rés a présen

Gildát kivéve mindenki gonosz

Philippe Arlaud operarendező

  • rés a présen
  • 2017. augusztus 20.

Zene

rés a présen: Miért lett operarendező?

Philippe Arlaud: Strasbourgban az orvosi egyetemen tanultam, amikor elkezdtem érdeklődni a színház iránt, és váltottam is rendező, látványtervező és művészettörténet szakra az Ecole d’art dramatique de Strasbourg-on. Pályafutásomat ugyan fénytervezőként kezdtem, de igen hamar közöm lett a díszlettervezéshez és így kerültem kapcsolatba az operával. Giorgio Strehler, Bob Wilson, Klaus Michael Grüber és Peter Stein terelgettek… 1995-től fókuszálok kimondottan a rendezésre, és kezdettől fogva sokat dolgozom Bécsben, de például a baden-badeni fesztiválon és a Bayreuthi Ünnepi Játékokon is.

rap: Miért választotta éppen a Rigolettót a szentmargitbányai kőfejtő programsorozatán belül?

PA: Az Arenaria menedzsment erre kért fel. Engem Verdi egyik legnépszerűbb operájában nem Mantova hercegének reneszánsz udvartartása érdekel, amelyet az alapműből, Victor Hugo a Király mulat című drámájából ismerhettünk meg. Sokkal inkább vonzott maga a helyszín. A kőfejtő látványa már 1990-ben – a Marcel Prawyvel és Erich Seitterral itt tett látogatásom során – nagy hatással volt rám. Vonz a természet és a színház, illetve a művészet párbeszéde és a fantasztikus lehetőség, hogy kipróbálhatom magam egy a megszokottnál tízszer nagyobb színpadon. A színpadképben főszerepet kapnak a kőfejtő nyers sziklái, ugyanakkor tovább nő a fény- és filmtechnika jelentősége. Elképzeléseim szerint a darab főszereplője, Gilda az, akinek meggyilkolásával köddé foszlik a szabadság iránti vágy romantikája, és nem Rigoletto, mert Gildát kivéve igazából mindenki gonosz, bár a közönség a darab végén Rigolettóval is együtt érez. Az egész darab felett ott lebeg a kezdeti átok, s az elejétől tudjuk, hogy mi lesz a végkifejlet.

rap: Mit érdemes tudni még a bemutató helyszínéről?

PA: A Fertő-tó közelében található

Közép-Európa egyik legrégebbi kőfejtője, az UNESCO Világörökség része. Egy őstenger lagúnája volt itt és a lerakódott homokkövet termelik ki a mai napig. Ezekből a kövekből építették többek között a bécsi Ste­phansdomot, illetve a Ring számos épületét. Rendkívül gazdag a növény- és az állatvilága. Közel húsz éve rendeznek itt nagy opera-előadásokat, amelyek különleges élményt nyújtanak a lélegzetel­állító környezetben. Ahogy említettem korábban, nemcsak a színpad óriási, hanem a nézőtér is, egy előadásra több mint 5 ezer néző látogat el ide. Csodásan kiépítették, kényelmesen lehet parkolni, az előadás előtt és a szünetben minden igényt kielégítő gasztronómiai szolgáltatásokkal.

rap: Milyen csapattal állította színre az előadást?

PA: A próbák fantasztikusan zajlottak, tehetséges, remek fiatal előadókkal dolgozhatok együtt a darabban. Anja Bihlmaier személyében először van női művészeti vezetője és dirigense a Szentmargitbányai Kőfejtő opera-előadásainak. Gilda szerepében az ünnepelt spanyol szopránt, Elena Sancho Pereget láthatjuk, a másik szereposztásban Tatjana Larinát. Rigoletto szerepére a szentpétervári Mariinszkij Színház baritonját, Vlagyiszlav Szulimskijt, valamint a 2015-ös szentmargitbányai Tosca Scarpiáját alakító közönségkedvencet, az olasz Davide Damianit sikerült megnyerni. Mantova hercegének szerepén napjaink három kitűnő tenorja osztozik: a koreai Yosep Kang, a Fülöp-szigetekről érkező Ar­thur Espiritu, illetve a mexikói Jesus Leon. A bérgyilkos Sparafucilét Luke Stoker basszus alakítja. És persze ki ne felejtsem a zenekart és az énekkart, a Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekarát és a Bécsi Filharmónia Kórusát.

rap: Mikor lehet látni az előadást?

PA: A bemutató július 12-én volt, és egészen augusztus 19-ig megy összesen 19 alkalommal.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.