A harmadik - Budapesti Mahler-ünnep (koncert)

  • Molnár Szabolcs
  • 2007. szeptember 20.

Zene

A három éve a gazdag kortársi reflexiók ígéretével induló Mahler-ünnep idén csak egyetlen művel emlékeztetett az alapító atyák koncepciójára, Vajda János "opera-novellájával". Utóbbi - bocsássuk előre - a megírás dátumát tekintve valóban kortárs mű, ám nyelvezete, stílusa, művészi magatartása letűnt idők hangzatait visszhangozta.

A három éve a gazdag kortársi reflexiók ígéretével induló Mahler-ünnep idén csak egyetlen művel emlékeztetett az alapító atyák koncepciójára, Vajda János "opera-novellájával". Utóbbi - bocsássuk előre - a megírás dátumát tekintve valóban kortárs mű, ám nyelvezete, stílusa, művészi magatartása letűnt idők hangzatait visszhangozta.

A kortársi reflexiókat egy másik porondról is hiányoltuk. Ezúttal nem volt szellemtörténészi találkozó, nem konferenciázott az irodalmár, a történész és a zenetudós. Hogy a kortárs zene lesoványítása és a Mahler-meeting elmaradása a megelőző évek eredményének (eredménytelenségének?) egyenes következménye volna, nem tudom. Miként azt sem, hogy kizárólag a beszűkülő lehetőségek rovására kellene-e írni, hogy szemrevételezésre Fülöp Péter hanglemezgyűjteményét (helyesebben bakelitlemezeinek címoldalát) szánták. A látogatók jobban jártak volna például egy "Mahler a bélyegen" tematikájú anyaggal: bélyegnézegetés közben ugyanis nem merül fel, hogy de jó lenne belehallgatni. A nemzetközi élvonal szerencsére idén sem maradt képviselet nélkül, Thomas Hampson személyében a Mahler-interpretáció mai élharcosa adott olyan dalestet, amelyre évek múlva is emlékezni fogunk.

Sztrájkol a Halál

A hét legizgalmasabb bemutatója Viktor Ullmann Atlantisz császára, avagy a Halál nemet mond című kisoperája volt. A szerző - miként Mahler - csehországi, német ajkú zsidó családban született, a Mahler utáni nemzedék neveltje, ha tetszik: Mahler-unoka. Közép-európai zenei nyelvében (legalábbis amit most megszólaltatott művéből ki lehet hallani) ott visszhangzik a cseh hagyomány, Alban Berg érzelemmel telített modernizmusa, Kurt Weill fanyar songjainak érdes harmóniavilága és a koncentrációs táborban is mély hittel ápolt német tradíció. Ám e sokféleség csak színezi, csillámló részletekkel gazdagítja a nagy tehetségű szerző autonóm zenei világát. Az Atlantisz császára parabola a javából, a Halál itt nem arat, éppen hogy sztrájkol. A halálos sebet kapott katonáért, az agóniáját szenvedő betegért, az akasztott árulóért nem jön el, mindenki az öröklét terhét szenvedi. A helyzet tarthatatlan. A császár - aki zsarnokhoz illően korábban elsősorban a halál, s nem az élet ura volt - könyörgőre fogja, s a Halál egy feltétellel hajlandó a munkafelvételre: első áldozata legyen maga a császár. A mű a zsarnok erkölcsi megigazulásával és a Halál visszatértének áhítatos és örömteli ünneplésével ér véget. A hónapokig próbált művet a theresienstadti lágerzenekar és lágerszínház végül nem mutatta be, 1944 nyarán a szerzőpárost (a szövegíró Petr Kien volt) és az előadókat átszállították Auschwitzba. Szerintem abszurd az állítás, hogy a nácik esztétikai, kultúrpolitikai okok miatt (a darabban túl sok az áthallásÉ) az operát betiltották. Ullmann zeneszerzői kvalitásait számomra egyértelműen igazolta, hogy a parabolából egyenesen következő szatirikus, ironikus hangvétel mellett az emelkedett, patetikus, egy szerelmi kettősben pedig líraira váltó tónus egy pillanatra sem vált a paródia prédájává, Ullmann tökéletesen egyensúlyozott a kötélen, nem billent át egyik oldalra sem, parodistaként és (ezúttal elkoptathatatlannak tűnő nagy szó következik) humanista hitvallóként is végig hiteles maradt. Ebbéli benyomásunkat egészen biztosan az is erősítette, hogy a pálca helyett göcsörtös faággal vezénylő Fischer Iván remek munkát végzett, nem billentette ki az interpretációt valamelyik lehetséges irányba, ha valami, akkor ez tényleg kongeniális előadás volt. A rendezés (Lukáts Andor) és az énekesek zenei-színészi produkciója még csiszolásra vár, ám ha ez egy előre hozott premier volt, akkor nincs különösebb ok a fanyalgásra. Az opera-előadás a Mahler-ünneptől függetlenül tovább él, aki most lemaradt, az november legelején háromszor is pótolhat majd a Trafóban.

