rés a présen

A maga módján koszosabb

Szendrői Csaba énekes, Elefánt

  • rés a présen
  • 2017. május 20.

Zene

rés a présen: Az Elefánt zenekar ötéves, és most jelent meg a 3. nagylemeze. Ez jó teljesítmény?

Szendrői Csaba (a kép előterében): A Minden című albumunk március közepén debütált a Gomoly és a Vérkeringő után. Rengeteg dal és ötlet születik két év alatt, amiből muszáj felvenni néhányat, mert különben jön az új anyag, és kárba vesznek a gondolatok. A Minden az összes eddigi lemezünknél eklektikusabb, bátrabb és a maga módján koszosabb. Nem igazán volt olyan ötlet, amire azt mondtuk, hogy ez már túl sok lenne. Csak az idő szabott határt az alkotási folyamatban. Erre a lemezre vagyok a legbüszkébb, ha szabad ilyet mondani. Ízlés kérdése, hogy ez kinek tetszik és kinek nem, de a saját éle­tünk szempontjából valamiféle mérföldkő.

rap: Ki mit tett bele ebbe az albumba?

SZCS: Válik Laci volt a hangmérnök, az LV sound stúdióban csináltuk a cuccot, szeretünk nála lenni. Vendég csak a Saiid volt a Faun című számban. Egyébként a Zoli (Kovács Zoltán) és a Totya (Tóth András) vette kezébe Lacival közösen az anyag keverését, a mastert, de igyekeztünk mind ott lenni, amennyit csak lehet. Szeretjük magunk irányítani a sorsunkat, de sokat köszönhetünk a háttérben tevékenykedő segítőinknek.

rap: Melyik a te slágered a lemezről?

SZCS: Már a próbafolyamatok közben is egyértelműen a Fogak című dal volt a legkedvesebb nekem. Ahogy nézegettem a hallgatásokat, ez az egyik legkevésbé hallgatott dal, szóval igazi antisláger. Ebből is látszik, hogy az ízlésem elég szélsőséges. A Fogak egy rengeteg belső feszültséget feldolgozó szám, egy rémálmom az alapja, mármint ami a szöveg témáját illeti. Szeretem, hogy nagyon sokféle hangulat fogalmazódik meg a dalon belül, és kifejezetten bírom a közepén a számomra Portisheadet idéző, leültetős középrészt, ami átcsúszik így repetitív ordibálós katarzisba.

rap: A hajón két estét is megtöltött a lemezbemutató koncert. Sztárok vagytok?

SZCS: Remélem, nem. Aki elkezdi magát sztárnak gondolni a magyar könnyűzenei piacon, azzal komoly baj van. Ha csak a számokat nézzük, szép egy ismeretlen helyről érkező, kvázi előélet nélküli zenekartól ilyen számokat produkálni, pláne, hogy sosem voltunk túl sokat hype-olt csapat. Ha már választani kell, inkább kicsit számkivetettnek éreztük magunkat. A tapasztalat az, hogy amíg nem hallott minket valaki élőben, addig nehezen tud rólunk képet alkotni. Az új lemez végképp olyan, amit nehéz skatulyázni, a szakmának azt a részét is sikerült vele meggyőzni érzésem szerint, amelyik erősen szkeptikus volt velünk. Ha még több embernek játszhatunk majd, akkor az meg legyen a forradalmiság miatt. Vagy azért, mert elég színes, amit csinálunk, ne azért, mert tömegek igényeit elégítjük ki.

rap: Merre turnéztok a tavasszal?

SZCS: Egészen júniusig járjuk az országot a lemezbemutató koncerttel. Megyünk Miskolcra, Egerbe, Pécsre, Nagyváradra, Debrecenbe, Szegedre, Győrbe, aztán jön a fesztiválszezon. Csak hogy néhányat említsünk: Kolorádó, Fishing, Volt, Campus, Művészetek Völgye. A Facebook-oldalunkon mindenki talál valami hozzá közelebb eső helyszínt.

rap: Ki előtt játszanátok szívesen egy fesztiválon?

SZCS: Azt hiszem, hogy a Portisheaddel mindenki kiegyezne a zenekarból. Én meg szívesen játszanék a King Krule vagy a Radiohead előtt is. Ők elég jól reprezentálják a kísérletezés iránti vágyainkat.

rap: Mi a legjobb a rockzenében?

SZCS: Képes úgy érzelmeket kiváltani és közvetíteni, hogy semmi mást nem tesz, csupán előszedegeti az ember azon érzéseit, amelyekről adott esetben ő maga sem tud. Egyszerre tud hatni akár több tízezer emberre úgy, hogy közben mindenki bezárkózhat a saját világába, vagy hathat úgy egyetlen emberre bezárkózva a szobájába, hogy egyszeriben érezheti tőle magát a nagy közös kollektív egész részének. A zene a gondolat szabadságának a metaforája számomra, és bármilyen más művészeti ággal képes harmóniában létezni. A zene egy utolsó szalmaszál a léleknek, ezért nagy a zenészek felelőssége.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.