Lemez

A visszatapsolt zenekar

Beach House: Thank Your Lucky Stars

  • - minek -
  • 2015. november 29.

Zene

Különös gesztus egy zenekar részéről bő másfél hónappal előző, remek visszhangokat begyűjtő albumuk után kiadni egy új zeneanyagot, amely ráadásul nem holmi resztli, hanem teljes értékű, önálló és erős produkció.

Márpedig a Beach House meg merte tenni, s ahogy meghallgatjuk a Thank Your Lucky Starst, egy pillanatig sem érezzük, hogy ez holmi szemtelenség vagy megalománia eredménye volna. Az árulkodóan beszédes formában, vinilen vörös plüssbársony borítással kijött Depression Cherry és a frissebb album számait egy időben rögzítették, de sok tekintetben más zenei és hangulati világ sugárzik belőlük – miközben persze számról számra érezzük az alkotók (az énekes-billentyűs Victoria Legrand és a gitáros Alex Scally) jellegzetes kéznyomát.

Először is a Thank Your… dalait néha kevésbé kifinomultnak, itt-ott pozitív értelemben nyersnek és lecsupaszítottnak érezzük – elég csak meghallgatni az All Your Yeahs gátlástalan goth-popját. A gitárhang kevésbé burkolózik a reverb torzításba, a tónus pedig markánsabban ro­c­kos. Mindemellett tudjuk, hogy a Beach House dalai mindig is a melankólia és a boldog nosztalgia hangulatai között egyensúlyoznak – nos, ezen az albumon néha mindez elbillen szinte az elégikusság felé (az Elegy To The Void címe is beszédes), miközben, sokszor ugyanazokból a dalokból az álomszerű lebegés, sőt még a krautszerű motorikus ritmus sem hiányzik. S amilyen terjedelmes életművet létrehoztak az utóbbi évtizedben, már az önidézetek is ott vannak a repertoárban: Legrand billentyűsjátéka a Common Girlben egy az egyben idézi meg a Bloom album egyik híres számát, az On The Sea-t.

A legfurcsább mindazonáltal az, hogy hiába hallgatjuk meg akár egymás után az idei év két Beach House-albumát, nem érezzük azt, hogy ezzel mindent kiadtak volna a kezükből: a Thank Your Lucky Stars úgy erősíti tovább a zenekar reputációját, hogy további nagyszerű albumok ígéretét is magában rejti.

Sub Pop, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.