Lemez

A vágy csodái

Wild Beasts: Present Tense

  • - minek -
  • 2014. április 6.

Zene

A már jó ideje Londonban működő Wild Beasts négyes az elmúlt években remek lemezek sorát készítette el: a legutóbbi, 2011-es (általunk is méltatott) Smother sikerét még megfejelte a megjelenését követő jó kétéves turné is (ennek keretében a tavalyelőtti Szigetre is eljutottak).

A kissé kifáradt, kiégett zenekar ezután némi pihenőt engedélyezett magának, ám kisvártatva nekiláttak rögzíteni immár negyedik albumukat: részben a Smother nyomdokain, de azon is túllépve. A fő csapásirány ugyanis az elektronika minden korábbinál erőteljesebb használata - gyakorlatilag a gitárok rovására. Már a címe is hangsúlyosan sugallja, hogy mennyire a jelenbe ágyazott a lemez, sok kitekintéssel (és gesztussal) a kortárs elektronikus popzenei világ felé - nem elfeledkezve a nyolcvanas, kilencvenes évek örökségének asszimilálásáról sem.

Szerencsénkre a gitárok sem mindig maradnak munka nélkül: ebből a szempontból is érdemes meghallgatni a címét tekintve szintén beszédes Past Perfectet, és finoman bontakozó harmóniáit. A jó ügy érdekében lecserélték a legutóbbi albumok aranykezű producerét, Richard Formbyt, ám (a sok más oldala mellett gitárosként is jeleskedő) Leo Abrahams és Alex "Lexxx" Drumgoole is remek munkát végzett a zenekarral: közös az érdem azért, hogy a Present Tense mindent pillanata megkapó és emlékezetes - az izgalmat és a feszültséget sikerül 41 teljes percen át fenntartani.

A Wild Beasts esetében szinte magától értetődő, de remek dalok sorát rakták össze, melyek látszólag visszafogottabbak, mértéktartóbbak, mint a korai szerzemények: azért az albumnyitó Wonderlust erőteljes duettjétől és a finoman megformált Palace tökéletes albumzárásáig hangulatok és szövegi-zenei témák teljes skáláját zongorázzák végig. Jelzésértékű, ahogy Hayden Thorpe énekes-gitáros-dalszerző tudatosan szinte korlátok közé szorítja amúgy féktelenül száguldozó falzettjét - így is bőven vannak pillanatok, amikor érzékeltetni tudja, milyen lenyűgöző dinamikai, terjedelmi és érzelmi tartományokat bír bejárni vele.

Ahogy minden lemezükön, ezúttal is átveszi néha a mikrofont a basszusgitáros, társdalszerző Tom Fleming. Az általa mélyebb tónusban felénekelt, megfontoltan, szinte fenyegetően hömpölygő Daughters a lemez talán leghatásosabb, szinte orgiasztikus szinti-kiállásával tüntet, míg az A Simple Beautiful Truth (Hayden és Fleming közös produkciója) jut talán a legközelebb a Junior Boys revitalizált, melankolikusan örömteli elektropopjához. Hol simogató, hol drámai elektronikus hangképek adják a kontrasztot a dalok rendre felkavaró mininovelláihoz - úgy másznak a fülünkbe, hogy egyszerre andalítanak és pezsdítenek fel.

Domino/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”