Koncert

Courtney Barnett

  • - minek -
  • 2019. június 30.

Zene

Örvendetes, hogy végre élőben is láthattuk az utóbbi évek egyik legérdekesebb, remek lemezeket készítő, dalszerző-előadóját. Ráadásul az ausztrál Courtney Barnett ösztönösen tehetséges színpadi előadó, aki jó érzékkel tudja megragadni a hallgatóság figyelmét, és remekül ért ahhoz is, hogy első hallásra meghódítsa a laikus befogadókat is. Nemesen letisztult dalai voltaképpen a puritán Americana hagyományból, no meg annak helyi leágazásából táplálkoznak, kicsit folkos, néha bluesos, countrys szerzemények, pár hatásos akkord, többnyire rendes rock & rollos hangszerelésben, gyakorta garázsrockos tónusban. A produkció erejének másik forrása az elsőre talán szikárnak tűnő trió felállás – mindenhová Bones Sloane basszusgitáros és Dave Mudie dobos kíséri (mindketten remek zenészek), és a feszes zenekari hangzáshoz remekül passzol a gitárosként is figyelemre méltó Barnett stílusos pengetése. Az invenciózus zenekari körítés egy remek dalokból álló, jól összeválogatott programot kínált, amelyet Barnett a maga sajátosan fanyar humorú előadásmódjában vezetett elő. A lemezeken sokszor talán a lo-fi hálószobapop tónus dominál, de a színpadon majd szétfeszítik az energiák, és szerencsére nem tartozik a félárnyékban, a közönségnek háttal pengető gitárhősök közé sem. Dalai többnyire saját életének hétköznapi vagy nagyon is intim pillanatairól, a hirtelen jött sikerről, néha a nagyvárosi élet sivárságáról szólnak, és a jól artikulált szövegek átjönnek még az életművet kevésbé ismerő befogadók számára is. Ahogy eljutott a Hopefullesness és a City Looks Pretty felütésétől (ezek a tavalyi Tell Me How You Really Feel album nyitószámai) a fő blokkot záró, zúzós-energikus Pedestrian at Bestig, az nem nélkülözött némi drámai ívet sem. A végén visszatért három dallal, de valahogy az az érzésünk, hogy ha úgy hozta volna a sors, akár reggelig is kitartott volna a repertoár.

Akvárium, május 20.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.