Interjú

„Sok dolog keveredett”

José González énekes, gitáros

Zene

A legtöbben folkgitárosként ismerik, de játszik hardcore zenekarban, mára pedig elege lett az önsajnálatból is. A 39 éves sztárral budapesti koncertje előtt beszélgettünk.

Magyar Narancs: Argentinok a szülei, de Svédországban született, ott is nőtt fel. Mennyire határozta meg a zenéjét ez a kettősség?

José González: Gyerekkoromban otthon elég sok latin-amerikai zenét hallgattunk, így azok a ritmusok, vokálok, no meg azok a csodálatos gitárszólók nagy hatással voltak rám, akárcsak a szüleim kedvencei, Silvio Rodriguez vagy Chico Buarque. Tinédzserként aztán angol nyelvű dalokat, punkot, hardcore-t és indie-t kezdtem hallgatni. Ez is inspirált, később pedig az olyan klasszikusokhoz nyúltam, mint a The Beatles, Simon and Garfunkel vagy éppen Nick Cave. Azt hiszem, ez mind kellett ahhoz, hogy rátaláljak a saját hangomra, és kialakítsam a saját stílusom.

MN: A svéd dolgok nem izgatták?

JG: Ott is vannak kiváló zenészek, akiket nagyra tartok, mint Monica Zetterlund vagy Jan Johansson, de a svéd kultúra eleve sok dolgot összeolvaszt, sok zenét importál. Össze sem lehet hasonlítani Spanyolországgal, ahol majdhogynem áruló vagy, ha angolul énekelsz. Svédországban viszont mindenki angolul énekelt.

MN: Sosem akart Argentínába költözni?

JG: Apám ott lakik, évente többször meglátogatom. Ilyenkor teljesen odavagyok az argentin folklórtól, hatalmas élmény, ahogy összejönnek az emberek az utcán, hozzák a gitárt, ragyog a nap, és buliznak, amíg ki nem dőlnek. Ezzel szemben Svédországban általában szürkeség van, sokat esik, mégis valahogy északon érzem otthon magam. Igaz, hogy a szülővárosom, Göteborg alapvetően munkásváros nagy kikötővel, de az elmúlt években igazi kulturális gyöngyszemmé vált éttermeivel, kávézóival, bárjaival. Persze amióta ilyen sokat utazom, ezt nem nagyon szoktam kihasználni; ha otthon vagyok, legszívesebben a kanapémon ücsörgök.

MN: Úgy tűnik, a kettősségek végigkísérik az életét: profi zenészként is egyetemre járt, bio­kémia doktori képzésre.

JG: Régebben több bandában játszottam, mellette egyetemre jártam. Egy idő után aztán egyre kevesebbet játszottam, mert tanulnom kellett. Elvégeztem a mesterképzést, részt vettem különféle kutatásokban, végül jelentkeztem a doktorira. De közben megjelent az első albumom is, egyre nagyobb teret kapott az éle­temben a zene, ezért el kellett engednem az egyetemet. Továbbra is érdekel a dolog, a mai napig követem, mi történik a tudományban és a filozófiában. Kicsit stréber vagyok.

MN: Eleinte hardcore punk- és rockbandákban játszott, amit nehezen tud az elképzelni, aki csak a mostani, folk ihletésű dalait, slágereit ismeri.

JG: 14 évesen kezdtem a zenekarosdit. Deszkás voltam, a Rage Against The Machine-t utánoztuk, és jó hangos zenét játszottunk. De olyan szakasza is volt az életemnek, amikor kosaraztam és hiphopot hallgattam. 1993 és 2000 között sok dolog keveredett, egy ideig még egy kórusban is énekeltem. Mostanában főleg a szólókarrieremre koncentrálok, de a Junip nevű bandámmal azért továbbra is készítünk albumokat. Összejövünk, eldöntjük, hogy akkor legyen egy album, megcsináljuk, turnézunk. Ám nagyon fontos, hogy ezt a kettőt teljesen szétválasszam. Kezdetben a Junip-kon­certeken is sokan követelték a szólódalaimat, nem a bandáért jöttek, és csak néztek, hogy ez meg mi. De két album után sokan felfedezték a Junipot. Akik ma eljönnek egy koncertünkre, már nem az én dalaimat akarják hallani. Egyébként is két különböző stílusról beszélünk: a szólódalaim sokkal inkább gitárcentrikusak, szeretek bonyolult akusztikus riffeket használni, a bandában viszont hátrébb lépek, a vokálra figyelek, nem annyira a gitárra. A Junip stílusa durvább és indusztriálisabb, nem igazán latin-amerikai.

MN: Nem zavarja, hogy leghíresebb számát, a Heartbeatset az emberek nagy része egy tévéreklámból ismeri?

JG: Valóban ez a legismertebb dalom, pedig nem is én írtam. Ezt egy olyan balesetnek tekintem, ami nem tragédiát okozott, hanem híressé tett. Egyébként a Heartbeatsnek Svédországban már a reklám előtt is sikere volt, de ez segített, hogy más országokban is ismert legyek, úgyhogy nem bánom. Ráadásul ízléses reklám volt.

MN: Legutolsó lemeze két éve jelent meg, az anyagot producer nélkül hozta össze. Ennyire bizalmatlan?

JG: Az első albumomat is egymagam vettem fel, volt már gyakorlatom. Ezúttal több időt szántam a keverésre, de megfogadtam, hogy a következőnél nem fogok ennyit pepecselni vele, mert csak időpocsékolás. Sok zenész kiszervezi ezt a munkát, de én direkt egyedül akartam dolgozni, a fejemben volt egy letisztult, kifinomult hangzás, nem akartam ettől eltérni. Magamra zártam az ajtót, és addig dolgoztam, amíg meg nem teremtettem ezt. Ez így nehezebb, de sokkal nagyobb szabadsággal is jár.

MN: Büszkén nyilatkozta nemrég, hogy legutóbbi dalaiban kevesebb az önsajnálat. Miért fontos ez?

JG: Észrevettem, hogy azokat a számokat szeretik az emberek, melyek tele vannak önsajnálattal, talán mert így tudnak kapcsolódni hozzájuk. Ilyen a Heartbeats vagy a Crosses, a másik nagy slágerem. Csakhogy én soha nem akartam a magányos gitáros fiú lenni, aki csak ül az ágya szélén, és kesereg. Ezért próbálok olyan dalokat írni, amelyek nem a belső vívódásról szólnak. Persze mindig lesznek kivételek.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.