Lemez

A vágy csodái

Wild Beasts: Present Tense

  • - minek -
  • 2014. április 6.

Zene

A már jó ideje Londonban működő Wild Beasts négyes az elmúlt években remek lemezek sorát készítette el: a legutóbbi, 2011-es (általunk is méltatott) Smother sikerét még megfejelte a megjelenését követő jó kétéves turné is (ennek keretében a tavalyelőtti Szigetre is eljutottak).

A kissé kifáradt, kiégett zenekar ezután némi pihenőt engedélyezett magának, ám kisvártatva nekiláttak rögzíteni immár negyedik albumukat: részben a Smother nyomdokain, de azon is túllépve. A fő csapásirány ugyanis az elektronika minden korábbinál erőteljesebb használata - gyakorlatilag a gitárok rovására. Már a címe is hangsúlyosan sugallja, hogy mennyire a jelenbe ágyazott a lemez, sok kitekintéssel (és gesztussal) a kortárs elektronikus popzenei világ felé - nem elfeledkezve a nyolcvanas, kilencvenes évek örökségének asszimilálásáról sem.

Szerencsénkre a gitárok sem mindig maradnak munka nélkül: ebből a szempontból is érdemes meghallgatni a címét tekintve szintén beszédes Past Perfectet, és finoman bontakozó harmóniáit. A jó ügy érdekében lecserélték a legutóbbi albumok aranykezű producerét, Richard Formbyt, ám (a sok más oldala mellett gitárosként is jeleskedő) Leo Abrahams és Alex "Lexxx" Drumgoole is remek munkát végzett a zenekarral: közös az érdem azért, hogy a Present Tense mindent pillanata megkapó és emlékezetes - az izgalmat és a feszültséget sikerül 41 teljes percen át fenntartani.

A Wild Beasts esetében szinte magától értetődő, de remek dalok sorát rakták össze, melyek látszólag visszafogottabbak, mértéktartóbbak, mint a korai szerzemények: azért az albumnyitó Wonderlust erőteljes duettjétől és a finoman megformált Palace tökéletes albumzárásáig hangulatok és szövegi-zenei témák teljes skáláját zongorázzák végig. Jelzésértékű, ahogy Hayden Thorpe énekes-gitáros-dalszerző tudatosan szinte korlátok közé szorítja amúgy féktelenül száguldozó falzettjét - így is bőven vannak pillanatok, amikor érzékeltetni tudja, milyen lenyűgöző dinamikai, terjedelmi és érzelmi tartományokat bír bejárni vele.

Ahogy minden lemezükön, ezúttal is átveszi néha a mikrofont a basszusgitáros, társdalszerző Tom Fleming. Az általa mélyebb tónusban felénekelt, megfontoltan, szinte fenyegetően hömpölygő Daughters a lemez talán leghatásosabb, szinte orgiasztikus szinti-kiállásával tüntet, míg az A Simple Beautiful Truth (Hayden és Fleming közös produkciója) jut talán a legközelebb a Junior Boys revitalizált, melankolikusan örömteli elektropopjához. Hol simogató, hol drámai elektronikus hangképek adják a kontrasztot a dalok rendre felkavaró mininovelláihoz - úgy másznak a fülünkbe, hogy egyszerre andalítanak és pezsdítenek fel.

Domino/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.