rés a présen

A maga módján koszosabb

Szendrői Csaba énekes, Elefánt

  • rés a présen
  • 2017. május 20.

Zene

rés a présen: Az Elefánt zenekar ötéves, és most jelent meg a 3. nagylemeze. Ez jó teljesítmény?

Szendrői Csaba (a kép előterében): A Minden című albumunk március közepén debütált a Gomoly és a Vérkeringő után. Rengeteg dal és ötlet születik két év alatt, amiből muszáj felvenni néhányat, mert különben jön az új anyag, és kárba vesznek a gondolatok. A Minden az összes eddigi lemezünknél eklektikusabb, bátrabb és a maga módján koszosabb. Nem igazán volt olyan ötlet, amire azt mondtuk, hogy ez már túl sok lenne. Csak az idő szabott határt az alkotási folyamatban. Erre a lemezre vagyok a legbüszkébb, ha szabad ilyet mondani. Ízlés kérdése, hogy ez kinek tetszik és kinek nem, de a saját éle­tünk szempontjából valamiféle mérföldkő.

rap: Ki mit tett bele ebbe az albumba?

SZCS: Válik Laci volt a hangmérnök, az LV sound stúdióban csináltuk a cuccot, szeretünk nála lenni. Vendég csak a Saiid volt a Faun című számban. Egyébként a Zoli (Kovács Zoltán) és a Totya (Tóth András) vette kezébe Lacival közösen az anyag keverését, a mastert, de igyekeztünk mind ott lenni, amennyit csak lehet. Szeretjük magunk irányítani a sorsunkat, de sokat köszönhetünk a háttérben tevékenykedő segítőinknek.

rap: Melyik a te slágered a lemezről?

SZCS: Már a próbafolyamatok közben is egyértelműen a Fogak című dal volt a legkedvesebb nekem. Ahogy nézegettem a hallgatásokat, ez az egyik legkevésbé hallgatott dal, szóval igazi antisláger. Ebből is látszik, hogy az ízlésem elég szélsőséges. A Fogak egy rengeteg belső feszültséget feldolgozó szám, egy rémálmom az alapja, mármint ami a szöveg témáját illeti. Szeretem, hogy nagyon sokféle hangulat fogalmazódik meg a dalon belül, és kifejezetten bírom a közepén a számomra Portisheadet idéző, leültetős középrészt, ami átcsúszik így repetitív ordibálós katarzisba.

rap: A hajón két estét is megtöltött a lemezbemutató koncert. Sztárok vagytok?

SZCS: Remélem, nem. Aki elkezdi magát sztárnak gondolni a magyar könnyűzenei piacon, azzal komoly baj van. Ha csak a számokat nézzük, szép egy ismeretlen helyről érkező, kvázi előélet nélküli zenekartól ilyen számokat produkálni, pláne, hogy sosem voltunk túl sokat hype-olt csapat. Ha már választani kell, inkább kicsit számkivetettnek éreztük magunkat. A tapasztalat az, hogy amíg nem hallott minket valaki élőben, addig nehezen tud rólunk képet alkotni. Az új lemez végképp olyan, amit nehéz skatulyázni, a szakmának azt a részét is sikerült vele meggyőzni érzésem szerint, amelyik erősen szkeptikus volt velünk. Ha még több embernek játszhatunk majd, akkor az meg legyen a forradalmiság miatt. Vagy azért, mert elég színes, amit csinálunk, ne azért, mert tömegek igényeit elégítjük ki.

rap: Merre turnéztok a tavasszal?

SZCS: Egészen júniusig járjuk az országot a lemezbemutató koncerttel. Megyünk Miskolcra, Egerbe, Pécsre, Nagyváradra, Debrecenbe, Szegedre, Győrbe, aztán jön a fesztiválszezon. Csak hogy néhányat említsünk: Kolorádó, Fishing, Volt, Campus, Művészetek Völgye. A Facebook-oldalunkon mindenki talál valami hozzá közelebb eső helyszínt.

rap: Ki előtt játszanátok szívesen egy fesztiválon?

SZCS: Azt hiszem, hogy a Portisheaddel mindenki kiegyezne a zenekarból. Én meg szívesen játszanék a King Krule vagy a Radiohead előtt is. Ők elég jól reprezentálják a kísérletezés iránti vágyainkat.

rap: Mi a legjobb a rockzenében?

SZCS: Képes úgy érzelmeket kiváltani és közvetíteni, hogy semmi mást nem tesz, csupán előszedegeti az ember azon érzéseit, amelyekről adott esetben ő maga sem tud. Egyszerre tud hatni akár több tízezer emberre úgy, hogy közben mindenki bezárkózhat a saját világába, vagy hathat úgy egyetlen emberre bezárkózva a szobájába, hogy egyszeriben érezheti tőle magát a nagy közös kollektív egész részének. A zene a gondolat szabadságának a metaforája számomra, és bármilyen más művészeti ággal képes harmóniában létezni. A zene egy utolsó szalmaszál a léleknek, ezért nagy a zenészek felelőssége.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”