A dalok, nem a dalnok - Bonnie 'Prince' Billy: The Letting Go (lemez)

  • Kovács Marcell
  • 2006. október 5.

Zene

Johnny Cash utolsó, az American kiadó lemezsorozatához készített felvételein a számos megrázóan szép pillanat közül az egyik legszebb, amikor a hetvenéves countrylegenda az I See A Darkness című számban a sötétség közeledtéről dalol bivalyerős baritonján, már halálos betegen.

Johnny Cash utolsó, az American kiadó lemezsorozatához készített felvételein a számos megrázóan szép pillanat közül az egyik legszebb, amikor a hetvenéves countrylegenda az I See A Darkness című számban a sötétség közeledtéről dalol bivalyerős baritonján, már halálos betegen. A csodaproducer, Rick Rubin ötlete volt, hogy Cash saját szerzemények és klasszikus countryfeldolgozások mellett kortárs pop-rock dalokat is rögzítsen, kizárólag személyre szabott darabokat, szigorúan a saját, utánozhatatlan stílusában. Cash előadásában az I See A Darkness új életre kel, huncut iróniája elpárolog, helyére ólomsúlyú személyes dráma költözik. Az eredetit éneklő Will Oldham is beszáll, de csak a refrénnél, nem kérkedik szerzeményével, inkább mintha átadná új gazdájának. Mert nyilvánvaló, ez a dal már nem az övé. Nem lehet többé úgy meghallgatni Oldham előadásában, hogy lelki szemeink ne Johnny Cash alakját látnák, talpig feketében.

*

It's the s-i-i-i-nger, n-o-o-o-t the song - énekelte a fiatal Mick Jagger, amikor a dal mögött az emberre kívánta felhívni közönsége nőnemű tagjainak figyelmét. A folkban gyökerező énekes-dalszerzői hagyományban nincs szükség efféle emlékeztetőre, a hat húr felett busongó énekes maga a dal, a produkció értékét személyességben és őszinteségben mérik.

Will Oldham nem ez a típus. Az amerikai alter-country színtér legtehetségesebbnek kikiáltott, idén harminchat éves dalnoka rejtőzködő figura, személyisége sohasem tolakszik a zene elé, az ő felfogásában a dal titok, és a túlzott feltárulkozás leleplezi a varázslatot. Nincs könnyű helyzetben a hallgató: közvetlenségükkel és szándékosan puritán megszólalásukkal a dalok meghitt kapcsolatra csábítanak, mégis nehéz közel férkőzni hozzájuk. Nem adják magukat könnyen, türelmet igényelnek, vagy egy olyan közvetítőt, mint Johnny Cash. Mert Oldham lépten-nyomon elidegenít: rébuszokban fogalmaz, a drámát rendre elvicceli, feketelistázza a ragadós dallamokat, és ha olyanja van, dedós dobgéppel kíséri magát egy egész lemezen át. Színésznek tanult, így szívesen bújik szerepek mögé, a fotóin is előszeretettel mutatkozik bolondos jelmezekben. És, mint ennek több ízben hangot adott, roppantmód fájlalja, hogy a lemezboltok az előadók neve szerint rendezik betűrendbe a készletet, nem pedig a lemezek címe alapján. A mű az érdekes, nem a művész, ezért aztán többnyire álnevet használ - beszédes adalék, hogy egyetlen saját neve alatt megjelent lemeze alighanem a legkevésbé ismert is egyben.

Legújabb albuma immár a negyedik, amelyet Bonnie 'Prince' Billy néven jegyez, és ismét új arcát mutatja rajta. Oldham kappanhangon előadott szomorkái első hallásra semmit sem változtak a kilencvenes évek elején még Palace Brothersként kiadott bemutatkozás fáskamrahangzású folkja óta, de ez csak a felszín. Igazából nincs két egyforma Oldham-lemez: a The Letting Go is egyszerre megnyugtatóan ismerős és meghökkentően új.

Az elmúlt éveket Oldham felszabadult kalandozással töltötte: felvett új hangszereléssel egy csokornyit a korai dalaiból, dolgozott a Tortoise-szal, régi zenésztársával, Matt Sweeneyvel Superwolf néven készített egy első osztályú folk-rock albumot, koncertlemezt adott ki, szerepelt két fesztiválkedvenccé vált független filmben (Phil Morrison: Junebug, Kelly Reichardt: Old Joy), és vendégeskedett a Current 93 idei lemezén. A sűrű jövés-menés után meglepetés, mennyire elmélyült és kimunkált az új lemez, amely a Björkkel közös turné nyomán Izlandon készült, és úgy is szól. Vagy mintha a téli prérin vették volna fel, a szabad ég alatt. Pedig nagyon is mesterséges, kimondottan stúdióízű a hangzás, de különleges tere van, amelynek hívogató a titokzatossága, ám legbelül tompa űrt rejt. Ez is szerelmes lemez, ezúttal a rég volt szerelem zenéje, a legvidámabb pillanataiban is a messze távolból szól. Persze nincs sok vidám pillanat. Végig női hang visszhangozza Oldham sorait, és Dawn McCarthy (Faun Fables) olyan kísérteties tónusban énekel, mintha egyenesen a túlvilágról érkezne a hangja. A gondosan felépített hangkép minden egyes részletének fontos szerepe van, a bizarr női vokál, a komor vonósok és a csendes, de öntörvényű dob minden korábbinál izgalmasabb társaságul szolgálnak Oldhamnek és a gitárjának. Meglepő lehet ez az új, a pszichedéliával és a free dzsesszel (!) is kacérkodó zenei világ, pedig egyértelműen a korábbi Bonnie-albumokra épül. A felütés groteszk világvége-hangulata az I See A Darkness gyászindulóinak folytatását ígéri, a rafinált hangszerelés az Ease Down The Road részletgazdag hangzását gondolja tovább, míg a hangsúlyos női ének a Master And Everyone intim duettjeire utal vissza. Inkább összefoglal hát, mintsem új irányba fordul a The Letting Go. Úgy tűnik, pont került a Bonnie 'Prince' Billy-fejezet végére.

Nem is Oldham lenne, ha nem rondítana bele a finomra csiszolt szerkezetbe végül. Létezik nagyobb otrombaság annál, mint amikor egy amúgy sem rövid lemez befejező száma után bónuszdal csendül fel? Csak egy: ha a szóban forgó ráadás egy idegen szám fel-dolgozása. A The Letting Go végén egy bánatos Sinatra-dal sajátos átirata fityeg. Oldham meg sem próbál versenyezni Frankie Boy lehengerlő előadásával, jellegzetes távolságtartással, alig hallható, másnapos nyöszörgéssel énekli el az Ebb Tide-ot. Minek a karizma, ha jó a dal.

Drag City/Neon Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.