mi a kotta?

Ó csodák-csodája

  • mi a kotta
  • 2017. május 20.

Zene

 

„A táj, mely e pillanatban feltárul előttünk, zsibbadt őszi álmát alussza; a költő maga jár az alvó éjszakai tájon. „Hol vagyon, aki merész ajakát hadi dalnak eresztvén a riadó vak mélységet fölverje szavával? Fojtó fájdalomból tör fel a hang, magányos vándor hangja a pusztai éjszaka borújában. Hol a hős, kiben ez a föld egyszer megálmodta magát, hol a legenda, melyben sorsát felidézte és felmagasztalta, a csoda, mellyel örök kérdései megoldódtak? Hol a föld, mely ilyen álmokat termett s hol maga a nép, mely így tudott álmodni? – Sóhajt a homály és nyög a pusztaság: Nincs, nincs sehol! Hiába jöttél, magányos ember, szívedben megkésett melódiákkal. Itt, ezen a vigasztalan tájon még dicsőségről és napfényről álmodozol? De nézzétek, mintha pusztai pásztortűz távoli fényéből, lidércből és csillagtűzből szövődnék össze egy csodálatos jelenés: egyszerre mozdul a homály s alakot ölt az őszi pára. Jön, jön az árnyék és ó csodák-csodája: ő az, akit a vándor várt és szólított. Már lendíti karját, már feszíti mellét, már dobog a föld léptei alatt; nézzétek, már itt is áll, forró, csatázó kedvvel, égő szemekkel, bátor és szabad fiatalságában.” Ilyen szárnyas szavakkal méltatta és értelmezte Kodály Zoltán meghittje, Szabolcsi Bence 1928-ban a Háry Jánost, és azon belül is az akkor a műbe bekerült Nyitányt. Hogy ma tudunk-e ennyire hinni a Háry Jánosban, az olyan nyitott kérdés, amelyre a Budapesti Tavaszi Fesztivál idei utolsó produkciója megpróbál majd érdemi választ adni (Nemzeti Hangversenyterem, április 23., fél nyolc). A Háry János fesztivál-előadásának rendezője Anger Ferenc, karmestere pedig a legeslegelső Háry fia, az ifjabb Palló Imre lesz, míg a jeles operaénekeseket és színészeket felvonultató szereposztás élén a fiatal bariton, Dobák Attila (képünkön) nevét találjuk.
A fővárosi koncertélet persze a fesztiváltól függetlenül és a fesztiválon túl is tékozlóan gazdag lesz ezekben a napokban. Így aztán szombat este, mintegy mellékesen, Rossini Stabat materét hozza elénk az Óbudai Danubia Zenekar tematikus sorozata, amelynek középpontjában ezúttal a pesarói hattyú életműve áll (BMC, április 22., hét óra). Hámori Máté fog vezényelni, a szólisták között pedig Celeng Mária és a basszista Rácz István is ott szerepel majd. Aztán felhangzik még a két páros sorszámú Brahms-szimfónia Vásáry Tamással és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával (Nemzeti Hangversenyterem, április 27., fél nyolc), valamint Prokofjev 7. szimfóniája és Glinka bálias hangulatú Keringő-fantáziája a Budapesti Fesztiválzenekar előadásában, méghozzá egy fiatal ausztrál karmester, Vladimir Fanshil vezényletével (Zeneakadémia, április 26. és 28., háromnegyed nyolc). No, és Budapestre érkezik péntek estére egy méltán nagynevű tenorista is: Marcelo Álvarez, aki Verdi-, Puccini- és Giordano-áriákat, továbbá nyilván olasz dalokat és – argentin lévén – esetleg még valami dél-amerikai különlegességet is énekel majd nekünk világhódító hangján (Nemzeti Hangversenyterem, április 28., fél nyolc). Csekélység!

 

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.