Koncert

Sándor László

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. június 30.

Zene

Sándor László nagyszabású, bő negyvenperces triója a Korálfantázia virágokkal egészen megindító módon szólalt meg a Nádor teremben. A produkcióra érezhetően jó hatással volt néhány közelmúltbéli előadás tapasztalata (budapesti Szent István Konzervatórium, Győr, Nyíregyháza), így Ittzés Gergely (fuvolák, gongok), Monostori Gábor (zongora) és Zétényi Tamás (cselló, kelta hárfa, harangjáték) valóban otthonosan mozgott a háromrészes, tizenhárom tételből álló kompozíció zegzugos világában. S hogy a hallgatóság soraiban se érezze magát senki elveszettnek, a zeneszerző által prezentált bevezető segített eligazodni a mű morfológiájában. A kompozíció szerkezete lazán kapcsolódik a liturgiához, szorosabban pedig Bach egyik korai, húsvét vasárnapjára írt kantátájához (Christ lag in Todesbanden, BWV 4), amely a zenei szervezőelv szerint nem mellesleg korálvariáció. A Luthertől származó vers egyes mondatai mottóként ott állnak Sándor László darabjának hat tétele élén. A komponista bepillantást engedett műhelytitkokba is, elárulta, hogy a kontemplatív funkciójú második rész négy „virág-tételének” mikroléptékében miként jelennek meg sajátos, az adott virágzatot (konkrétan: ujjas keltike, tarka imola, aranyfürt, erdei tulipán) jellemző morfológiai jegyek. Ha Messiaen számára a madarak voltak a kinyilatkoztatás hírnökei, s ekként zenei teológiájában az ornitológia vált segédtudománnyá, akkor (ezt persze már tudtuk róla korábban is) Sándor László esetében mindez a botanika. S hogy miként helyezkednek el a teremtés kristályrácsán Bach és a virágok, miként szólhat egy koncertdarab a feltámadásról és az élet diadaláról, az leginkább hitbéli kérdés, s ezzel Sándor László nem terheli, nem molesztálja és fárasztja hallgatóságát. Felesleges is lenne, hiszen zenéje a maga érzéki és sugalmazó módján oly megindítóan beszél a hit törékenységéről és az ég alatt tátongó mélységről. Nem maradt hatástalan.

Nádor terem, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.