Parabolából indult ki Vajda János (Apokrif: Az öt kenyérről) is. A librettó alapjául szolgáló Karel Capek-novella "hőse" egy jeruzsálemi pék, aki szíve szerint Jézus követőjévé válna, ám a kenyérszaporítás csodáját pékként felháborodottan veszi tudomásul: miből fog ő megélni, ha Jézus 5000 embert lakat jól öt kenyérrel? El is határozza, ha Jézus esetleg Jeruzsálembe jön, akkor az utcán fogja követelni megfeszítését. A képlet porosan egyértelmű, s bizonyára van valami aktuális üzenete is, a zeneszerző szövegválasztását ezúttal tényleg ne firtassuk, hátha mi vagyunk érzéketlenek. A "monoopera" tenor szólamát Fekete Attila énekelte, s miként a rendező, ő sem igazán tudta, mit lehet kezdeni a pék figurájával. A zenével kapcsolatban a szakmaiság körül futható tiszteletkörökről ezúttal nyugodtan lemondhatunk, ugyanis beláthatatlan, hogy az operettes hangszerelés, a felütéstől felütésig tartó strófázás miféle esztétikai meggyőződést tükröz egy bibliai parafrázis vonatkozásában. Vajda darabja ugyanis olyannyira billen az egyik oldal irányába, hogy még nyújtózkodni sem képes a másik felé. (Fesztivál Színház, szeptember 12.)

Három koncerten játszotta a Fesztiválzenekar Mahler IV. szimfóniáját, a műsort Richard Strauss zenekari dalaival és Mahler Halotti ünnepével bővítették koncertméretűvé. A IV. szimfónia ugyanis azon ritka Mahler-darabok egyike, melyek önmagukban rövidek egy teljes estéhez. A Halotti ünnep eredetileg önálló kompozíciónak készült, később azonban a II. szimfónia nyitótételévé vált. A Mahler-filológiában és az adott mű filológiai státusát illető kérdésekben járatlan kritikus úgy hallotta, hogy Fischer ugyanazzal a kulccsal nyitja a szimfonikus költeményként realizált ősváltozatot, mint a majdani szimfónia nyitótételét. Az előbbit talán azzal a szándékkal játszatta most jóval nyersebben és töredezettebben, hogy igazolja az alkotói csiszolás eredményét. Ha ez volt a cél, akkor sikerült neki, mert a Halotti ünnepet pusztán zseniális hőzöngésnek hallottuk. A Strauss-dalokban Miah Persson svéd szoprán énekelt, meglepően esetleges németséggel. A hang viszont ezekben a pimasz zsánerdarabokban oly megejtő makulátlansággal és csendes fénnyel ragyogott fel, hogy vérmes reményeket kezdtünk táplálni a második részben várt IV. szimfónia előadásával kapcsolatban. Tulajdonképpen nem is csalódtunk, Persson úgy tekintett magára, mint egy zenekari tagra, aki szólót kapott egy szimfóniában. Hangját akusztikusan illesztette a többiek hangszeréhez, színészi feladatokra, előadóművészi önmegvalósításra nem vállalkozott. Ez a felfogás nem gondolkodtatott el azon, hogy miért egy dal lett a szimfónia fináléja.

Talán Persson visszahúzódó személyisége keltette azt a várakozást, mely a szimfónia első két tételével kapcsolatos csalódottságunkat táplálta. Ugyanis természetes, gondtalan muzsikálásra számítottunk, olyasféle klasszikus gördülékenységre, melyet Norringtontól hallottunk ugyanebben a szimfóniában (Helén és a molnárlány, Magyar Narancs, 2005. szeptember 29.). Fischer viszont a karaktereket a szélsőségek irányába tolta (persze korántsem biztos, hogy ezt Mahler szellemével szemben tette), de érzésünk szerint e szélsőséges fenomének megzabolázásához és akolba tereléséhez nem volt elég trükkje. A harmadik tételen viszont már nem hagyott fogást, így végül egy jó, de nem felejthetetlen előadás summázatával távoztunk. (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 13.)

Thomas Hampson két ráadás között bevallotta, hogy 15 éve itt él, a szomszédos Bécsben, és óriási botorság volt a részéről, hogy nem jött el Budapestre. A hangversenytermet pedig őszintén megdicsérte, a publikumot megtapsolta érte, az a békebeli attitűd motiválhatta, hogy lám-lám, az öntudatos, művelt polgárság milyen házat emelt magának. Műsorát Liszt-dalokkal indította. A szerző mindig is a meglepetések embere volt, nincs ez máshogy a 21. század elején sem, csak felhorkanni lehet, "te jó isten, mi minden járt ennek az embernek a fejében", és most az is kiderült, hogy Debussy, Bartók és Schönberg mellett ezentúl Mahlert is gyermekének kell tartanunk. Hampson hat dalt választott Liszttől, mindegyiknek helye volt egy Mahlernek szentelt koncerten. Az előadás zenei színvonala mellett a szerkesztés intelligenciája döbbentett meg, a zongorakísérő Wolfram Rieger pedig visszahúzódás közben is tündökölt. Hampson a koncert végére elhitette, hogy a magas regiszterben bizonytalanságot mímelő előadás, az óbégatástól sem visszarettenő karakterizálás, a helyenként feslésnek induló hang szándékos, tudatos előadói döntés eredménye, a kifejezés szolgálatába állított technika. Tanulság gyanánt elhangzott a IV. szimfónia fináléja (A mennyei élet), személyes, intenzív, erőteljes tolmácsolásban. Perssonhoz képest a nehezebb utat választotta, bizonyítva, hogy ez az út sem járhatatlan. A kiválasztottaknak. (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 16.)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.