Lemez

A visszatapsolt zenekar

Beach House: Thank Your Lucky Stars

  • - minek -
  • 2015. november 29.

Zene

Különös gesztus egy zenekar részéről bő másfél hónappal előző, remek visszhangokat begyűjtő albumuk után kiadni egy új zeneanyagot, amely ráadásul nem holmi resztli, hanem teljes értékű, önálló és erős produkció.

Márpedig a Beach House meg merte tenni, s ahogy meghallgatjuk a Thank Your Lucky Starst, egy pillanatig sem érezzük, hogy ez holmi szemtelenség vagy megalománia eredménye volna. Az árulkodóan beszédes formában, vinilen vörös plüssbársony borítással kijött Depression Cherry és a frissebb album számait egy időben rögzítették, de sok tekintetben más zenei és hangulati világ sugárzik belőlük – miközben persze számról számra érezzük az alkotók (az énekes-billentyűs Victoria Legrand és a gitáros Alex Scally) jellegzetes kéznyomát.

Először is a Thank Your… dalait néha kevésbé kifinomultnak, itt-ott pozitív értelemben nyersnek és lecsupaszítottnak érezzük – elég csak meghallgatni az All Your Yeahs gátlástalan goth-popját. A gitárhang kevésbé burkolózik a reverb torzításba, a tónus pedig markánsabban ro­c­kos. Mindemellett tudjuk, hogy a Beach House dalai mindig is a melankólia és a boldog nosztalgia hangulatai között egyensúlyoznak – nos, ezen az albumon néha mindez elbillen szinte az elégikusság felé (az Elegy To The Void címe is beszédes), miközben, sokszor ugyanazokból a dalokból az álomszerű lebegés, sőt még a krautszerű motorikus ritmus sem hiányzik. S amilyen terjedelmes életművet létrehoztak az utóbbi évtizedben, már az önidézetek is ott vannak a repertoárban: Legrand billentyűsjátéka a Common Girlben egy az egyben idézi meg a Bloom album egyik híres számát, az On The Sea-t.

A legfurcsább mindazonáltal az, hogy hiába hallgatjuk meg akár egymás után az idei év két Beach House-albumát, nem érezzük azt, hogy ezzel mindent kiadtak volna a kezükből: a Thank Your Lucky Stars úgy erősíti tovább a zenekar reputációját, hogy további nagyszerű albumok ígéretét is magában rejti.

Sub Pop, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.