Interjú

„Sok dolog keveredett”

José González énekes, gitáros

Zene

A legtöbben folkgitárosként ismerik, de játszik hardcore zenekarban, mára pedig elege lett az önsajnálatból is. A 39 éves sztárral budapesti koncertje előtt beszélgettünk.

Magyar Narancs: Argentinok a szülei, de Svédországban született, ott is nőtt fel. Mennyire határozta meg a zenéjét ez a kettősség?

José González: Gyerekkoromban otthon elég sok latin-amerikai zenét hallgattunk, így azok a ritmusok, vokálok, no meg azok a csodálatos gitárszólók nagy hatással voltak rám, akárcsak a szüleim kedvencei, Silvio Rodriguez vagy Chico Buarque. Tinédzserként aztán angol nyelvű dalokat, punkot, hardcore-t és indie-t kezdtem hallgatni. Ez is inspirált, később pedig az olyan klasszikusokhoz nyúltam, mint a The Beatles, Simon and Garfunkel vagy éppen Nick Cave. Azt hiszem, ez mind kellett ahhoz, hogy rátaláljak a saját hangomra, és kialakítsam a saját stílusom.

MN: A svéd dolgok nem izgatták?

JG: Ott is vannak kiváló zenészek, akiket nagyra tartok, mint Monica Zetterlund vagy Jan Johansson, de a svéd kultúra eleve sok dolgot összeolvaszt, sok zenét importál. Össze sem lehet hasonlítani Spanyolországgal, ahol majdhogynem áruló vagy, ha angolul énekelsz. Svédországban viszont mindenki angolul énekelt.

MN: Sosem akart Argentínába költözni?

JG: Apám ott lakik, évente többször meglátogatom. Ilyenkor teljesen odavagyok az argentin folklórtól, hatalmas élmény, ahogy összejönnek az emberek az utcán, hozzák a gitárt, ragyog a nap, és buliznak, amíg ki nem dőlnek. Ezzel szemben Svédországban általában szürkeség van, sokat esik, mégis valahogy északon érzem otthon magam. Igaz, hogy a szülővárosom, Göteborg alapvetően munkásváros nagy kikötővel, de az elmúlt években igazi kulturális gyöngyszemmé vált éttermeivel, kávézóival, bárjaival. Persze amióta ilyen sokat utazom, ezt nem nagyon szoktam kihasználni; ha otthon vagyok, legszívesebben a kanapémon ücsörgök.

MN: Úgy tűnik, a kettősségek végigkísérik az életét: profi zenészként is egyetemre járt, bio­kémia doktori képzésre.

JG: Régebben több bandában játszottam, mellette egyetemre jártam. Egy idő után aztán egyre kevesebbet játszottam, mert tanulnom kellett. Elvégeztem a mesterképzést, részt vettem különféle kutatásokban, végül jelentkeztem a doktorira. De közben megjelent az első albumom is, egyre nagyobb teret kapott az éle­temben a zene, ezért el kellett engednem az egyetemet. Továbbra is érdekel a dolog, a mai napig követem, mi történik a tudományban és a filozófiában. Kicsit stréber vagyok.

MN: Eleinte hardcore punk- és rockbandákban játszott, amit nehezen tud az elképzelni, aki csak a mostani, folk ihletésű dalait, slágereit ismeri.

JG: 14 évesen kezdtem a zenekarosdit. Deszkás voltam, a Rage Against The Machine-t utánoztuk, és jó hangos zenét játszottunk. De olyan szakasza is volt az életemnek, amikor kosaraztam és hiphopot hallgattam. 1993 és 2000 között sok dolog keveredett, egy ideig még egy kórusban is énekeltem. Mostanában főleg a szólókarrieremre koncentrálok, de a Junip nevű bandámmal azért továbbra is készítünk albumokat. Összejövünk, eldöntjük, hogy akkor legyen egy album, megcsináljuk, turnézunk. Ám nagyon fontos, hogy ezt a kettőt teljesen szétválasszam. Kezdetben a Junip-kon­certeken is sokan követelték a szólódalaimat, nem a bandáért jöttek, és csak néztek, hogy ez meg mi. De két album után sokan felfedezték a Junipot. Akik ma eljönnek egy koncertünkre, már nem az én dalaimat akarják hallani. Egyébként is két különböző stílusról beszélünk: a szólódalaim sokkal inkább gitárcentrikusak, szeretek bonyolult akusztikus riffeket használni, a bandában viszont hátrébb lépek, a vokálra figyelek, nem annyira a gitárra. A Junip stílusa durvább és indusztriálisabb, nem igazán latin-amerikai.

MN: Nem zavarja, hogy leghíresebb számát, a Heartbeatset az emberek nagy része egy tévéreklámból ismeri?

JG: Valóban ez a legismertebb dalom, pedig nem is én írtam. Ezt egy olyan balesetnek tekintem, ami nem tragédiát okozott, hanem híressé tett. Egyébként a Heartbeatsnek Svédországban már a reklám előtt is sikere volt, de ez segített, hogy más országokban is ismert legyek, úgyhogy nem bánom. Ráadásul ízléses reklám volt.

MN: Legutolsó lemeze két éve jelent meg, az anyagot producer nélkül hozta össze. Ennyire bizalmatlan?

JG: Az első albumomat is egymagam vettem fel, volt már gyakorlatom. Ezúttal több időt szántam a keverésre, de megfogadtam, hogy a következőnél nem fogok ennyit pepecselni vele, mert csak időpocsékolás. Sok zenész kiszervezi ezt a munkát, de én direkt egyedül akartam dolgozni, a fejemben volt egy letisztult, kifinomult hangzás, nem akartam ettől eltérni. Magamra zártam az ajtót, és addig dolgoztam, amíg meg nem teremtettem ezt. Ez így nehezebb, de sokkal nagyobb szabadsággal is jár.

MN: Büszkén nyilatkozta nemrég, hogy legutóbbi dalaiban kevesebb az önsajnálat. Miért fontos ez?

JG: Észrevettem, hogy azokat a számokat szeretik az emberek, melyek tele vannak önsajnálattal, talán mert így tudnak kapcsolódni hozzájuk. Ilyen a Heartbeats vagy a Crosses, a másik nagy slágerem. Csakhogy én soha nem akartam a magányos gitáros fiú lenni, aki csak ül az ágya szélén, és kesereg. Ezért próbálok olyan dalokat írni, amelyek nem a belső vívódásról szólnak. Persze mindig lesznek kivételek.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.