A mítoszoktól a könyörtelenségig (Négy dzsesszlemez)

  • Czabán György Haraki
  • 2007. január 18.

Zene

A zeneipar januárban a téli álmaival bíbelődik, de tavalyról még simán ajánlható pár figyelemre méltó lemez.
A zeneipar januárban a téli álmaival bíbelődik, de tavalyról még simán ajánlható pár figyelemre méltó lemez.

Branford Marsalis Quartet: Braggtown Branford Marsalis az egyik legfelkapottabb szaxofonos a placcon, együttese meg talán a legjobb "working band". 1998 óta van együtt ez a csapat: Joey Calderazzo zongorázik, Eric Revis bőgőzik és Jeff "Tain" Watts dobol. Kiegyensúlyozott, de emocionálisan széles skálán mozgó modern dzsesszt játszanak - semmi kikacsintás, posztmodern léhaság. Kábé a klasszikus Coltrane Quartet hangzásvilága a kiindulási alap, Marsalis váltogatja a tenor- és a szopránszaxofont, tónusa kontrollált és dinamikus - komoly ember, nagy vállalással.

Ezek a zenészek kiváló szólisták mindannyian, de itt inkább egymásra figyelnek. A kollektív improvizációk izgalmas és egységes anyaggá állnak össze, mely hol erőteljes, hol lírai. A bátor, nagy lélegzetű kompozíciókat az együttes tagjai jegyzik, ami alól csak az O Solitude kivétel, amit Henry Purcell barokk zeneszerző alkotott a XVII. században, s amely a lemez egyik kétségtelen csúcspontja.

Az egyik darabot Oglala sziú főnök mondása inspirálta, mely így hangzik: szép nap ez a halálra. Ez már annyira kerek, hogy a legszívesebben belekötnék. De nem megy. Humorérzékkel ugyan aligha vádolhatnánk őket. Ezzel együtt az egyik legjobb Branford Marsalis. (Blue Note, 2006) **** és fél

Patricia Barber: Mythologies A nő énekel, zongorázik, zenét szerez és verseket ír. A posztmodern blues királynője - visszafogott, belassult, szofisztikált, mély és tiszta hanggal, ökonomikusan használt vibratóval. Otthonosan mozog a sztenderdek világában, de lazán rámozdul a pop-rock klasszikusaira is, amire a legjobb példa egy hipnotikus Light My Fire volt a Modern Coolon. 2003-ban elnyert egy Guggenheim-ösztöndíjat Ovidius Metamorfózisának megzenésítésére. Ebből egy dalciklus született, amit 2006-ban az alapzenekarával vett föl, amiben Neal Alger gitározik, Michael Arnpol bőgőzik, basszusgitározik és Erik Montzka dobol; csatlakozott továbbá számos vendégművész is, kivált Jim Gailloretót meg az ő tenorszaxofon-szólóit érdemes kiemelni.

A tizenegy különböző karakterű dal a görög mitológia egy-egy jellegzetes figurájára utal. A szövegek mértékkel lilás tónusban, a zene pedig, meglepő módon, a popularitás irányába mozdult el: a blues és a dzsessz elemei keverednek valamilyen pszichedelikus poppal, hiphopos alapokra rappelnek, amit zúzós gitárszóló vált le, majd visszatérünk egy balladába - de mindezt úgy, hogy szinte észre sem vesszük. Elegáns, kompakt és gazdag album. (Blue Note, 2006) *****

Medeski Scofield Martin & Wood: Out Louder A billentyűs John Medeski, a dobos Billy Martin és a bőgős, basszusgitáros Chris Wood alkotta trió (MMW) úgy tíz éve az egyik legjobb klubzenekar, kiadtak már vagy tíz - jobbnál jobb - albumot. A most tárgyalt lemezen a gitáros John Scofield erősíti a csapatot, ami nem előzmény nélkül való: 1997-ben már jelent meg A Go Go címmel egy albumuk ilyen felállásban, ám akkor Scofield nevén.

Megközelíthetnénk az anyagot a nu jazz felől is, lévén, hogy a zene gerince a ritmus: egyszerűnek tűnő, karakteres ütemekre és hangsúlyos basszusszólamokra ülnek Medeski analóg riffjei. Ennek ellenére valahol a mélyben meghatározó a blues és a funky is; ezt gazdagítja egy kis latinos beütés, egy csipetnyi irónia és a finoman elemelő effektek. Ebben a közegben lubickol Scofield, bár a szólói deriváltak - illetve nem ezeken van a hangsúly. A darabok aránylag rövidek, a hangzás kiegyensúlyozott, a háttérben felsejlik az elektromos Miles Davis árnya. Nagyon szép John Lennon Julia című szerzeményének a földolgozása, noha szinte rá sem lehet ismerni.

Lebegős majdnem tánczene ez markáns darabokkal, s nem hiányzik belőle a lírai véna sem. És Billy Martin a király! (Indirecto Records, 2006) ****

The Thing: Action Jazz A skandináv triót a svéd szaxofonos Mats Gustafsson és két norvég, a bőgős Ingebrigt Haker Flaten meg a dobos Paal Nilssen-Love alakította az ezredfordulón, s mára a brutális dzsessz koronázatlan királyává nőtte ki magát.

Mats Gustafsson 1964-ben született, tizenéves korában a punkon szocializálódott, majd 1980-ban egy Sonny Rollins-koncert hatására szaxofonozni kezdett. A kilencvenes években belenőtt az avantgárd dzsessz európai közösségébe, aztán rájött, hogy generációjának alapélményei, a rock és a free jazz közt nincs áthidalhatatlan távolság. Ezt a felismerést realizálta a The Thing nevű formációval: mintha a Black Sabbath adna találkozót Peter Brötzmann-nak az északi fényben. Az Action Jazz a hatodik albumuk, és annyira radikális, mint egy vállról indítható páncéltörő gránát. Vagy azonnal kiveszed a lejátszóból és kettétöröd, vagy rögtön feltöltöd az mp3-lejátszódra. Egyszerű dallamokat használnak, legyen az egy skandináv punkidol vagy Ornette Coleman szerzeménye, de hihetetlen vadsággal, kőkemény ritmusokkal; nem a zenei formák lényegesek, inkább az attitűd. Gustafssonnak különösen baritonon olyan kövér a tónusa, hogy attól beszakad a plafon, a ritmusszekció meg mindent tud, nemhiába az egyik legkeresettebb a placcon az art punktól a kortárs zenéig. Nem buta zene ez, kifinomult technika van mögötte, ami mégsem megy az intenzitás rovására. Csak az a kérdés, hogy merre lehet ebből majd még továbblépni? (Smalltown Superjazzz, 2006) *****

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.