rés a présen: Miért lett operarendező?
Philippe Arlaud: Strasbourgban az orvosi egyetemen tanultam, amikor elkezdtem érdeklődni a színház iránt, és váltottam is rendező, látványtervező és művészettörténet szakra az Ecole d’art dramatique de Strasbourg-on. Pályafutásomat ugyan fénytervezőként kezdtem, de igen hamar közöm lett a díszlettervezéshez és így kerültem kapcsolatba az operával. Giorgio Strehler, Bob Wilson, Klaus Michael Grüber és Peter Stein terelgettek… 1995-től fókuszálok kimondottan a rendezésre, és kezdettől fogva sokat dolgozom Bécsben, de például a baden-badeni fesztiválon és a Bayreuthi Ünnepi Játékokon is.
rap: Miért választotta éppen a Rigolettót a szentmargitbányai kőfejtő programsorozatán belül?
PA: Az Arenaria menedzsment erre kért fel. Engem Verdi egyik legnépszerűbb operájában nem Mantova hercegének reneszánsz udvartartása érdekel, amelyet az alapműből, Victor Hugo a Király mulat című drámájából ismerhettünk meg. Sokkal inkább vonzott maga a helyszín. A kőfejtő látványa már 1990-ben – a Marcel Prawyvel és Erich Seitterral itt tett látogatásom során – nagy hatással volt rám. Vonz a természet és a színház, illetve a művészet párbeszéde és a fantasztikus lehetőség, hogy kipróbálhatom magam egy a megszokottnál tízszer nagyobb színpadon. A színpadképben főszerepet kapnak a kőfejtő nyers sziklái, ugyanakkor tovább nő a fény- és filmtechnika jelentősége. Elképzeléseim szerint a darab főszereplője, Gilda az, akinek meggyilkolásával köddé foszlik a szabadság iránti vágy romantikája, és nem Rigoletto, mert Gildát kivéve igazából mindenki gonosz, bár a közönség a darab végén Rigolettóval is együtt érez. Az egész darab felett ott lebeg a kezdeti átok, s az elejétől tudjuk, hogy mi lesz a végkifejlet.
rap: Mit érdemes tudni még a bemutató helyszínéről?
PA: A Fertő-tó közelében található
Közép-Európa egyik legrégebbi kőfejtője, az UNESCO Világörökség része. Egy őstenger lagúnája volt itt és a lerakódott homokkövet termelik ki a mai napig. Ezekből a kövekből építették többek között a bécsi Stephansdomot, illetve a Ring számos épületét. Rendkívül gazdag a növény- és az állatvilága. Közel húsz éve rendeznek itt nagy opera-előadásokat, amelyek különleges élményt nyújtanak a lélegzetelállító környezetben. Ahogy említettem korábban, nemcsak a színpad óriási, hanem a nézőtér is, egy előadásra több mint 5 ezer néző látogat el ide. Csodásan kiépítették, kényelmesen lehet parkolni, az előadás előtt és a szünetben minden igényt kielégítő gasztronómiai szolgáltatásokkal.
rap: Milyen csapattal állította színre az előadást?
PA: A próbák fantasztikusan zajlottak, tehetséges, remek fiatal előadókkal dolgozhatok együtt a darabban. Anja Bihlmaier személyében először van női művészeti vezetője és dirigense a Szentmargitbányai Kőfejtő opera-előadásainak. Gilda szerepében az ünnepelt spanyol szopránt, Elena Sancho Pereget láthatjuk, a másik szereposztásban Tatjana Larinát. Rigoletto szerepére a szentpétervári Mariinszkij Színház baritonját, Vlagyiszlav Szulimskijt, valamint a 2015-ös szentmargitbányai Tosca Scarpiáját alakító közönségkedvencet, az olasz Davide Damianit sikerült megnyerni. Mantova hercegének szerepén napjaink három kitűnő tenorja osztozik: a koreai Yosep Kang, a Fülöp-szigetekről érkező Arthur Espiritu, illetve a mexikói Jesus Leon. A bérgyilkos Sparafucilét Luke Stoker basszus alakítja. És persze ki ne felejtsem a zenekart és az énekkart, a Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekarát és a Bécsi Filharmónia Kórusát.
rap: Mikor lehet látni az előadást?
PA: A bemutató július 12-én volt, és egészen augusztus 19-ig megy összesen 19 alkalommal.