mi a kotta?

A technikamilliomos

  • mi a kotta
  • 2018. szeptember 2.

Zene

„Bernstein Leonard jellemzéséhez már néhány ütem megadja az alapot. Szuggesztív és érdekes egyénisége, temperamentuma azonnal megragadja a zenekart és megnyeri a hallgatóságot. A kivételesen tehetséges fiatal dirigens ugyan még forrongásának korszakában van és ez nemcsak szertelen mozdulatain, hanem a külsőséges hatások kedvelésében, a megoldások bravúros felmutatásában is megnyilvánul. De ahogy Bartók Zene húros-, és ütőhangszerekre című igényes, nagyszerű művének megérezte, felépítette, megvilágította minden részét, az a virtuozitáson felül az ösztönös muzsikus, a fölényes intellektusú és lenyűgöző előadóművész rendkívüli produkciója.

Majdnem bűvészi mutatványként hatott, amint Ravel zongoraversenyét a zongora mellől vezette és elsőrendű pianista tudással játszotta. Schumann 2. szimfóniájában azzal lepett meg, hogy modern kompozíciók után a romantikának is eltalálta a színeit és hangulatát.”

A Szabadság nevű kommunista napilap zenekritikusa, a kiváló Péterfi István méltatta ily lelkesen és egyszersmind találóan 1948 májusában Leonard Bernstein első (és sokáig utolsó) budapesti fellépé-sét, és ezt a lelkesedést mind a többi magyar ítész is osztotta. A fiatal Bernstein (képünkön), akit egy másik egykorú kritikában technikamilliomosnak is elneveztek, csupán igen rövid időt töltött Budapesten, de ez idő alatt sikerült extra próbákra rávennie a Székesfővárosi Zenekart, a fergeteges sikerű koncert után pedig még örömzenélt is egyet Tátrai Vilmosékkal a Fészek Klubban, méghozzá Brahms f-moll zongoraötösét eljátszva. Az akkor egy csapásra szárba szökkent hazai Bernstein-kultusz most, hét évtized múltán, a születési centenáriumon is virul még, ahogyan erről az elkövetkező napokban a Margitszigeten is meggyőződhetünk majd. Ott a West Side Story és az annak szomszédságában komponált Bernstein-operett, a Candide részletei fognak megszólalni, a másik nagy amerikai komponista, a múlt héten hosszan emlegetett George Gershwin két slágerklasszikusa, vagy­is a Kék rapszódia meg az Egy amerikai Párizsban társaságában (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, augusztus 10., nyolc óra). Az izraeli Nimrod David Pfeffer által elvezényelendő koncerten ismét a nagy tehetségű Balog Józsefet találjuk majd a zongoránál, és vele meg Gershwinnel addig is lesz még egy találkozásunk. Most vasárnap ugyanis Balog és Szakcsi Lakatos Béla Gershwin-koncertre készül a Várkert Bazárban (augusztus 5., tizenegy óra).

Egyebekben leginkább templomi és orgonakon­certek várnak reánk a fővárosban, a Mátyás-templomban csakúgy, mint a pesti oldalon, a belvárosi Szent Mihályban vagy éppen a Szent István-bazilikában. Ezek sorából, mindennemű felekezeti részrehajlás nélkül, mi most a budavári evangélikus templom vasárnapi eseményét ajánljuk külön is (augusztus 5., hat óra). Itt, Magyarország legnagyobb barokk orgonáján a jeles tudású Bán István játszik majd: kéz- és lábmunkájával a kihagyhatatlan Bach mellett, Dieterich Buxtehude, valamint két kismester, Johann Caspar Kerll és Vincent Lübeck műveit is fölzengetve.

Figyelmébe ajánljuk

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.