A csillagok felé - Január Herceg Horo Olh kiállítása Székesfehérváron (képzőművészet)

Zene

"Szervusz Univerzum, Szerbusztok ti többiek!" - olvasható Baksa-Soós János "pioneer művész" kiállításának bejáratánál. A barátságos üdvözlés elsősorban a világegyetemben létező sok-sok galaxisnak szól, de bárki magára veheti, aki megérti és felismeri saját, egyedi és megismételhetetlen mikrokozmoszlétét, és nyitott a meseszövő kollégák (az égen csillagként tündöklő makrokozmoszok) üzeneteinek befogadására. Január Herceg Horo Olh mint az űrhajózás korának egyik képviselője egyfajta közvetítő szerepet tölt be az univerzum végtelen számú teremtője és miközöttünk; segítségével talán hazaérkezhetünk, otthon érezhetjük magunkat a világban.

"Szervusz Univerzum, Szerbusztok ti többiek!" - olvasható Baksa-Soós János "pioneer művész" kiállításának bejáratánál. A barátságos üdvözlés elsősorban a világegyetemben létező sok-sok galaxisnak szól, de bárki magára veheti, aki megérti és felismeri saját, egyedi és megismételhetetlen mikrokozmoszlétét, és nyitott a meseszövő kollégák (az égen csillagként tündöklő makrokozmoszok) üzeneteinek befogadására. Január Herceg Horo Olh mint az űrhajózás korának egyik képviselője egyfajta közvetítő szerepet tölt be az univerzum végtelen számú teremtője és miközöttünk; segítségével talán hazaérkezhetünk, otthon érezhetjük magunkat a világban.

Már az alsó szint selyemfestményein láthatjuk, hogy világunk, ez a Naprendszernek nevezett galaxis nemcsak otthonos, hanem domesztikált is. A kilenc színes bolygó egy macskaformájú univerzum sötét háttere előtt lebeg, itt találkozhatunk vezetőnkkel, az asztronautával, s bemutatkozik SYS, a Planétaszemélyiség is. SYS élőlény, egyfajta mindent magába foglaló univerzumisten, amelynek számtalan szellemtesti megnyilvánulása létezik, emellett tárgyiasult metaforája az életen végigfutó - s a kiállítás felső szintjén megvalósuló - Meseútnak.

A Magyarországon eddig legnagyobb kiállításán bemutatkozó Baksa-Soós János - az egykori Kex együttes meghatározó tagja és Berlinben élő összművész - alkotásai elsősorban költői indíttatásból fakadnak ("néha mint meleg hamu fekszem és pihenek"), bár olvashatók olykor személyes programként is ("társadalmi szellemtestünk modernizálását reklámozom termékeimmel"). A naivnak és egyszerűnek tűnő festmények és tárgyak sem Január Herceg képzetlenségének lenyomatai. (Ezt mutatja az a fotósorozat is, melyet szobrász nagybátyja emlékére készített, s amelyen egy - helyben is kiállított - női fej látható különböző megvilágításokban.) 1971-es disszidálása után Düsseldorfban többek között Joseph Beuysnál is tanult, ami csak megerősíthette abban, hogy az eredetiség nem a képfestményen létrehozható utánzatban, hanem az "originális" teremtésben található.

"Személyes célkitűzésem lett galaxisokat, állatokat, planétákat, ásványokat, napokat, növényeket, csillagokat individuális, baráti élőlénynek ábrázolni" - továbbá létrehozni és berendezni egy olyan világot, amelyben minden képzettség nélkül és bárki által megtapasztalható, illetve újra felépíthető az Elveszett Paradicsom. Ezen állapot képei színes falvédőként simulnak a felső szint falára: a több száz akvarellkép digitalizált, levelezőlap nagyságú printjeiből kialakuló patchwork nemcsak "egyszerűen" egy B. S. J.-"összes" - rajta sok állat, növény és egyéb baráti élőlény -, hanem útmutató az elsötétített teremben felépített kozmikus világképjelenethez. A képszőnyeg két oldalát - mintegy ráhangolásként a végső installációhoz - két szakrális tárgy keretezi: egy fekete tálban és füstködben "lebegő", sötét, szem nélküli maszk, és a falon egy profán, szenteltvíztartóra emlékeztető álarcplasztika, melyben a víz helyén egy gyertya található. A szétnyíló sötét függöny mögött elénk táruló világ pedig nem más, mint a kiürült és lelketlen - az amúgy is a szenvedésre és az üdvtörténetre fókuszáló nagy vallásokban elveszett - rítusok újrateremtése a mai, szferikus kornak megfelelően. Modern rituális sámánizmus - aláfestésként Január Herceg Horo Olh saját szerzeményei, archaikusnak tűnő egyszerű dallamok hallhatók -, melynek célja újra létrehozni azt a szinkronitást, melyet az emberiség a világ egészével egykor alkotott, s megélni azt a Meseutat, ahol nem a "búcsúzó múltunk búrázza a jelent", hanem minden egyszerre és folyamatában létezik. A helyszín egy hatalmas, fekete színpad, kicsiny plasztikákból megrendezett jelenetekkel. A Blue Galaxison zajló különféle ceremóniákat, vidám szertartásokat, templomi előadásokat, ünnepélyes miséket indiánok, varázslók, a szerzetes lelkét jelentő kabátok (üres űrhajósruhák) celebrálják oszlopok, oltárok, sírok, emlékművek, napkörök és templomok között. Az űrhajózáskori istentisztelet terepasztalán fellépő apró, színes alakok közt találhatunk vidám űrhajókaravánt, hófehér felhőn lebegő állatvédőt (BB), napjaguárt, madarakat, kutyákat, farkasokat, hernyót, gyíkot, pókot, virágokat és fákat, emberarcú orángutánfejet (Dedy). A színes vagy ki nem égetett kerámiaszobrocskákat (asztalkákat, székeket, korsókat, kockákat), a köveket, tollakat és gyöngyöket, SYS szellemtestét, a libegő vér- és ideghálózatot, a lebegő gömböket, fatárgyakat megvilágító súrló fény árnyékot vet a falakra. A földöntúli, mégis ismerős, mert egy ősi, tradicionális tudásanyagot felidéző árnyakból kibontakozó történet, Baksa-Soós művészuniverzuma lehetőség egyfajta teljesség vidám és játékos megélésére. Hogy mi is érezzük, milyen is az, ha "az ablakon át a csillagok felé repül néha az eszem".

Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum, Csók István Képtár. Nyitva: augusztus 12-ig, hétfő-péntek 10.00-19.00, szombat-vasárnap 10.00-18.00

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.