A csillagok felé - Január Herceg Horo Olh kiállítása Székesfehérváron (képzőművészet)

Zene

"Szervusz Univerzum, Szerbusztok ti többiek!" - olvasható Baksa-Soós János "pioneer művész" kiállításának bejáratánál. A barátságos üdvözlés elsősorban a világegyetemben létező sok-sok galaxisnak szól, de bárki magára veheti, aki megérti és felismeri saját, egyedi és megismételhetetlen mikrokozmoszlétét, és nyitott a meseszövő kollégák (az égen csillagként tündöklő makrokozmoszok) üzeneteinek befogadására. Január Herceg Horo Olh mint az űrhajózás korának egyik képviselője egyfajta közvetítő szerepet tölt be az univerzum végtelen számú teremtője és miközöttünk; segítségével talán hazaérkezhetünk, otthon érezhetjük magunkat a világban.

"Szervusz Univerzum, Szerbusztok ti többiek!" - olvasható Baksa-Soós János "pioneer művész" kiállításának bejáratánál. A barátságos üdvözlés elsősorban a világegyetemben létező sok-sok galaxisnak szól, de bárki magára veheti, aki megérti és felismeri saját, egyedi és megismételhetetlen mikrokozmoszlétét, és nyitott a meseszövő kollégák (az égen csillagként tündöklő makrokozmoszok) üzeneteinek befogadására. Január Herceg Horo Olh mint az űrhajózás korának egyik képviselője egyfajta közvetítő szerepet tölt be az univerzum végtelen számú teremtője és miközöttünk; segítségével talán hazaérkezhetünk, otthon érezhetjük magunkat a világban.

Már az alsó szint selyemfestményein láthatjuk, hogy világunk, ez a Naprendszernek nevezett galaxis nemcsak otthonos, hanem domesztikált is. A kilenc színes bolygó egy macskaformájú univerzum sötét háttere előtt lebeg, itt találkozhatunk vezetőnkkel, az asztronautával, s bemutatkozik SYS, a Planétaszemélyiség is. SYS élőlény, egyfajta mindent magába foglaló univerzumisten, amelynek számtalan szellemtesti megnyilvánulása létezik, emellett tárgyiasult metaforája az életen végigfutó - s a kiállítás felső szintjén megvalósuló - Meseútnak.

A Magyarországon eddig legnagyobb kiállításán bemutatkozó Baksa-Soós János - az egykori Kex együttes meghatározó tagja és Berlinben élő összművész - alkotásai elsősorban költői indíttatásból fakadnak ("néha mint meleg hamu fekszem és pihenek"), bár olvashatók olykor személyes programként is ("társadalmi szellemtestünk modernizálását reklámozom termékeimmel"). A naivnak és egyszerűnek tűnő festmények és tárgyak sem Január Herceg képzetlenségének lenyomatai. (Ezt mutatja az a fotósorozat is, melyet szobrász nagybátyja emlékére készített, s amelyen egy - helyben is kiállított - női fej látható különböző megvilágításokban.) 1971-es disszidálása után Düsseldorfban többek között Joseph Beuysnál is tanult, ami csak megerősíthette abban, hogy az eredetiség nem a képfestményen létrehozható utánzatban, hanem az "originális" teremtésben található.

"Személyes célkitűzésem lett galaxisokat, állatokat, planétákat, ásványokat, napokat, növényeket, csillagokat individuális, baráti élőlénynek ábrázolni" - továbbá létrehozni és berendezni egy olyan világot, amelyben minden képzettség nélkül és bárki által megtapasztalható, illetve újra felépíthető az Elveszett Paradicsom. Ezen állapot képei színes falvédőként simulnak a felső szint falára: a több száz akvarellkép digitalizált, levelezőlap nagyságú printjeiből kialakuló patchwork nemcsak "egyszerűen" egy B. S. J.-"összes" - rajta sok állat, növény és egyéb baráti élőlény -, hanem útmutató az elsötétített teremben felépített kozmikus világképjelenethez. A képszőnyeg két oldalát - mintegy ráhangolásként a végső installációhoz - két szakrális tárgy keretezi: egy fekete tálban és füstködben "lebegő", sötét, szem nélküli maszk, és a falon egy profán, szenteltvíztartóra emlékeztető álarcplasztika, melyben a víz helyén egy gyertya található. A szétnyíló sötét függöny mögött elénk táruló világ pedig nem más, mint a kiürült és lelketlen - az amúgy is a szenvedésre és az üdvtörténetre fókuszáló nagy vallásokban elveszett - rítusok újrateremtése a mai, szferikus kornak megfelelően. Modern rituális sámánizmus - aláfestésként Január Herceg Horo Olh saját szerzeményei, archaikusnak tűnő egyszerű dallamok hallhatók -, melynek célja újra létrehozni azt a szinkronitást, melyet az emberiség a világ egészével egykor alkotott, s megélni azt a Meseutat, ahol nem a "búcsúzó múltunk búrázza a jelent", hanem minden egyszerre és folyamatában létezik. A helyszín egy hatalmas, fekete színpad, kicsiny plasztikákból megrendezett jelenetekkel. A Blue Galaxison zajló különféle ceremóniákat, vidám szertartásokat, templomi előadásokat, ünnepélyes miséket indiánok, varázslók, a szerzetes lelkét jelentő kabátok (üres űrhajósruhák) celebrálják oszlopok, oltárok, sírok, emlékművek, napkörök és templomok között. Az űrhajózáskori istentisztelet terepasztalán fellépő apró, színes alakok közt találhatunk vidám űrhajókaravánt, hófehér felhőn lebegő állatvédőt (BB), napjaguárt, madarakat, kutyákat, farkasokat, hernyót, gyíkot, pókot, virágokat és fákat, emberarcú orángutánfejet (Dedy). A színes vagy ki nem égetett kerámiaszobrocskákat (asztalkákat, székeket, korsókat, kockákat), a köveket, tollakat és gyöngyöket, SYS szellemtestét, a libegő vér- és ideghálózatot, a lebegő gömböket, fatárgyakat megvilágító súrló fény árnyékot vet a falakra. A földöntúli, mégis ismerős, mert egy ősi, tradicionális tudásanyagot felidéző árnyakból kibontakozó történet, Baksa-Soós művészuniverzuma lehetőség egyfajta teljesség vidám és játékos megélésére. Hogy mi is érezzük, milyen is az, ha "az ablakon át a csillagok felé repül néha az eszem".

Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum, Csók István Képtár. Nyitva: augusztus 12-ig, hétfő-péntek 10.00-19.00, szombat-vasárnap 10.00-18.00

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.