Koncert

Sándor László

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. június 30.

Zene

Sándor László nagyszabású, bő negyvenperces triója a Korálfantázia virágokkal egészen megindító módon szólalt meg a Nádor teremben. A produkcióra érezhetően jó hatással volt néhány közelmúltbéli előadás tapasztalata (budapesti Szent István Konzervatórium, Győr, Nyíregyháza), így Ittzés Gergely (fuvolák, gongok), Monostori Gábor (zongora) és Zétényi Tamás (cselló, kelta hárfa, harangjáték) valóban otthonosan mozgott a háromrészes, tizenhárom tételből álló kompozíció zegzugos világában. S hogy a hallgatóság soraiban se érezze magát senki elveszettnek, a zeneszerző által prezentált bevezető segített eligazodni a mű morfológiájában. A kompozíció szerkezete lazán kapcsolódik a liturgiához, szorosabban pedig Bach egyik korai, húsvét vasárnapjára írt kantátájához (Christ lag in Todesbanden, BWV 4), amely a zenei szervezőelv szerint nem mellesleg korálvariáció. A Luthertől származó vers egyes mondatai mottóként ott állnak Sándor László darabjának hat tétele élén. A komponista bepillantást engedett műhelytitkokba is, elárulta, hogy a kontemplatív funkciójú második rész négy „virág-tételének” mikroléptékében miként jelennek meg sajátos, az adott virágzatot (konkrétan: ujjas keltike, tarka imola, aranyfürt, erdei tulipán) jellemző morfológiai jegyek. Ha Messiaen számára a madarak voltak a kinyilatkoztatás hírnökei, s ekként zenei teológiájában az ornitológia vált segédtudománnyá, akkor (ezt persze már tudtuk róla korábban is) Sándor László esetében mindez a botanika. S hogy miként helyezkednek el a teremtés kristályrácsán Bach és a virágok, miként szólhat egy koncertdarab a feltámadásról és az élet diadaláról, az leginkább hitbéli kérdés, s ezzel Sándor László nem terheli, nem molesztálja és fárasztja hallgatóságát. Felesleges is lenne, hiszen zenéje a maga érzéki és sugalmazó módján oly megindítóan beszél a hit törékenységéről és az ég alatt tátongó mélységről. Nem maradt hatástalan.

Nádor terem, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."