Lemez

Sufjan Stevens: Carrie & Lowell

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2015. június 14.

Zene

Az idén negyvenéves Sufjan Stevens meglehetősen sármos pasi Michiganből, aki óvatosan ritkuló hajával és szívdöglesztő borostájával leginkább török szappanoperasztárokat idéz, és aki mellesleg az elmúlt tíz-egynéhány év egyik legnépszerűbb és legünnepeltebb énekes-dalszerzője. Stevens még arról is híres, hogy ő volt az, aki nem írt az USA ötven tagállamáról külön sorlemezt, és ebben a tekintetben bizonyára egyedülálló a világon. Csinált viszont szép, néhol csendeskés, másszor ízlésesen monumentális és itt-ott majdnem felkavaró kamarapopos és folkos lemezeket, amelyekből kiderülhetett, hogy jó dalszerző, nagyszerű hangszerelő, meg egyébként is, afféle igazi öntörvényű figura, aki nagyszabású konceptalbumokon át keresi Amerikát, Istent – vagy az ufókat Illinois-ban. Legutóbbi rendes nagylemeze, az öt évvel ezelőtti, elektronikus, art-popos Age of Adz pedig már-már azt sugallta, hogy a művész úr, ha nem vigyáz, inkább a mindünkben ott élő Radioheadet fogja megtalálni hamarosan.

Na, ehhez képest a Carrie & Lowell maga az énekes-dalszerzői indiszkréció csúcsteljesítménye. A lemez intim, bendzsós-americanás, lecsupaszított hangszerelése, a roncsolódott családi borítófotó, az albumhoz kapcsolódó nagyon hétköznapi történetek a ritkán látott anyáról és a szemcsés, elmosódott oregoni nyarakról mind nagyon direkt eszközök, amelyek azt jelzik, hogy itt valami rendkívül személyes és rendkívül szívszaggató dolog történik. Ennek ellenére Stevens nem akarja a hallgatót összekenni a senkit nem érdeklő privát nyomorával, és nem is invitál kertvárosi katasztrófaturistáskodásra, mint sok tehetségtelen kollégája. Ez itt már simán a legnagyobbak, a Lou Barlow-k, az Elliott Smithsszek és a Mark Ko­ze­lekek pályája. Csodaszép album, amelyen nyoma sincs érzelgősségnek, katarzist jelző buta gesztusoknak és öntetszelgő nyafogásnak. Mértékletes, átélhető, erős, és van benne szív.

 

Asthmatic Kitty, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.