Lemez

A visszatapsolt zenekar

Beach House: Thank Your Lucky Stars

  • - minek -
  • 2015. november 29.

Zene

Különös gesztus egy zenekar részéről bő másfél hónappal előző, remek visszhangokat begyűjtő albumuk után kiadni egy új zeneanyagot, amely ráadásul nem holmi resztli, hanem teljes értékű, önálló és erős produkció.

Márpedig a Beach House meg merte tenni, s ahogy meghallgatjuk a Thank Your Lucky Starst, egy pillanatig sem érezzük, hogy ez holmi szemtelenség vagy megalománia eredménye volna. Az árulkodóan beszédes formában, vinilen vörös plüssbársony borítással kijött Depression Cherry és a frissebb album számait egy időben rögzítették, de sok tekintetben más zenei és hangulati világ sugárzik belőlük – miközben persze számról számra érezzük az alkotók (az énekes-billentyűs Victoria Legrand és a gitáros Alex Scally) jellegzetes kéznyomát.

Először is a Thank Your… dalait néha kevésbé kifinomultnak, itt-ott pozitív értelemben nyersnek és lecsupaszítottnak érezzük – elég csak meghallgatni az All Your Yeahs gátlástalan goth-popját. A gitárhang kevésbé burkolózik a reverb torzításba, a tónus pedig markánsabban ro­c­kos. Mindemellett tudjuk, hogy a Beach House dalai mindig is a melankólia és a boldog nosztalgia hangulatai között egyensúlyoznak – nos, ezen az albumon néha mindez elbillen szinte az elégikusság felé (az Elegy To The Void címe is beszédes), miközben, sokszor ugyanazokból a dalokból az álomszerű lebegés, sőt még a krautszerű motorikus ritmus sem hiányzik. S amilyen terjedelmes életművet létrehoztak az utóbbi évtizedben, már az önidézetek is ott vannak a repertoárban: Legrand billentyűsjátéka a Common Girlben egy az egyben idézi meg a Bloom album egyik híres számát, az On The Sea-t.

A legfurcsább mindazonáltal az, hogy hiába hallgatjuk meg akár egymás után az idei év két Beach House-albumát, nem érezzük azt, hogy ezzel mindent kiadtak volna a kezükből: a Thank Your Lucky Stars úgy erősíti tovább a zenekar reputációját, hogy további nagyszerű albumok ígéretét is magában rejti.

Sub Pop, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.