Lemez

A visszatapsolt zenekar

Beach House: Thank Your Lucky Stars

  • - minek -
  • 2015. november 29.

Zene

Különös gesztus egy zenekar részéről bő másfél hónappal előző, remek visszhangokat begyűjtő albumuk után kiadni egy új zeneanyagot, amely ráadásul nem holmi resztli, hanem teljes értékű, önálló és erős produkció.

Márpedig a Beach House meg merte tenni, s ahogy meghallgatjuk a Thank Your Lucky Starst, egy pillanatig sem érezzük, hogy ez holmi szemtelenség vagy megalománia eredménye volna. Az árulkodóan beszédes formában, vinilen vörös plüssbársony borítással kijött Depression Cherry és a frissebb album számait egy időben rögzítették, de sok tekintetben más zenei és hangulati világ sugárzik belőlük – miközben persze számról számra érezzük az alkotók (az énekes-billentyűs Victoria Legrand és a gitáros Alex Scally) jellegzetes kéznyomát.

Először is a Thank Your… dalait néha kevésbé kifinomultnak, itt-ott pozitív értelemben nyersnek és lecsupaszítottnak érezzük – elég csak meghallgatni az All Your Yeahs gátlástalan goth-popját. A gitárhang kevésbé burkolózik a reverb torzításba, a tónus pedig markánsabban ro­c­kos. Mindemellett tudjuk, hogy a Beach House dalai mindig is a melankólia és a boldog nosztalgia hangulatai között egyensúlyoznak – nos, ezen az albumon néha mindez elbillen szinte az elégikusság felé (az Elegy To The Void címe is beszédes), miközben, sokszor ugyanazokból a dalokból az álomszerű lebegés, sőt még a krautszerű motorikus ritmus sem hiányzik. S amilyen terjedelmes életművet létrehoztak az utóbbi évtizedben, már az önidézetek is ott vannak a repertoárban: Legrand billentyűsjátéka a Common Girlben egy az egyben idézi meg a Bloom album egyik híres számát, az On The Sea-t.

A legfurcsább mindazonáltal az, hogy hiába hallgatjuk meg akár egymás után az idei év két Beach House-albumát, nem érezzük azt, hogy ezzel mindent kiadtak volna a kezükből: a Thank Your Lucky Stars úgy erősíti tovább a zenekar reputációját, hogy további nagyszerű albumok ígéretét is magában rejti.

Sub Pop, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.