mi a kotta?

A nagy találkozás

  • mi a kotta
  • 2015. június 14.

Zene

1747. május 7-én II. (Nagy) Frigyes porosz király potsdami kastélyában audiencián fogadta a Berlinben letelepedett fiát, Carl Philipp Emanuelt jó atyaként meglátogató Johann Sebastian Bachot. A találkozón a magas felek kölcsönösen biztosították egymást nagyrabecsülésükről, majd a király a maga új pianofortéjához ültette az idősödő zeneszerzőt, és feladott neki egy témát, hogy abból fúgát imp­rovizáljon. Bach fényesen állta a próbát, majd hazatért Lipcsébe, és két hónap múltán előállt Musikalisches Opfer című művével, amelyben tíz kánonon, két fúgán és egy

triószonátán vezette végig a „királyi témát”. A csodamű most kedden egy zeneakadémiai áldozatbemutatáson jut majd elénk, méghozzá nem is akárkik előadásában, hiszen Jordi Savall és a Le Concert des Nations fogja megtartani a Tiszta barokk fantáziacímű sorozat eme ünnepi koncertjét (Zeneakadémia, május 19., fél nyolc).

Bach, Beethoven, Brahms – hangzik az alliterá­ción alapuló, ám zenetörténetileg sem teljesen megalapozatlan felsorolás (lásd még: Mikszáth, Móricz, Moldova), s az elkövetkező napokban e két utóbbi géniusz is emblematikus művekkel szerepel majd a koncertprogramon. Beethoven egyenesen a 9. szimfóniával, amelyet a Concerto Budapest és a Nemzeti Énekkar, valamint egy kiváló operaénekesi kvartett fog megszólaltatni, méghozzá két egymást követő napon, ám előbb a program első, rövidebbik részében mindkétszer elénk pereg majd Chopin f-moll zongoraversenye, mely koncertrészben a figyelemre méltó Khatia Buniatishvili (képünkön) fog együttműködni Keller András együttesével (Zeneakadémia, május 16. és 17., fél nyolc). Beethoventől még ráadásul mind a tíz hegedű-zongora szonáta is fölhangzik majd ezen a hétvégén, sorukban természetesen a Kreutzer szonátával, a legkevésbé sem krajcáros alapon, hiszen Baráti Kristóf és Würtz Klára kettőse nagyszerű élményt ígér e háromkoncertes minimaraton közönsége számára (Solti Terem, május 15., hét óra, 16., tizenegy és hét óra).

A Beethoven szimfóniáinak hatásiszonyát megszenvedő Brahms pedig éppenséggel az oly nehezen és lassan megszülető 1. szimfóniával meg az annak nyomában szinte kipattanó 2. szimfóniával követel magának helyet a hétvégi programunkban: Fi­scher Iván és a Fesztiválzenekar koncertjein (Nemzeti Hangversenyterem, május 15. és 16., háromnegyed nyolc, május 17., fél négy).

Csakis a bőség zavara magyarázhatja, de persze menteni nem mentheti, hogy innentől még olyan rendkívüli eseményeket is csupán kutyafuttában ajánlhatunk, mint amilyen Ránki Dezső keddi Haydn-szonátaestje lesz (Nemzeti Hangversenyterem, május 19., fél nyolc). Azután Vashegyi György ezúttal a Nemzeti Filharmonikusok élén vezényel majd nagyszabású Mozart–Haydn-programot, a koncert második felében a Krisztus hét szava a keresztfán megszólaltatásával (Zeneakadémia, május 20., fél nyolc). S befejezésül: a hétvégén visszatér az Opera repertoárjára az alkalmasint legjobb és okvetlenül legnépszerűbb másodvonalbeli opera, Gounod Faustja (operaház, május 17., hét óra). A bemutatót a keresett olasz operakarmester, Maurizio Benini vezényli majd, Mefisztót Bretz Gábor, Margitot pedig Rost Andrea fogja énekelni.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.