Lemez

Pincék popja

Deftones: Gore

  • Vincze Ádám
  • 2016. június 12.

Zene

Unalomig ismételt történet a Deftones-sztoriból a basszusgitáros Chi Cheng szomorú sorsa, de ezt a kritikát sem kezdhetjük másképp.

A 2009-ben autóbalesetet szenvedett, és évekig kómában vegetáló zenész ugyanis néhány hónappal a négy évvel ezelőtti Koi No Yokan megjelenése után, mindössze 42 évesen elhunyt. A Deftones persze ment tovább, hiszen már Cheng balesete után beugrott a helyére Sergio Vega, a Quicksand egykori basszusgitárosa, akinek a Gore immár harmadik közös lemeze a Deftonesszal, miközben a még Chi Chenggel felvett Eros (amelynek a Diamond Eyes előtt kellett volna megjelennie) még mindig a fiókban pihen – és egyre nagyobb a valószínűsége, hogy ott is marad örökre.

A Gore viszont itt van, és valószínűleg úgy fog bevonulni a Deftones-történelembe, mint a lemez, amelynek visszafogott dalai annyira lezsibbasztották a banda metálőrült gitárosát, Stephen Carpentert, hogy saját bevallása szerint kedve se nagyon volt stúdiózni. Ő és Chino Moreno énekes afféle tűz és víz kapcsolatban vannak, de gyaníthatóan habitusbeli ellentétük teszi elsősorban a Deftonest annyira naggyá, hiszen a viszontagságosan elkészült Gore olyan remekmű lett, amilyet nemhogy a Diamond Eyes, de még talán a White Pony óta sem írt a zenekar. Carpenter, ahova csak lehetett, azért beröffentette a pokolian mélyre hangolt gitárjait, ám ezzel együtt is tény, hogy a Gore egésze inkább tükrözi az énekes, mint az ő világát. New wave-be hajló, irtózatos refrénnel támad például a Prayers/Triangles, a záró Rubicon pedig olyan, mintha a Cure jammelne a Meshuggah-val egy három oktávval magasabban éneklő Robert Smithszel a mikrofonnál. Az Alice In Chains-es Jerry Cantrell vendéggitározásával készült Phantom Bride pedig az egyik legnagyobb dal, amit ez a zenekar valaha megírt: az óriási refrén már-már popossá teszi az egészet, hogy a végére helyezett, visszafelé bejátszott gitártémára beúszó, pincébe hangolt Carpenter-riffelés végképp elmebetegül kreatív megoldásnak hathasson. Csakúgy, mint egykor a White Pony, a Gore sem lett túl könnyen emészthető anyag, mégis tartalmaz annyi fogódzót, hogy végzetesen berántsa a hallgatót, akit végre egy olyan zenekar kalauzol, amelyik a járt utak választása helyett lemezről lemezre képes tovább tágítani a hangzásvilágát.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.