„Én vagyok a terapeuta” - Amanda Palmer rockzenész

Zene

A kérés művészete című könyve nemrég jelent meg magyarul. Ebben a megzabolázhatatlan énekesnő arról vall, hogy miként tanult meg kérni – pénzt, paripát és még sok minden mást. Mi telefonon kértünk tőle interjút.

Magyar Narancs: Az előadó-művészetet egy bostoni közparkban kezdte – élő szoborként. Kevésbé befogadó környezetben is kipróbálta a szobrozást?

Amanda Palmer: Németországtól Las Vegason át Los Angelesig sokfelé megfordultam a produkciómmal, és igazából mindenhol mosoly és derű fogadta a performanszt. Ha szobor vagy, egy nyelvet beszélsz mindenkivel. Főleg, hogy a szobrok nem beszélnek.

MN: A könyvéből ítélve első randira nem túl bölcs dolog szobornak öltözni. Az író Neil Gaimant (interjúnk vele itt és itt) sikerült is alaposan meglepnie, amikor szoborként köszönt rá New York közepén.

false

AP: Valóban megfagyott a levegő egy pillanatra, de amikor beültünk egy italra, már megszabadultam a szoborkülsőmtől. Érdekes módon Neil úgy emlékszik vissza az incidensre, mint egy romantikus film édes pillanatára, pedig inkább komédiába illett, ahogy megpillantott szoborként. Mindketten lefagytunk kínunkban.

MN: Ebben a korai korszakában sok mindent elvállalt, dolgozott dominaként is. Hogy lesz az emberből hivatásos domina?

AP: Egy bostoni sztriptízbárban vetkőztem kábé másfél évig. Itt kaptam a tippet az egyik törzsvendégtől. Szó szót követett, én meg kaptam az alkalmon, mert mindig is nagyon vonzott a szadomazo világ, a kötözés és minden ehhez tartozó kellék. Nem vagyok szuperaktív, inkább csak alkalmi eltévelyedő, de lenyűgözőnek tartom ezt a szubkultúrát.

MN: Sok munkájába tellett, míg lemezszerződéshez jutott, és még többe, hogy megszabaduljon a lemezcégétől. Még a színészi képességeit is be kellett vetnie.

AP: Megjátszottam, hogy részeg vagyok, s álrészegen elkotyogtam a cég egyik emberének, hogy gyereket szeretnék. Nem tőle, de így is elég ijesztő lehetett a számára. Úgy megijedtek, hogy megtörtént a csoda: kirúgtak. A gyerekvállalás réménél is nagyobbat szólt, hogy közöltem – még mindig álrészegen –, hogy véget akarok vetni az eddigi nyüzsgős-koncertezős életemnek. Na, ez aztán végképp betett az amúgy is küzdelmes kapcsolatunknak.

MN: A Twitteren szokott üzenni a rajongóknak, ha valami őrültségre készül. Például egy spontán, nagyvárosi párnacsatára. Hányat bonyolított le eddig?

AP: Párnacsatából csak egy volt, de voltak ennél bizarrabb happeningjeim is. Néhány éve épp Portlandben bújt elő belőlem a kisördög; meghirdettem, hogy találkozzunk a város hatalmas könyvesboltjában a költészet szek­ciónál. Reggel ment ki az üzenet, délután háromra pedig meg is jelent több száz ember a verseskötetek között. Némák voltunk, mert ez volt a játékszabály: mindenkinek kiválasztottam egy-egy verseskötetet, beleírtam a nevemet, ők meg megvásárolták.

false

MN: Amszterdamban viszont letartóztatták.

AP: Szerintem azért vittek be, mert ötszáz embert csődítettem össze egy köztérre, de az ürügy egy nyitott dobozos sör volt, amit egyébként az egyik rajongómtól kaptam. Békés tömeg voltunk, de így sem tetszett a rendőröknek a spontán gyülekezés.

MN: Milyen volt az amszterdami fogda?

AP: Ijesztő, de máshogy ijesztő, mint például egy detroiti fogda szombat este: olyankor ott egy gombostűt sem lehet leejteni, Amszterdamban viszont egy lélek sem volt rajtam kívül. Elvették a telefonomat, az övemet, mindent – el voltam vágva a kommunikációs csatornáimtól. Nem maradt más, mint a meditálás. Három óra múlva elengedtek.

false

MN: Többféle csomagot is kínált a Kickstarteren: a legdrágább, 10 ezer dolláros csomag részeként nemcsak egy vacsorát vállalt be, hanem azt is, hogy megfesti a vásárló portréját.

AP: Két ilyen estén vagyok túl. Az egyik csomagot egy házaspár vásárolta meg; a feleség kisbabát várt, úgyhogy Neil és én kifestettük a gyerekszobát, aztán együtt vacsoráztunk. A másikra Ausztráliában került sor; egy lány aktját festettem meg egy parkban. Persze olyan is van, hogy kötekedő fazonokkal kerülök össze. Ilyenkor úgy tekintek a dologra, mint egy terápiás helyzetre, ahol én vagyok a terapeuta.

MN: 5 ezer dollárért házibulizni is lehetett önnel. Melyik volt a legvadabb buli?

AP: A londoni. Egy bárszerű, titkos helyen voltunk. Aznap halt meg Lou Reed. Egyszerre volt underground buli és spontán gyászszertartás.

MN: Sok meredek dolgot bevállalt már, de a legmeredekebb – mint a könyvében írja – az volt, hogy elfogadta Neil Gaiman házassági ajánlatát. Mennyi időbe telt igent mondania?

AP: 6 hónapig vacilláltam.

false

MN: Szegény Neil nem őrült bele a várakozásba?

AP: Ezt tőle kérdezze! De azért Neil nem az az egyszerű eset, mint amilyennek tűnik. Kívülről úgy fest, mint egy félénk, udvarias brit fickó, de biztosíthatom, hogy ha a fejébe vesz valamit, azt el is éri.

MN: Közös műsoruk során Gaiman is dalra fakadt. Milyen énekesnek tartja?

AP: Számomra maga a megtestesült tökély. Tudom, milyen kínkeserves utat tett meg, hogy ki merjen állni énekelni. Tiné­dzserként tagja volt egy együttesnek, de kórházban végezte, mert egy koncert során egy seggfej fejen találta egy doboz sörrel. Többet nem is lépett fel – egészen addig, míg nem találkozott velem. Nagyon szeretem Neil Gaimant, nagy öröm volt látni, ahogy ismét megnyílik.

Korábbi interjúnk Amandával itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.