Koncert

Courtney Barnett

  • - minek -
  • 2019. június 30.

Zene

Örvendetes, hogy végre élőben is láthattuk az utóbbi évek egyik legérdekesebb, remek lemezeket készítő, dalszerző-előadóját. Ráadásul az ausztrál Courtney Barnett ösztönösen tehetséges színpadi előadó, aki jó érzékkel tudja megragadni a hallgatóság figyelmét, és remekül ért ahhoz is, hogy első hallásra meghódítsa a laikus befogadókat is. Nemesen letisztult dalai voltaképpen a puritán Americana hagyományból, no meg annak helyi leágazásából táplálkoznak, kicsit folkos, néha bluesos, countrys szerzemények, pár hatásos akkord, többnyire rendes rock & rollos hangszerelésben, gyakorta garázsrockos tónusban. A produkció erejének másik forrása az elsőre talán szikárnak tűnő trió felállás – mindenhová Bones Sloane basszusgitáros és Dave Mudie dobos kíséri (mindketten remek zenészek), és a feszes zenekari hangzáshoz remekül passzol a gitárosként is figyelemre méltó Barnett stílusos pengetése. Az invenciózus zenekari körítés egy remek dalokból álló, jól összeválogatott programot kínált, amelyet Barnett a maga sajátosan fanyar humorú előadásmódjában vezetett elő. A lemezeken sokszor talán a lo-fi hálószobapop tónus dominál, de a színpadon majd szétfeszítik az energiák, és szerencsére nem tartozik a félárnyékban, a közönségnek háttal pengető gitárhősök közé sem. Dalai többnyire saját életének hétköznapi vagy nagyon is intim pillanatairól, a hirtelen jött sikerről, néha a nagyvárosi élet sivárságáról szólnak, és a jól artikulált szövegek átjönnek még az életművet kevésbé ismerő befogadók számára is. Ahogy eljutott a Hopefullesness és a City Looks Pretty felütésétől (ezek a tavalyi Tell Me How You Really Feel album nyitószámai) a fő blokkot záró, zúzós-energikus Pedestrian at Bestig, az nem nélkülözött némi drámai ívet sem. A végén visszatért három dallal, de valahogy az az érzésünk, hogy ha úgy hozta volna a sors, akár reggelig is kitartott volna a repertoár.

Akvárium, május 20.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.