Lemez

Pincék popja

Deftones: Gore

  • Vincze Ádám
  • 2016. június 12.

Zene

Unalomig ismételt történet a Deftones-sztoriból a basszusgitáros Chi Cheng szomorú sorsa, de ezt a kritikát sem kezdhetjük másképp.

A 2009-ben autóbalesetet szenvedett, és évekig kómában vegetáló zenész ugyanis néhány hónappal a négy évvel ezelőtti Koi No Yokan megjelenése után, mindössze 42 évesen elhunyt. A Deftones persze ment tovább, hiszen már Cheng balesete után beugrott a helyére Sergio Vega, a Quicksand egykori basszusgitárosa, akinek a Gore immár harmadik közös lemeze a Deftonesszal, miközben a még Chi Chenggel felvett Eros (amelynek a Diamond Eyes előtt kellett volna megjelennie) még mindig a fiókban pihen – és egyre nagyobb a valószínűsége, hogy ott is marad örökre.

A Gore viszont itt van, és valószínűleg úgy fog bevonulni a Deftones-történelembe, mint a lemez, amelynek visszafogott dalai annyira lezsibbasztották a banda metálőrült gitárosát, Stephen Carpentert, hogy saját bevallása szerint kedve se nagyon volt stúdiózni. Ő és Chino Moreno énekes afféle tűz és víz kapcsolatban vannak, de gyaníthatóan habitusbeli ellentétük teszi elsősorban a Deftonest annyira naggyá, hiszen a viszontagságosan elkészült Gore olyan remekmű lett, amilyet nemhogy a Diamond Eyes, de még talán a White Pony óta sem írt a zenekar. Carpenter, ahova csak lehetett, azért beröffentette a pokolian mélyre hangolt gitárjait, ám ezzel együtt is tény, hogy a Gore egésze inkább tükrözi az énekes, mint az ő világát. New wave-be hajló, irtózatos refrénnel támad például a Prayers/Triangles, a záró Rubicon pedig olyan, mintha a Cure jammelne a Meshuggah-val egy három oktávval magasabban éneklő Robert Smithszel a mikrofonnál. Az Alice In Chains-es Jerry Cantrell vendéggitározásával készült Phantom Bride pedig az egyik legnagyobb dal, amit ez a zenekar valaha megírt: az óriási refrén már-már popossá teszi az egészet, hogy a végére helyezett, visszafelé bejátszott gitártémára beúszó, pincébe hangolt Carpenter-riffelés végképp elmebetegül kreatív megoldásnak hathasson. Csakúgy, mint egykor a White Pony, a Gore sem lett túl könnyen emészthető anyag, mégis tartalmaz annyi fogódzót, hogy végzetesen berántsa a hallgatót, akit végre egy olyan zenekar kalauzol, amelyik a járt utak választása helyett lemezről lemezre képes tovább tágítani a hangzásvilágát.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.