mi a kotta?

A Schubert-divízió

  • mi a kotta
  • 2012. április 22.

Zene

Beecham's Pills - ez volt a neve Nagy-Britannia egyik legkedveltebb hashajtó szerének, amely az 1840-es évektől vagy jó másfél évszázadon át könnyítette meg az angolszász világ anyagcseréjét, hála Thomas Beecham kémikus és üzletember gyömbér- és aloéalapú találmányának.

Két nemzedékkel később a cégalapító azonos nevű unokája a családi vagyon tekintélyes részét a szigetország komolyzenei kultúrájának felvirágoztatására költötte, s egyebek mellett szimfonikus zenekarok egész sorát hívta életre, dacolva a rosszmájú kortársakkal, akik rendesen Pillharmonic nevezet alatt emlegették Sir Thomas Beecham együtteseit. Ilyen volt a jószerint akár angol nemzeti zenekarként tisztelhető Royal Philharmonic Orchestra is, amely az idei tavaszi fesztivál egyik fővendégeként ad majd koncertet: Charles Dutoisvezető karnagy irányítása alatt, s Beethoven Hegedűversenyében Baráti Kristófot kísérve (Nemzeti Hangversenyterem, március 26., fél nyolc).

A londoniak mellett persze más fővárosok is képviseltetik magukat a fesztivál programján, így Rómából például az I Musici di Roma népszerű alakulata érkezik hozzánk, Vivaldi-koncertjét elnyűhetetlen slágerszámával, A négy évszakkal indítva (Nemzeti Hangversenyterem, március 24., fél nyolc). A 2011-12-es koncertévadban fennállásának hatvanadik évfordulóját ünneplő olasz zenekar fellépésével párhuzamosan az Olasz Kultúrintézetben pedig igazi bécsi élmény, a Wiener Sängerknaben hangversenye kecsegtet - Caldarától Kodályig szemezgetve a kórusirodalomból (március 24., fél nyolc). A bécsi énekesfiúk nagy hírű kórusa valójában persze négy együttes, s hozzánk most a Mozart, Haydn, Bruckner, illetve Schubert nevét viselő divíziók legnagyobbika, a Schubert kórus jön el. Merthogy gyermekként, ugye, Schubertnek is volt némi köze a császárváros e nemes tradíciójához, amiként az énekesek seregét megmozgató egyházzenei alkotásokhoz is, ahogyan ennek egy nappal korábban ugyancsak a Régi Képviselőház épületében messze hangzó bizonyságát is vehetjük (március 23., fél nyolc). Ott ugyanis a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara Schubert Esz-dúr miséjét fogja összepárosítani Zombola Péter Requiemének ősbemutatójával.

A fesztiválról természetesen idén sem hiányozhat a Bartók Béla születésnapját köszöntő Nemzeti Filharmonikusok programja, amelyen Kocsis Zoltánék ezúttal aSzegedi Kortárs Balett Fából faragott királyfi-produkcióját kísérik, s ezen az ünnepi estén még Stravinsky 1947-es Orpheusát is eltáncolja nekünk Juronics Tamás kompániája (Nemzeti Hangversenyterem, március 25., fél nyolc). S ha tán még ennyi jó koncert sem lenne elegendő számunkra, hát ezekben a napokban - a fesztiváltól immár függetlenül - kétszer is Christopher Hogwoodot köszönthetjük majd a Filharmóniai Társaság Zenekarának élén (operaház, március 25., tizenegy óra, ill. március 26., fél nyolc). A historikus mozgalom tudós kiválósága egynemű Mendelssohn-műsort készül dirigálni, első szám gyanánt a Victor Hugo művétől amúgy erősen idegenkedő komponista 1839-es Ruy Blas nyitányát választva.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.