Lemez

Sufjan Stevens: Carrie & Lowell

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2015. június 14.

Zene

Az idén negyvenéves Sufjan Stevens meglehetősen sármos pasi Michiganből, aki óvatosan ritkuló hajával és szívdöglesztő borostájával leginkább török szappanoperasztárokat idéz, és aki mellesleg az elmúlt tíz-egynéhány év egyik legnépszerűbb és legünnepeltebb énekes-dalszerzője. Stevens még arról is híres, hogy ő volt az, aki nem írt az USA ötven tagállamáról külön sorlemezt, és ebben a tekintetben bizonyára egyedülálló a világon. Csinált viszont szép, néhol csendeskés, másszor ízlésesen monumentális és itt-ott majdnem felkavaró kamarapopos és folkos lemezeket, amelyekből kiderülhetett, hogy jó dalszerző, nagyszerű hangszerelő, meg egyébként is, afféle igazi öntörvényű figura, aki nagyszabású konceptalbumokon át keresi Amerikát, Istent – vagy az ufókat Illinois-ban. Legutóbbi rendes nagylemeze, az öt évvel ezelőtti, elektronikus, art-popos Age of Adz pedig már-már azt sugallta, hogy a művész úr, ha nem vigyáz, inkább a mindünkben ott élő Radioheadet fogja megtalálni hamarosan.

Na, ehhez képest a Carrie & Lowell maga az énekes-dalszerzői indiszkréció csúcsteljesítménye. A lemez intim, bendzsós-americanás, lecsupaszított hangszerelése, a roncsolódott családi borítófotó, az albumhoz kapcsolódó nagyon hétköznapi történetek a ritkán látott anyáról és a szemcsés, elmosódott oregoni nyarakról mind nagyon direkt eszközök, amelyek azt jelzik, hogy itt valami rendkívül személyes és rendkívül szívszaggató dolog történik. Ennek ellenére Stevens nem akarja a hallgatót összekenni a senkit nem érdeklő privát nyomorával, és nem is invitál kertvárosi katasztrófaturistáskodásra, mint sok tehetségtelen kollégája. Ez itt már simán a legnagyobbak, a Lou Barlow-k, az Elliott Smithsszek és a Mark Ko­ze­lekek pályája. Csodaszép album, amelyen nyoma sincs érzelgősségnek, katarzist jelző buta gesztusoknak és öntetszelgő nyafogásnak. Mértékletes, átélhető, erős, és van benne szív.

 

Asthmatic Kitty, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.