A mítoszoktól a könyörtelenségig (Négy dzsesszlemez)

  • Czabán György Haraki
  • 2007. január 18.

Zene

A zeneipar januárban a téli álmaival bíbelődik, de tavalyról még simán ajánlható pár figyelemre méltó lemez.
A zeneipar januárban a téli álmaival bíbelődik, de tavalyról még simán ajánlható pár figyelemre méltó lemez.

Branford Marsalis Quartet: Braggtown Branford Marsalis az egyik legfelkapottabb szaxofonos a placcon, együttese meg talán a legjobb "working band". 1998 óta van együtt ez a csapat: Joey Calderazzo zongorázik, Eric Revis bőgőzik és Jeff "Tain" Watts dobol. Kiegyensúlyozott, de emocionálisan széles skálán mozgó modern dzsesszt játszanak - semmi kikacsintás, posztmodern léhaság. Kábé a klasszikus Coltrane Quartet hangzásvilága a kiindulási alap, Marsalis váltogatja a tenor- és a szopránszaxofont, tónusa kontrollált és dinamikus - komoly ember, nagy vállalással.

Ezek a zenészek kiváló szólisták mindannyian, de itt inkább egymásra figyelnek. A kollektív improvizációk izgalmas és egységes anyaggá állnak össze, mely hol erőteljes, hol lírai. A bátor, nagy lélegzetű kompozíciókat az együttes tagjai jegyzik, ami alól csak az O Solitude kivétel, amit Henry Purcell barokk zeneszerző alkotott a XVII. században, s amely a lemez egyik kétségtelen csúcspontja.

Az egyik darabot Oglala sziú főnök mondása inspirálta, mely így hangzik: szép nap ez a halálra. Ez már annyira kerek, hogy a legszívesebben belekötnék. De nem megy. Humorérzékkel ugyan aligha vádolhatnánk őket. Ezzel együtt az egyik legjobb Branford Marsalis. (Blue Note, 2006) **** és fél

Patricia Barber: Mythologies A nő énekel, zongorázik, zenét szerez és verseket ír. A posztmodern blues királynője - visszafogott, belassult, szofisztikált, mély és tiszta hanggal, ökonomikusan használt vibratóval. Otthonosan mozog a sztenderdek világában, de lazán rámozdul a pop-rock klasszikusaira is, amire a legjobb példa egy hipnotikus Light My Fire volt a Modern Coolon. 2003-ban elnyert egy Guggenheim-ösztöndíjat Ovidius Metamorfózisának megzenésítésére. Ebből egy dalciklus született, amit 2006-ban az alapzenekarával vett föl, amiben Neal Alger gitározik, Michael Arnpol bőgőzik, basszusgitározik és Erik Montzka dobol; csatlakozott továbbá számos vendégművész is, kivált Jim Gailloretót meg az ő tenorszaxofon-szólóit érdemes kiemelni.

A tizenegy különböző karakterű dal a görög mitológia egy-egy jellegzetes figurájára utal. A szövegek mértékkel lilás tónusban, a zene pedig, meglepő módon, a popularitás irányába mozdult el: a blues és a dzsessz elemei keverednek valamilyen pszichedelikus poppal, hiphopos alapokra rappelnek, amit zúzós gitárszóló vált le, majd visszatérünk egy balladába - de mindezt úgy, hogy szinte észre sem vesszük. Elegáns, kompakt és gazdag album. (Blue Note, 2006) *****

Medeski Scofield Martin & Wood: Out Louder A billentyűs John Medeski, a dobos Billy Martin és a bőgős, basszusgitáros Chris Wood alkotta trió (MMW) úgy tíz éve az egyik legjobb klubzenekar, kiadtak már vagy tíz - jobbnál jobb - albumot. A most tárgyalt lemezen a gitáros John Scofield erősíti a csapatot, ami nem előzmény nélkül való: 1997-ben már jelent meg A Go Go címmel egy albumuk ilyen felállásban, ám akkor Scofield nevén.

Megközelíthetnénk az anyagot a nu jazz felől is, lévén, hogy a zene gerince a ritmus: egyszerűnek tűnő, karakteres ütemekre és hangsúlyos basszusszólamokra ülnek Medeski analóg riffjei. Ennek ellenére valahol a mélyben meghatározó a blues és a funky is; ezt gazdagítja egy kis latinos beütés, egy csipetnyi irónia és a finoman elemelő effektek. Ebben a közegben lubickol Scofield, bár a szólói deriváltak - illetve nem ezeken van a hangsúly. A darabok aránylag rövidek, a hangzás kiegyensúlyozott, a háttérben felsejlik az elektromos Miles Davis árnya. Nagyon szép John Lennon Julia című szerzeményének a földolgozása, noha szinte rá sem lehet ismerni.

Lebegős majdnem tánczene ez markáns darabokkal, s nem hiányzik belőle a lírai véna sem. És Billy Martin a király! (Indirecto Records, 2006) ****

The Thing: Action Jazz A skandináv triót a svéd szaxofonos Mats Gustafsson és két norvég, a bőgős Ingebrigt Haker Flaten meg a dobos Paal Nilssen-Love alakította az ezredfordulón, s mára a brutális dzsessz koronázatlan királyává nőtte ki magát.

Mats Gustafsson 1964-ben született, tizenéves korában a punkon szocializálódott, majd 1980-ban egy Sonny Rollins-koncert hatására szaxofonozni kezdett. A kilencvenes években belenőtt az avantgárd dzsessz európai közösségébe, aztán rájött, hogy generációjának alapélményei, a rock és a free jazz közt nincs áthidalhatatlan távolság. Ezt a felismerést realizálta a The Thing nevű formációval: mintha a Black Sabbath adna találkozót Peter Brötzmann-nak az északi fényben. Az Action Jazz a hatodik albumuk, és annyira radikális, mint egy vállról indítható páncéltörő gránát. Vagy azonnal kiveszed a lejátszóból és kettétöröd, vagy rögtön feltöltöd az mp3-lejátszódra. Egyszerű dallamokat használnak, legyen az egy skandináv punkidol vagy Ornette Coleman szerzeménye, de hihetetlen vadsággal, kőkemény ritmusokkal; nem a zenei formák lényegesek, inkább az attitűd. Gustafssonnak különösen baritonon olyan kövér a tónusa, hogy attól beszakad a plafon, a ritmusszekció meg mindent tud, nemhiába az egyik legkeresettebb a placcon az art punktól a kortárs zenéig. Nem buta zene ez, kifinomult technika van mögötte, ami mégsem megy az intenzitás rovására. Csak az a kérdés, hogy merre lehet ebből majd még továbblépni? (Smalltown Superjazzz, 2006) *****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."