Lemez

A vágy csodái

Wild Beasts: Present Tense

  • - minek -
  • 2014. április 6.

Zene

A már jó ideje Londonban működő Wild Beasts négyes az elmúlt években remek lemezek sorát készítette el: a legutóbbi, 2011-es (általunk is méltatott) Smother sikerét még megfejelte a megjelenését követő jó kétéves turné is (ennek keretében a tavalyelőtti Szigetre is eljutottak).

A kissé kifáradt, kiégett zenekar ezután némi pihenőt engedélyezett magának, ám kisvártatva nekiláttak rögzíteni immár negyedik albumukat: részben a Smother nyomdokain, de azon is túllépve. A fő csapásirány ugyanis az elektronika minden korábbinál erőteljesebb használata - gyakorlatilag a gitárok rovására. Már a címe is hangsúlyosan sugallja, hogy mennyire a jelenbe ágyazott a lemez, sok kitekintéssel (és gesztussal) a kortárs elektronikus popzenei világ felé - nem elfeledkezve a nyolcvanas, kilencvenes évek örökségének asszimilálásáról sem.

Szerencsénkre a gitárok sem mindig maradnak munka nélkül: ebből a szempontból is érdemes meghallgatni a címét tekintve szintén beszédes Past Perfectet, és finoman bontakozó harmóniáit. A jó ügy érdekében lecserélték a legutóbbi albumok aranykezű producerét, Richard Formbyt, ám (a sok más oldala mellett gitárosként is jeleskedő) Leo Abrahams és Alex "Lexxx" Drumgoole is remek munkát végzett a zenekarral: közös az érdem azért, hogy a Present Tense mindent pillanata megkapó és emlékezetes - az izgalmat és a feszültséget sikerül 41 teljes percen át fenntartani.

A Wild Beasts esetében szinte magától értetődő, de remek dalok sorát rakták össze, melyek látszólag visszafogottabbak, mértéktartóbbak, mint a korai szerzemények: azért az albumnyitó Wonderlust erőteljes duettjétől és a finoman megformált Palace tökéletes albumzárásáig hangulatok és szövegi-zenei témák teljes skáláját zongorázzák végig. Jelzésértékű, ahogy Hayden Thorpe énekes-gitáros-dalszerző tudatosan szinte korlátok közé szorítja amúgy féktelenül száguldozó falzettjét - így is bőven vannak pillanatok, amikor érzékeltetni tudja, milyen lenyűgöző dinamikai, terjedelmi és érzelmi tartományokat bír bejárni vele.

Ahogy minden lemezükön, ezúttal is átveszi néha a mikrofont a basszusgitáros, társdalszerző Tom Fleming. Az általa mélyebb tónusban felénekelt, megfontoltan, szinte fenyegetően hömpölygő Daughters a lemez talán leghatásosabb, szinte orgiasztikus szinti-kiállásával tüntet, míg az A Simple Beautiful Truth (Hayden és Fleming közös produkciója) jut talán a legközelebb a Junior Boys revitalizált, melankolikusan örömteli elektropopjához. Hol simogató, hol drámai elektronikus hangképek adják a kontrasztot a dalok rendre felkavaró mininovelláihoz - úgy másznak a fülünkbe, hogy egyszerre andalítanak és pezsdítenek fel.

Domino/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.