi telefonon kértünk tőle interjút.

Magyar Narancs: Az előadó-művészetet egy bostoni közparkban kezdte – élő szoborként. Kevésbé befogadó környezetben is kipróbálta a szobrozást?

Amanda Palmer: Németországtól Las Vegason át Los Angelesig sokfelé megfordultam a produkciómmal, és igazából mindenhol mosoly és derű fogadta a performanszt. Ha szobor vagy, egy nyelvet beszélsz mindenkivel. Főleg, hogy a szobrok nem beszélnek.

MN: A könyvéből ítélve első randira nem túl bölcs dolog szobornak öltözni. Az író Neil Gaimant (interjúnk vele itt és itt) sikerült is alaposan meglepnie, amikor szoborként köszönt rá New York közepén.

false

AP: Valóban megfagyott a levegő egy pillanatra, de amikor beültünk egy italra, már megszabadultam a szoborkülsőmtől. Érdekes módon Neil úgy emlékszik vissza az incidensre, mint egy romantikus film édes pillanatára, pedig inkább komédiába illett, ahogy megpillantott szoborként. Mindketten lefagytunk kínunkban.

MN: Ebben a korai korszakában sok mindent elvállalt, dolgozott dominaként is. Hogy lesz az emberből hivatásos domina?

AP: Egy bostoni sztriptízbárban vetkőztem kábé másfél évig. Itt kaptam a tippet az egyik törzsvendégtől. Szó szót követett, én meg kaptam az alkalmon, mert mindig is nagyon vonzott a szadomazo világ, a kötözés és minden ehhez tartozó kellék. Nem vagyok szuperaktív, inkább csak alkalmi eltévelyedő, de lenyűgözőnek tartom ezt a szubkultúrát.

MN: Sok munkájába tellett, míg lemezszerződéshez jutott, és még többe, hogy megszabaduljon a lemezcégétől. Még a színészi képességeit is be kellett vetnie.

AP: Megjátszottam, hogy részeg vagyok, s álrészegen elkotyogtam a cég egyik emberének, hogy gyereket szeretnék. Nem tőle, de így is elég ijesztő lehetett a számára. Úgy megijedtek, hogy megtörtént a csoda: kirúgtak. A gyerekvállalás réménél is nagyobbat szólt, hogy közöltem – még mindig álrészegen –, hogy véget akarok vetni az eddigi nyüzsgős-koncertezős életemnek. Na, ez aztán végképp betett az amúgy is küzdelmes kapcsolatunknak.

MN: A Twitteren szokott üzenni a rajongóknak, ha valami őrültségre készül. Például egy spontán, nagyvárosi párnacsatára. Hányat bonyolított le eddig?

AP: Párnacsatából csak egy volt, de voltak ennél bizarrabb happeningjeim is. Néhány éve épp Portlandben bújt elő belőlem a kisördög; meghirdettem, hogy találkozzunk a város hatalmas könyvesboltjában a költészet szek­ciónál. Reggel ment ki az üzenet, délután háromra pedig meg is jelent több száz ember a verseskötetek között. Némák voltunk, mert ez volt a játékszabály: mindenkinek kiválasztottam egy-egy verseskötetet, beleírtam a nevemet, ők meg megvásárolták.

false

MN: Amszterdamban viszont letartóztatták.

AP: Szerintem azért vittek be, mert ötszáz embert csődítettem össze egy köztérre, de az ürügy egy nyitott dobozos sör volt, amit egyébként az egyik rajongómtól kaptam. Békés tömeg voltunk, de így sem tetszett a rendőröknek a spontán gyülekezés.

MN: Milyen volt az amszterdami fogda?

AP: Ijesztő, de máshogy ijesztő, mint például egy detroiti fogda szombat este: olyankor ott egy gombostűt sem lehet leejteni, Amszterdamban viszont egy lélek sem volt rajtam kívül. Elvették a telefonomat, az övemet, mindent – el voltam vágva a kommunikációs csatornáimtól. Nem maradt más, mint a meditálás. Három óra múlva elengedtek.

false

MN: Többféle csomagot is kínált a Kickstarteren: a legdrágább, 10 ezer dolláros csomag részeként nemcsak egy vacsorát vállalt be, hanem azt is, hogy megfesti a vásárló portréját.

AP: Két ilyen estén vagyok túl. Az egyik csomagot egy házaspár vásárolta meg; a feleség kisbabát várt, úgyhogy Neil és én kifestettük a gyerekszobát, aztán együtt vacsoráztunk. A másikra Ausztráliában került sor; egy lány aktját festettem meg egy parkban. Persze olyan is van, hogy kötekedő fazonokkal kerülök össze. Ilyenkor úgy tekintek a dologra, mint egy terápiás helyzetre, ahol én vagyok a terapeuta.

MN: 5 ezer dollárért házibulizni is lehetett önnel. Melyik volt a legvadabb buli?

AP: A londoni. Egy bárszerű, titkos helyen voltunk. Aznap halt meg Lou Reed. Egyszerre volt underground buli és spontán gyászszertartás.

MN: Sok meredek dolgot bevállalt már, de a legmeredekebb – mint a könyvében írja – az volt, hogy elfogadta Neil Gaiman házassági ajánlatát. Mennyi időbe telt igent mondania?

AP: 6 hónapig vacilláltam.

false

MN: Szegény Neil nem őrült bele a várakozásba?

AP: Ezt tőle kérdezze! De azért Neil nem az az egyszerű eset, mint amilyennek tűnik. Kívülről úgy fest, mint egy félénk, udvarias brit fickó, de biztosíthatom, hogy ha a fejébe vesz valamit, azt el is éri.

MN: Közös műsoruk során Gaiman is dalra fakadt. Milyen énekesnek tartja?

AP: Számomra maga a megtestesült tökély. Tudom, milyen kínkeserves utat tett meg, hogy ki merjen állni énekelni. Tiné­dzserként tagja volt egy együttesnek, de kórházban végezte, mert egy koncert során egy seggfej fejen találta egy doboz sörrel. Többet nem is lépett fel – egészen addig, míg nem találkozott velem. Nagyon szeretem Neil Gaimant, nagy öröm volt látni, ahogy ismét megnyílik.

Korábbi interjúnk Amandával itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.