Lemez

Sufjan Stevens: Carrie & Lowell

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2015. június 14.

Zene

Az idén negyvenéves Sufjan Stevens meglehetősen sármos pasi Michiganből, aki óvatosan ritkuló hajával és szívdöglesztő borostájával leginkább török szappanoperasztárokat idéz, és aki mellesleg az elmúlt tíz-egynéhány év egyik legnépszerűbb és legünnepeltebb énekes-dalszerzője. Stevens még arról is híres, hogy ő volt az, aki nem írt az USA ötven tagállamáról külön sorlemezt, és ebben a tekintetben bizonyára egyedülálló a világon. Csinált viszont szép, néhol csendeskés, másszor ízlésesen monumentális és itt-ott majdnem felkavaró kamarapopos és folkos lemezeket, amelyekből kiderülhetett, hogy jó dalszerző, nagyszerű hangszerelő, meg egyébként is, afféle igazi öntörvényű figura, aki nagyszabású konceptalbumokon át keresi Amerikát, Istent – vagy az ufókat Illinois-ban. Legutóbbi rendes nagylemeze, az öt évvel ezelőtti, elektronikus, art-popos Age of Adz pedig már-már azt sugallta, hogy a művész úr, ha nem vigyáz, inkább a mindünkben ott élő Radioheadet fogja megtalálni hamarosan.

Na, ehhez képest a Carrie & Lowell maga az énekes-dalszerzői indiszkréció csúcsteljesítménye. A lemez intim, bendzsós-americanás, lecsupaszított hangszerelése, a roncsolódott családi borítófotó, az albumhoz kapcsolódó nagyon hétköznapi történetek a ritkán látott anyáról és a szemcsés, elmosódott oregoni nyarakról mind nagyon direkt eszközök, amelyek azt jelzik, hogy itt valami rendkívül személyes és rendkívül szívszaggató dolog történik. Ennek ellenére Stevens nem akarja a hallgatót összekenni a senkit nem érdeklő privát nyomorával, és nem is invitál kertvárosi katasztrófaturistáskodásra, mint sok tehetségtelen kollégája. Ez itt már simán a legnagyobbak, a Lou Barlow-k, az Elliott Smithsszek és a Mark Ko­ze­lekek pályája. Csodaszép album, amelyen nyoma sincs érzelgősségnek, katarzist jelző buta gesztusoknak és öntetszelgő nyafogásnak. Mértékletes, átélhető, erős, és van benne szív.

 

Asthmatic Kitty, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.