A dalok, nem a dalnok - Bonnie 'Prince' Billy: The Letting Go (lemez)

  • Kovács Marcell
  • 2006. október 5.

Zene

Johnny Cash utolsó, az American kiadó lemezsorozatához készített felvételein a számos megrázóan szép pillanat közül az egyik legszebb, amikor a hetvenéves countrylegenda az I See A Darkness című számban a sötétség közeledtéről dalol bivalyerős baritonján, már halálos betegen.

Johnny Cash utolsó, az American kiadó lemezsorozatához készített felvételein a számos megrázóan szép pillanat közül az egyik legszebb, amikor a hetvenéves countrylegenda az I See A Darkness című számban a sötétség közeledtéről dalol bivalyerős baritonján, már halálos betegen. A csodaproducer, Rick Rubin ötlete volt, hogy Cash saját szerzemények és klasszikus countryfeldolgozások mellett kortárs pop-rock dalokat is rögzítsen, kizárólag személyre szabott darabokat, szigorúan a saját, utánozhatatlan stílusában. Cash előadásában az I See A Darkness új életre kel, huncut iróniája elpárolog, helyére ólomsúlyú személyes dráma költözik. Az eredetit éneklő Will Oldham is beszáll, de csak a refrénnél, nem kérkedik szerzeményével, inkább mintha átadná új gazdájának. Mert nyilvánvaló, ez a dal már nem az övé. Nem lehet többé úgy meghallgatni Oldham előadásában, hogy lelki szemeink ne Johnny Cash alakját látnák, talpig feketében.

*

It's the s-i-i-i-nger, n-o-o-o-t the song - énekelte a fiatal Mick Jagger, amikor a dal mögött az emberre kívánta felhívni közönsége nőnemű tagjainak figyelmét. A folkban gyökerező énekes-dalszerzői hagyományban nincs szükség efféle emlékeztetőre, a hat húr felett busongó énekes maga a dal, a produkció értékét személyességben és őszinteségben mérik.

Will Oldham nem ez a típus. Az amerikai alter-country színtér legtehetségesebbnek kikiáltott, idén harminchat éves dalnoka rejtőzködő figura, személyisége sohasem tolakszik a zene elé, az ő felfogásában a dal titok, és a túlzott feltárulkozás leleplezi a varázslatot. Nincs könnyű helyzetben a hallgató: közvetlenségükkel és szándékosan puritán megszólalásukkal a dalok meghitt kapcsolatra csábítanak, mégis nehéz közel férkőzni hozzájuk. Nem adják magukat könnyen, türelmet igényelnek, vagy egy olyan közvetítőt, mint Johnny Cash. Mert Oldham lépten-nyomon elidegenít: rébuszokban fogalmaz, a drámát rendre elvicceli, feketelistázza a ragadós dallamokat, és ha olyanja van, dedós dobgéppel kíséri magát egy egész lemezen át. Színésznek tanult, így szívesen bújik szerepek mögé, a fotóin is előszeretettel mutatkozik bolondos jelmezekben. És, mint ennek több ízben hangot adott, roppantmód fájlalja, hogy a lemezboltok az előadók neve szerint rendezik betűrendbe a készletet, nem pedig a lemezek címe alapján. A mű az érdekes, nem a művész, ezért aztán többnyire álnevet használ - beszédes adalék, hogy egyetlen saját neve alatt megjelent lemeze alighanem a legkevésbé ismert is egyben.

Legújabb albuma immár a negyedik, amelyet Bonnie 'Prince' Billy néven jegyez, és ismét új arcát mutatja rajta. Oldham kappanhangon előadott szomorkái első hallásra semmit sem változtak a kilencvenes évek elején még Palace Brothersként kiadott bemutatkozás fáskamrahangzású folkja óta, de ez csak a felszín. Igazából nincs két egyforma Oldham-lemez: a The Letting Go is egyszerre megnyugtatóan ismerős és meghökkentően új.

Az elmúlt éveket Oldham felszabadult kalandozással töltötte: felvett új hangszereléssel egy csokornyit a korai dalaiból, dolgozott a Tortoise-szal, régi zenésztársával, Matt Sweeneyvel Superwolf néven készített egy első osztályú folk-rock albumot, koncertlemezt adott ki, szerepelt két fesztiválkedvenccé vált független filmben (Phil Morrison: Junebug, Kelly Reichardt: Old Joy), és vendégeskedett a Current 93 idei lemezén. A sűrű jövés-menés után meglepetés, mennyire elmélyült és kimunkált az új lemez, amely a Björkkel közös turné nyomán Izlandon készült, és úgy is szól. Vagy mintha a téli prérin vették volna fel, a szabad ég alatt. Pedig nagyon is mesterséges, kimondottan stúdióízű a hangzás, de különleges tere van, amelynek hívogató a titokzatossága, ám legbelül tompa űrt rejt. Ez is szerelmes lemez, ezúttal a rég volt szerelem zenéje, a legvidámabb pillanataiban is a messze távolból szól. Persze nincs sok vidám pillanat. Végig női hang visszhangozza Oldham sorait, és Dawn McCarthy (Faun Fables) olyan kísérteties tónusban énekel, mintha egyenesen a túlvilágról érkezne a hangja. A gondosan felépített hangkép minden egyes részletének fontos szerepe van, a bizarr női vokál, a komor vonósok és a csendes, de öntörvényű dob minden korábbinál izgalmasabb társaságul szolgálnak Oldhamnek és a gitárjának. Meglepő lehet ez az új, a pszichedéliával és a free dzsesszel (!) is kacérkodó zenei világ, pedig egyértelműen a korábbi Bonnie-albumokra épül. A felütés groteszk világvége-hangulata az I See A Darkness gyászindulóinak folytatását ígéri, a rafinált hangszerelés az Ease Down The Road részletgazdag hangzását gondolja tovább, míg a hangsúlyos női ének a Master And Everyone intim duettjeire utal vissza. Inkább összefoglal hát, mintsem új irányba fordul a The Letting Go. Úgy tűnik, pont került a Bonnie 'Prince' Billy-fejezet végére.

Nem is Oldham lenne, ha nem rondítana bele a finomra csiszolt szerkezetbe végül. Létezik nagyobb otrombaság annál, mint amikor egy amúgy sem rövid lemez befejező száma után bónuszdal csendül fel? Csak egy: ha a szóban forgó ráadás egy idegen szám fel-dolgozása. A The Letting Go végén egy bánatos Sinatra-dal sajátos átirata fityeg. Oldham meg sem próbál versenyezni Frankie Boy lehengerlő előadásával, jellegzetes távolságtartással, alig hallható, másnapos nyöszörgéssel énekli el az Ebb Tide-ot. Minek a karizma, ha jó a dal.

Drag City/Neon Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.