rés a présen

Gildát kivéve mindenki gonosz

Philippe Arlaud operarendező

  • rés a présen
  • 2017. augusztus 20.

Zene

rés a présen: Miért lett operarendező?

Philippe Arlaud: Strasbourgban az orvosi egyetemen tanultam, amikor elkezdtem érdeklődni a színház iránt, és váltottam is rendező, látványtervező és művészettörténet szakra az Ecole d’art dramatique de Strasbourg-on. Pályafutásomat ugyan fénytervezőként kezdtem, de igen hamar közöm lett a díszlettervezéshez és így kerültem kapcsolatba az operával. Giorgio Strehler, Bob Wilson, Klaus Michael Grüber és Peter Stein terelgettek… 1995-től fókuszálok kimondottan a rendezésre, és kezdettől fogva sokat dolgozom Bécsben, de például a baden-badeni fesztiválon és a Bayreuthi Ünnepi Játékokon is.

rap: Miért választotta éppen a Rigolettót a szentmargitbányai kőfejtő programsorozatán belül?

PA: Az Arenaria menedzsment erre kért fel. Engem Verdi egyik legnépszerűbb operájában nem Mantova hercegének reneszánsz udvartartása érdekel, amelyet az alapműből, Victor Hugo a Király mulat című drámájából ismerhettünk meg. Sokkal inkább vonzott maga a helyszín. A kőfejtő látványa már 1990-ben – a Marcel Prawyvel és Erich Seitterral itt tett látogatásom során – nagy hatással volt rám. Vonz a természet és a színház, illetve a művészet párbeszéde és a fantasztikus lehetőség, hogy kipróbálhatom magam egy a megszokottnál tízszer nagyobb színpadon. A színpadképben főszerepet kapnak a kőfejtő nyers sziklái, ugyanakkor tovább nő a fény- és filmtechnika jelentősége. Elképzeléseim szerint a darab főszereplője, Gilda az, akinek meggyilkolásával köddé foszlik a szabadság iránti vágy romantikája, és nem Rigoletto, mert Gildát kivéve igazából mindenki gonosz, bár a közönség a darab végén Rigolettóval is együtt érez. Az egész darab felett ott lebeg a kezdeti átok, s az elejétől tudjuk, hogy mi lesz a végkifejlet.

rap: Mit érdemes tudni még a bemutató helyszínéről?

PA: A Fertő-tó közelében található

Közép-Európa egyik legrégebbi kőfejtője, az UNESCO Világörökség része. Egy őstenger lagúnája volt itt és a lerakódott homokkövet termelik ki a mai napig. Ezekből a kövekből építették többek között a bécsi Ste­phansdomot, illetve a Ring számos épületét. Rendkívül gazdag a növény- és az állatvilága. Közel húsz éve rendeznek itt nagy opera-előadásokat, amelyek különleges élményt nyújtanak a lélegzetel­állító környezetben. Ahogy említettem korábban, nemcsak a színpad óriási, hanem a nézőtér is, egy előadásra több mint 5 ezer néző látogat el ide. Csodásan kiépítették, kényelmesen lehet parkolni, az előadás előtt és a szünetben minden igényt kielégítő gasztronómiai szolgáltatásokkal.

rap: Milyen csapattal állította színre az előadást?

PA: A próbák fantasztikusan zajlottak, tehetséges, remek fiatal előadókkal dolgozhatok együtt a darabban. Anja Bihlmaier személyében először van női művészeti vezetője és dirigense a Szentmargitbányai Kőfejtő opera-előadásainak. Gilda szerepében az ünnepelt spanyol szopránt, Elena Sancho Pereget láthatjuk, a másik szereposztásban Tatjana Larinát. Rigoletto szerepére a szentpétervári Mariinszkij Színház baritonját, Vlagyiszlav Szulimskijt, valamint a 2015-ös szentmargitbányai Tosca Scarpiáját alakító közönségkedvencet, az olasz Davide Damianit sikerült megnyerni. Mantova hercegének szerepén napjaink három kitűnő tenorja osztozik: a koreai Yosep Kang, a Fülöp-szigetekről érkező Ar­thur Espiritu, illetve a mexikói Jesus Leon. A bérgyilkos Sparafucilét Luke Stoker basszus alakítja. És persze ki ne felejtsem a zenekart és az énekkart, a Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekarát és a Bécsi Filharmónia Kórusát.

rap: Mikor lehet látni az előadást?

PA: A bemutató július 12-én volt, és egészen augusztus 19-ig megy összesen 19 alkalommal.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.