Koncert

Natalie Williams

Zene

Inkognitóban járt nálunk a Jazztavaszon. Ha az Incognito nevű r&b/soul szupercsapat énekeseként jött volna, nem fértünk volna el a Fesztivál Színházban. A Berlinben angol apától született Natalie édesanyja délvidéki magyar, így ő is szinte akcentus nélkül beszél; és bár az első nyelve inkább az angol, azért a Müpában újra és újra magyarra fordította a szót. Hamar kiderült, hogy a brit soul egyre nagyobb csillaga sztárallűröktől mentes, hallatlanul kedves, természetes és közvetlen teremtés, akinek külön bájt adott, ahogy a színpadon magyarul beszélt. Zenekara visszafogott eleganciával, finoman szabott sötét öltönyökben jelent meg, kíséretük is jóféle anyagból volt szőve. Fapofa és feszült figyelem, odaadó zenélés és abszolút profizmus egyszerre állt a színpadon.

Beatleses meg adult contemporary (vagyis amivel nem lehet a közönséget kiborítani) és egészen dögös dolgok váltakoztak Stevie Wonder-es romantikával. Natalie a saját dalaiban, mint a jópofa Drive-ban, meg egynéhány saját egyéniségéhez jól illesztett slágerben mindig előtérben tartja a szöveget. Ezek elég középutasak, de arra megfelelnek, hogy a hangulatot felfessék. Williams hangterjedelme és stílusváltozatossága viszont elképesztő. Ahogy be tudja kormosítani a bluesosabb dolgoknál, vagy ahogy fel tud szökkenni egész magasra, miközben a teljes zenei folyamatot meg a zenekart irányítja, az mesés. Az énekes most a kvartettet választotta, a nagy költségvetésű pop- és soulprodukciók után az intimitásra vágyott, mesélős, szórakoztató, közvetlen dalestre, amilyen a Where You Are című, saját kiadású lemezének repertoárja.

A dzsesszfesztiválra érkezetteknek Szőke Nikoletta és Natalie duózott is kicsit, improvizációkban tobzódva, jött a Shape of My Heart, a Fragile és a Centerpiece. Natalie Williamsnek ugyanis több önazonos énje van, amik közül a dzsessz csak az egyik, de az is gyönyörű.

Jazztavasz, Müpa Fesztiválszínház, május 8.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.