mi a kotta?

A macska gyermekei

  • mi a kotta
  • 2019. június 30.

Zene

„E tánc ifjú szerzője a varsói líceum francia nyelv- és irodalomtanárának, Mikołaj Chopinnek fiúgyermeke, aki valódi zenei őstehetség. Hiszen amellett, hogy a legnagyobb könnyedséggel és mértékadó ízléssel szólaltatja meg zongorán a legnehezebb zeneműveket, olyan táncokat és variációkat szerez, melyek hallatán ámulatba esnek a zeneértők, szem előtt tartván a komponista ifjú korát. Ha ez a gyermek Németország vagy Franciaország szülötte volna, minden bizonnyal magára vonta volna már minden társaság figyelmét; vajha a jelen írás szolgálna felhívásként arra, hogy a mi földünkön is teremnek géniuszok, csakhogy a hírverés hiánya elrejti őket a közvélemény elől.” 1818 elején így lelkesedett – és korholt – egy varsói lap, beszámolván az alig 8 esztendős Fryderyk Chopinről, akinek az előző év őszén már megjelent nyomtatásban az első kompozíciója, egy g-moll polonéz. A kis Chopinnek a hírverés hiányára igazából már ekkor sem lett volna oka panaszkodni (ahogyan nem is tette), ma pedig jószerint nem akad hét, hogy ne hirdetné a dicsőségét egy vagy több hangverseny programja. Jövő szerdán például a lemezbemutató koncertet teljesítő Farkas Gábornak jut majd ez a hálás és zongoristát próbáló feladat, a g-moll balladától az f-moll fantáziáig iramló estén (Pesti Vigadó, június 5., fél nyolc).

„A zene hallatán a régi közmondás jutott az eszünkbe: A macska gyermekei értenek az egérfogáshoz. Giacomo Puccini családjában az ötödik muzsikus-nemzedéket képviseli, s mivel ehhez a művészethez megfelelő adottságokat mutat, igen ügyes komponista válhat belőle.” 1877-ben a La provincia di Lucca kritikusa a jelek szerint a varsói kollégáénál csekélyebb (lokál)patrióta elragadtatással, inkább józan tárgyszerűséggel számolt be a 19 éves Puccini pályaindulásáról. Ő mindenesetre beigazolta e szülővárosi jóslatot, hiszen valóban ügyes komponista lett, akinek az elkövetkező napokban több művéhez is kitelepülhetünk majd. Így szombaton a korai és oly szenvedélyes Edgar megtekintésének delikát lehetősége ígérkezik: a címszerepben Hector Lopez Mendozával, kint az Északi Járműjavítónál (Eiffel Műhelyház, Bánffy terem, június 1., nyolc óra). Jövő pénteken pedig már a Margitszigetre is mehetünk: ott a Kovalik-féle, operaházi Turandot előadása vár majd reánk, Rálik Szilviával és José Curával (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, június 7., nyolc óra).

Egyebekben itt lesz még nekünk a legutóbb már emlegetett Mendelssohn–Schumann–Csajkovszkij-program a Budapesti Fesztiválzenekarral, a vezénylő Leonidasz Kavakosszal és a csellózó Gautier Capuçonnal (Zeneakadémia, június 1., háromnegyed nyolc; június 2., fél négy). Vasárnap este azután már a kamarazenélésé lesz ugyanitt a nagyterem, ahol is a zongorista Nagy Péter mellett egy japán, egy izraeli és egy perui-uruguayi-német muzsikus vonul majd a pódiumra: ketten közülük éppenséggel a Berlini Filharmonikusok elöl ülői közül (Zeneakadémia, június 2., fél nyolc). Műsorukat Brahms 1861-es 2. (A-dúr) zongoranégyese zárja majd, amelyet nem kisebb macskavadász, mint Edouard Hanslick ítélt egykor csacskán száraznak és unalmasnak.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.