mi a kotta?

A különcnek ajánlva

  • mi a kotta
  • 2017. augusztus 20.

Zene

„Afrika mélyén vagy az Indiákon is mindig hallani fogod A trubadúrt” – egy 1862-es levelében így bizakodott az önérzetes szerző, Giuseppe Verdi, és mondott műve valóban mind a mai napig verhetetlenül népszerűnek bizonyul – nyáron pedig gyakorlatilag elmaradhatatlan oszlopa, támasza és talpköve az idényjellegű, tehát erősen szűkített repertoárnak. Hiába a széles körben elterjedt vád, mely szerint a cselekménye kusza és érthetetlen (nem az!), A trubadúr melodikus szenvedélybombája mindig nagyot robban. Most majd éppen a Margitszigeten, ahol a néhai Vámos László negyedszázados rendezése fog a szabadtéri közönségtől elbúcsúzni (július 28., nyolc óra). A tenor címszerepet az olasz Riccardo Massi (képünkön), önfeláldozó szerelmesét, Leonórát egy azeri szoprán, Dinara Alieva énekli majd, míg a főszereplői négyes mezzoszoprán és bariton beltagja két jeles hazai erő, Komlósi Ildikó és Kálmándy Mihály lesz. Vezényel Kocsár Balázs.

Két nappal korábban és egy szabadtéri színpaddal odébb, a Városmajorban Georges Bizet Carmenje ugyancsak az operairodalom legbelsőbb körét, pontosabban a bévül a zenebaráti kebelzet legközepében lakozó, közönségkedvenc dalművek nyári uralmát bizonyítja számunkra. Még úgy is, hogy ott és akkor a Carmenből összeállított két zenekari szvit hangzik majd fel: Vásáry Tamás és a Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar jótékonysági koncertjének befejező tétele gyanánt (július 26., nyolc óra). Ezen az estén természetesen a zenekar évfordulós névadójától is hallani fogunk pár művet, köztük a Marosszéki táncokat, valamint Liszt Ferenc II. magyar rapszódiája is ott szerepel majd a programon, alkalmasint az örökifjú Vásáry zongoraszólójával – hacsak nem zenekari változatban szólal meg ez a mű. Apró érdekesség, hogy az ugyancsak meglehetősen közkedveltnek és szorgalmasan kultiváltnak nevezhető Liszt-opus ajánlása nem másnak, mint gróf Teleki Lászlónak szólt.

A tragikus sorsú hazafi, a különc Teleki László 1811-ben született, abban az évben, amikor Ludwig van Beethoven hozzálátott a VII. szimfónia megalkotásához. Az elkövetkező napokban ezt a remekművet is elénk hozza majd a nyári koncertprogram, méghozzá a Nemzeti Filharmonikus Zenekar martonvásári szabadtéri estjén (július 22., hét óra). A Medveczky Ádám dirigálásával elhangzó Beethoven-műsoron a VII. mellett az I. szimfónia is megszólal majd, valamint ott szerepel a programon egy olyan különlegesség is, amelyet nemhogy Afrika mélyén vagy az Indiákon nem hallani gyakran, de mifelénk sem. A Zene egy lovagi baletthez című korai mű 1791-ből való, a nagystílű diplomata és patrónus, Ferdinand Ernst von Waldstein-Wartenberg gróf farsangi jelmezbálját gazdagította vele az akkor 21 esztendős komponista. Beethoven ugyan már ekkor sem volt teljességgel névtelen, de azért mégsem tüntették föl a nevét a meghívón, amely „a különböző karaktereket régi német viseletben felvonultató balettelőadásra, különös tekintettel őseink kedvelt vágyaira, háborúskodásra, vadászatra, szerelemre és mulatozásra” invitálta a bonni elitet.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.