Lemez

Pincék popja

Deftones: Gore

  • Vincze Ádám
  • 2016. június 12.

Zene

Unalomig ismételt történet a Deftones-sztoriból a basszusgitáros Chi Cheng szomorú sorsa, de ezt a kritikát sem kezdhetjük másképp.

A 2009-ben autóbalesetet szenvedett, és évekig kómában vegetáló zenész ugyanis néhány hónappal a négy évvel ezelőtti Koi No Yokan megjelenése után, mindössze 42 évesen elhunyt. A Deftones persze ment tovább, hiszen már Cheng balesete után beugrott a helyére Sergio Vega, a Quicksand egykori basszusgitárosa, akinek a Gore immár harmadik közös lemeze a Deftonesszal, miközben a még Chi Chenggel felvett Eros (amelynek a Diamond Eyes előtt kellett volna megjelennie) még mindig a fiókban pihen – és egyre nagyobb a valószínűsége, hogy ott is marad örökre.

A Gore viszont itt van, és valószínűleg úgy fog bevonulni a Deftones-történelembe, mint a lemez, amelynek visszafogott dalai annyira lezsibbasztották a banda metálőrült gitárosát, Stephen Carpentert, hogy saját bevallása szerint kedve se nagyon volt stúdiózni. Ő és Chino Moreno énekes afféle tűz és víz kapcsolatban vannak, de gyaníthatóan habitusbeli ellentétük teszi elsősorban a Deftonest annyira naggyá, hiszen a viszontagságosan elkészült Gore olyan remekmű lett, amilyet nemhogy a Diamond Eyes, de még talán a White Pony óta sem írt a zenekar. Carpenter, ahova csak lehetett, azért beröffentette a pokolian mélyre hangolt gitárjait, ám ezzel együtt is tény, hogy a Gore egésze inkább tükrözi az énekes, mint az ő világát. New wave-be hajló, irtózatos refrénnel támad például a Prayers/Triangles, a záró Rubicon pedig olyan, mintha a Cure jammelne a Meshuggah-val egy három oktávval magasabban éneklő Robert Smithszel a mikrofonnál. Az Alice In Chains-es Jerry Cantrell vendéggitározásával készült Phantom Bride pedig az egyik legnagyobb dal, amit ez a zenekar valaha megírt: az óriási refrén már-már popossá teszi az egészet, hogy a végére helyezett, visszafelé bejátszott gitártémára beúszó, pincébe hangolt Carpenter-riffelés végképp elmebetegül kreatív megoldásnak hathasson. Csakúgy, mint egykor a White Pony, a Gore sem lett túl könnyen emészthető anyag, mégis tartalmaz annyi fogódzót, hogy végzetesen berántsa a hallgatót, akit végre egy olyan zenekar kalauzol, amelyik a járt utak választása helyett lemezről lemezre képes tovább tágítani a hangzásvilágát.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.