Koncert

Natalie Williams

Zene

Inkognitóban járt nálunk a Jazztavaszon. Ha az Incognito nevű r&b/soul szupercsapat énekeseként jött volna, nem fértünk volna el a Fesztivál Színházban. A Berlinben angol apától született Natalie édesanyja délvidéki magyar, így ő is szinte akcentus nélkül beszél; és bár az első nyelve inkább az angol, azért a Müpában újra és újra magyarra fordította a szót. Hamar kiderült, hogy a brit soul egyre nagyobb csillaga sztárallűröktől mentes, hallatlanul kedves, természetes és közvetlen teremtés, akinek külön bájt adott, ahogy a színpadon magyarul beszélt. Zenekara visszafogott eleganciával, finoman szabott sötét öltönyökben jelent meg, kíséretük is jóféle anyagból volt szőve. Fapofa és feszült figyelem, odaadó zenélés és abszolút profizmus egyszerre állt a színpadon.

Beatleses meg adult contemporary (vagyis amivel nem lehet a közönséget kiborítani) és egészen dögös dolgok váltakoztak Stevie Wonder-es romantikával. Natalie a saját dalaiban, mint a jópofa Drive-ban, meg egynéhány saját egyéniségéhez jól illesztett slágerben mindig előtérben tartja a szöveget. Ezek elég középutasak, de arra megfelelnek, hogy a hangulatot felfessék. Williams hangterjedelme és stílusváltozatossága viszont elképesztő. Ahogy be tudja kormosítani a bluesosabb dolgoknál, vagy ahogy fel tud szökkenni egész magasra, miközben a teljes zenei folyamatot meg a zenekart irányítja, az mesés. Az énekes most a kvartettet választotta, a nagy költségvetésű pop- és soulprodukciók után az intimitásra vágyott, mesélős, szórakoztató, közvetlen dalestre, amilyen a Where You Are című, saját kiadású lemezének repertoárja.

A dzsesszfesztiválra érkezetteknek Szőke Nikoletta és Natalie duózott is kicsit, improvizációkban tobzódva, jött a Shape of My Heart, a Fragile és a Centerpiece. Natalie Williamsnek ugyanis több önazonos énje van, amik közül a dzsessz csak az egyik, de az is gyönyörű.

Jazztavasz, Müpa Fesztiválszínház, május 8.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.