Lemez

A vágy csodái

Wild Beasts: Present Tense

  • - minek -
  • 2014. április 6.

Zene

A már jó ideje Londonban működő Wild Beasts négyes az elmúlt években remek lemezek sorát készítette el: a legutóbbi, 2011-es (általunk is méltatott) Smother sikerét még megfejelte a megjelenését követő jó kétéves turné is (ennek keretében a tavalyelőtti Szigetre is eljutottak).

A kissé kifáradt, kiégett zenekar ezután némi pihenőt engedélyezett magának, ám kisvártatva nekiláttak rögzíteni immár negyedik albumukat: részben a Smother nyomdokain, de azon is túllépve. A fő csapásirány ugyanis az elektronika minden korábbinál erőteljesebb használata - gyakorlatilag a gitárok rovására. Már a címe is hangsúlyosan sugallja, hogy mennyire a jelenbe ágyazott a lemez, sok kitekintéssel (és gesztussal) a kortárs elektronikus popzenei világ felé - nem elfeledkezve a nyolcvanas, kilencvenes évek örökségének asszimilálásáról sem.

Szerencsénkre a gitárok sem mindig maradnak munka nélkül: ebből a szempontból is érdemes meghallgatni a címét tekintve szintén beszédes Past Perfectet, és finoman bontakozó harmóniáit. A jó ügy érdekében lecserélték a legutóbbi albumok aranykezű producerét, Richard Formbyt, ám (a sok más oldala mellett gitárosként is jeleskedő) Leo Abrahams és Alex "Lexxx" Drumgoole is remek munkát végzett a zenekarral: közös az érdem azért, hogy a Present Tense mindent pillanata megkapó és emlékezetes - az izgalmat és a feszültséget sikerül 41 teljes percen át fenntartani.

A Wild Beasts esetében szinte magától értetődő, de remek dalok sorát rakták össze, melyek látszólag visszafogottabbak, mértéktartóbbak, mint a korai szerzemények: azért az albumnyitó Wonderlust erőteljes duettjétől és a finoman megformált Palace tökéletes albumzárásáig hangulatok és szövegi-zenei témák teljes skáláját zongorázzák végig. Jelzésértékű, ahogy Hayden Thorpe énekes-gitáros-dalszerző tudatosan szinte korlátok közé szorítja amúgy féktelenül száguldozó falzettjét - így is bőven vannak pillanatok, amikor érzékeltetni tudja, milyen lenyűgöző dinamikai, terjedelmi és érzelmi tartományokat bír bejárni vele.

Ahogy minden lemezükön, ezúttal is átveszi néha a mikrofont a basszusgitáros, társdalszerző Tom Fleming. Az általa mélyebb tónusban felénekelt, megfontoltan, szinte fenyegetően hömpölygő Daughters a lemez talán leghatásosabb, szinte orgiasztikus szinti-kiállásával tüntet, míg az A Simple Beautiful Truth (Hayden és Fleming közös produkciója) jut talán a legközelebb a Junior Boys revitalizált, melankolikusan örömteli elektropopjához. Hol simogató, hol drámai elektronikus hangképek adják a kontrasztot a dalok rendre felkavaró mininovelláihoz - úgy másznak a fülünkbe, hogy egyszerre andalítanak és pezsdítenek fel.

Domino/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.