Nekrológ

A zongora gyilkosa

Jerry Lee Lewis (1935–2022)

Zene

1964-ben a Beatles volt a legnagyobb, de akkor még csak kevesen tudták, hogy Lennonék Nyugat-Németországból rajtoltak. Ezért a hamburgi Star Club ugyanúgy a popzene bölcsőjének tekinthető, mint Memphisben a Sun Records stúdiója a Union Avenue 706. szám alatt. Ahol nemcsak Elvis Presley, Johnny Cash, Carl Perkins és Roy Orbison rögzítette klasszikus lemezeit, de az a Jerry Lee Lewis is, aki csak boogie-woogie-t tudott zongorázni, ám azt gyilkos módra.

És igaz ugyan, hogy a Star Club nevének hallatán mindenkinek a Beatles ugrik be, de talán érdemes megjegyezni, hogy Jerry Lee Lewis is fellépett ott. Az 1964. április 5-i koncert felvétele pár hónappal később lemezen is megjelent. A Live At Star Club című album akkor nem sok vizet zavart, de ma már minden idők legjobb rock and roll albumának tartják, és nem ok nélkül.

De Lewis nemcsak a „beatlemánia” tetőzése, vagy a rockabilly elsorvadása miatt nem rúghatott labdába 1964-ben. Az ötvenes évek közepén indult páratlan karrierjének hamar befellegzett, miután 1958-ban kiderült, hogy összeházasodott 13 éves kuzinjával. Az énekes-zongorista a botrány kirobbanása után az amerikai rádiók és koncerthelyszínek feketelistájára került, és ezért is vállalt fellépéseket olyan „egzotikus” helyeken, amilyen Hamburg volt.

Származását tekintve viszont épp ő tűnik egzotikus alaknak, legalábbis, ha annak tekintjük David Lynch vagy a True Detective első évadjának hőseit. Jerry Lee Lewis a „Mély Délről” érkezett, a Louisiana és Mississippi állam határán fekvő kisvárosban, Ferrydayben született 1935. szeptember 29-én. Szülei szegénységben éltek, lakásukban nem volt sem víz, sem áram, egyetlen vagyontárgyuk egy kurblis lemezjátszó volt. Apja italra és lemezekre költötte a pénzt, a családot a rokonok és a helyi keresztény gyülekezet támogatta. Jerry Lee erőszak és tragédiák közepette nőtt fel, így akár szimbolikusnak is tekinthető az az epizód, hogy miután nyolcéves öccsét halálra gázolta egy részeg sofőr, apja megbilincselve, rendőri kísértettel vehetett csak részt a temetésen.

Az ifjú Lewis előtt két út állt, az egyik a börtönbe, a másik a templomba vezetett. Prédikátor szeretett volna lenni, de a templomi billentyűs hangszer még jobban megbabonázta. Autodidaktaként kezdett játszani rajta, és első mutatványával, a Stille Nacht boogie-woogie változatával egyszerre nyűgözte le és borzasztotta el gyülekezetét. Első zenekarát két unokatestvérével alapította 1950 körül – Mickey Gilley countryénekesként, Jimmy Swaggart pedig teleevangelistaként futott be a hatvanas években –, countrydalokat, gospelt adtak elő, és persze boogie-woogie-t.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.