mi a kotta?

A macska gyermekei

  • mi a kotta
  • 2019. június 30.

Zene

„E tánc ifjú szerzője a varsói líceum francia nyelv- és irodalomtanárának, Mikołaj Chopinnek fiúgyermeke, aki valódi zenei őstehetség. Hiszen amellett, hogy a legnagyobb könnyedséggel és mértékadó ízléssel szólaltatja meg zongorán a legnehezebb zeneműveket, olyan táncokat és variációkat szerez, melyek hallatán ámulatba esnek a zeneértők, szem előtt tartván a komponista ifjú korát. Ha ez a gyermek Németország vagy Franciaország szülötte volna, minden bizonnyal magára vonta volna már minden társaság figyelmét; vajha a jelen írás szolgálna felhívásként arra, hogy a mi földünkön is teremnek géniuszok, csakhogy a hírverés hiánya elrejti őket a közvélemény elől.” 1818 elején így lelkesedett – és korholt – egy varsói lap, beszámolván az alig 8 esztendős Fryderyk Chopinről, akinek az előző év őszén már megjelent nyomtatásban az első kompozíciója, egy g-moll polonéz. A kis Chopinnek a hírverés hiányára igazából már ekkor sem lett volna oka panaszkodni (ahogyan nem is tette), ma pedig jószerint nem akad hét, hogy ne hirdetné a dicsőségét egy vagy több hangverseny programja. Jövő szerdán például a lemezbemutató koncertet teljesítő Farkas Gábornak jut majd ez a hálás és zongoristát próbáló feladat, a g-moll balladától az f-moll fantáziáig iramló estén (Pesti Vigadó, június 5., fél nyolc).

„A zene hallatán a régi közmondás jutott az eszünkbe: A macska gyermekei értenek az egérfogáshoz. Giacomo Puccini családjában az ötödik muzsikus-nemzedéket képviseli, s mivel ehhez a művészethez megfelelő adottságokat mutat, igen ügyes komponista válhat belőle.” 1877-ben a La provincia di Lucca kritikusa a jelek szerint a varsói kollégáénál csekélyebb (lokál)patrióta elragadtatással, inkább józan tárgyszerűséggel számolt be a 19 éves Puccini pályaindulásáról. Ő mindenesetre beigazolta e szülővárosi jóslatot, hiszen valóban ügyes komponista lett, akinek az elkövetkező napokban több művéhez is kitelepülhetünk majd. Így szombaton a korai és oly szenvedélyes Edgar megtekintésének delikát lehetősége ígérkezik: a címszerepben Hector Lopez Mendozával, kint az Északi Járműjavítónál (Eiffel Műhelyház, Bánffy terem, június 1., nyolc óra). Jövő pénteken pedig már a Margitszigetre is mehetünk: ott a Kovalik-féle, operaházi Turandot előadása vár majd reánk, Rálik Szilviával és José Curával (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, június 7., nyolc óra).

Egyebekben itt lesz még nekünk a legutóbb már emlegetett Mendelssohn–Schumann–Csajkovszkij-program a Budapesti Fesztiválzenekarral, a vezénylő Leonidasz Kavakosszal és a csellózó Gautier Capuçonnal (Zeneakadémia, június 1., háromnegyed nyolc; június 2., fél négy). Vasárnap este azután már a kamarazenélésé lesz ugyanitt a nagyterem, ahol is a zongorista Nagy Péter mellett egy japán, egy izraeli és egy perui-uruguayi-német muzsikus vonul majd a pódiumra: ketten közülük éppenséggel a Berlini Filharmonikusok elöl ülői közül (Zeneakadémia, június 2., fél nyolc). Műsorukat Brahms 1861-es 2. (A-dúr) zongoranégyese zárja majd, amelyet nem kisebb macskavadász, mint Edouard Hanslick ítélt egykor csacskán száraznak és unalmasnak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."