Lemez

Pincék popja

Deftones: Gore

  • Vincze Ádám
  • 2016. június 12.

Zene

Unalomig ismételt történet a Deftones-sztoriból a basszusgitáros Chi Cheng szomorú sorsa, de ezt a kritikát sem kezdhetjük másképp.

A 2009-ben autóbalesetet szenvedett, és évekig kómában vegetáló zenész ugyanis néhány hónappal a négy évvel ezelőtti Koi No Yokan megjelenése után, mindössze 42 évesen elhunyt. A Deftones persze ment tovább, hiszen már Cheng balesete után beugrott a helyére Sergio Vega, a Quicksand egykori basszusgitárosa, akinek a Gore immár harmadik közös lemeze a Deftonesszal, miközben a még Chi Chenggel felvett Eros (amelynek a Diamond Eyes előtt kellett volna megjelennie) még mindig a fiókban pihen – és egyre nagyobb a valószínűsége, hogy ott is marad örökre.

A Gore viszont itt van, és valószínűleg úgy fog bevonulni a Deftones-történelembe, mint a lemez, amelynek visszafogott dalai annyira lezsibbasztották a banda metálőrült gitárosát, Stephen Carpentert, hogy saját bevallása szerint kedve se nagyon volt stúdiózni. Ő és Chino Moreno énekes afféle tűz és víz kapcsolatban vannak, de gyaníthatóan habitusbeli ellentétük teszi elsősorban a Deftonest annyira naggyá, hiszen a viszontagságosan elkészült Gore olyan remekmű lett, amilyet nemhogy a Diamond Eyes, de még talán a White Pony óta sem írt a zenekar. Carpenter, ahova csak lehetett, azért beröffentette a pokolian mélyre hangolt gitárjait, ám ezzel együtt is tény, hogy a Gore egésze inkább tükrözi az énekes, mint az ő világát. New wave-be hajló, irtózatos refrénnel támad például a Prayers/Triangles, a záró Rubicon pedig olyan, mintha a Cure jammelne a Meshuggah-val egy három oktávval magasabban éneklő Robert Smithszel a mikrofonnál. Az Alice In Chains-es Jerry Cantrell vendéggitározásával készült Phantom Bride pedig az egyik legnagyobb dal, amit ez a zenekar valaha megírt: az óriási refrén már-már popossá teszi az egészet, hogy a végére helyezett, visszafelé bejátszott gitártémára beúszó, pincébe hangolt Carpenter-riffelés végképp elmebetegül kreatív megoldásnak hathasson. Csakúgy, mint egykor a White Pony, a Gore sem lett túl könnyen emészthető anyag, mégis tartalmaz annyi fogódzót, hogy végzetesen berántsa a hallgatót, akit végre egy olyan zenekar kalauzol, amelyik a járt utak választása helyett lemezről lemezre képes tovább tágítani a hangzásvilágát.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.