A szeretet nyelve (Foglalkozása: Nick Cave)

  • 1997. március 6.

Zene

Levél az MTV-nek.

Rinocéroszvadászat Budapesten. Egy stricit alakít Nick Cave Michael Haussman szerelmi road-movie-jában. A sztori egy amerikai fiatalemberről szól, aki mielőtt afrikai rinocéroszvadászatra indulna, elhidegült szerelme nyomába ered. Párizson át Pestre vezet az útja, ott boldogul a kedves egy kuplerájban Nick Cave menedzselése alatt. Mocskos és perverz kalandok során esnek át, és már nagyon úgy tűnik, hogy belevesznek mind, amikor végre lángra kap a tisztítótűz. (Bemutató a Sundance Filmfesztiválon.)

l
Tudomást szerezvén arról, hogy a Music Television a Legjobb férfi előadó díjra jelölte, Nick Cave levelet küldött az MTV munkatársainak. Megköszönte a többéves támogatást, külön a Murder Ballads album duettjeinek (Henry Lee P. J. Harveyvel, Where The Wild Roses Grow Kylie Minogue-gal) gyakori sugárzását, majd a jelölés visszavonását kérte. "Múzsámmal kellemes a kapcsolatom - írta -, s úgy érzem, kötelességem megvédeni azoktól a hatásoktól, amelyek károsak lehetnek érzékeny lelkére. Õ dalokkal ajándékoz meg, én cserébe a megérdemelt tisztelettel bánok vele, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy nem teszem ki a versenyzés ártalmainak. Múzsám nem ló, én sem vagyok lovas, de még ha az volna, sem fognám be üres fejek és csillogó díjak átkozott futamára."

l

The Boatman´s Call. Míg a tavalyi Murder Ballads az "erőszak nyelvén" (s részint Mózes I. könyvétől ihletve) íródott, a The Boatman´s Call szerelmes dalait most a szeretet, a vágyakozás és a melankólia fűzte össze. Cave érdeklődése újabban az Újtestamentum felé fordult, "Márk, Máté, Lukács és János csodálatos prózai költeményeiben lassacskán újra a gyermekkorom Jézusára találtam, az egyházi dalok különös figurájára, a Bánat emberére, s rajta keresztül lehetőségem adatott újraértelmezni a kapcsolatomat a világgal. A hang, amely megszólított, lágyabb, szomorúbb, befelé fordulóbb volt", mondta a BBC rádiónak. Az új számok ugyanakkor csak módjával újak, az elmúlt három évben, tehát nagyjából a Gyilkos balladákkal egyidejűleg születtek, aláhúzva Cave korábbi nyilatkozatát: “Ahogy öregszem, egyre inkább elkülönül a karakterem két oldala. Az egyik a határozott tendencia az önpusztításra, a másik szigorú, tiszta, spirituálisabb. (...) Éveken át, ha a világra gondoltam, úgy éreztem, senki sem akadályozhatja meg a pusztulását. De valójában csak azt vetítettem rá, amit magamról tartottam." Ez a kettősség segít értelmezni az új dalok utalásait Tamásról (There´s a Kingdom) vagy a feltámadásról (Brompton Oratory): hát valóban, "a királyság tebenned van és kívüled van".

Cave úgy nyilatkozott erről az albumról, mint "a legszemélyesebbről, amit valaha is készített". Az újságírói indiszkréció ilyenkor persze nyomban turkálásra késztet, ami nem szép, ráadásul hiábavaló dolog: egy ilyen ciklus mögött kapcsolatok szövevénye lapul. A Where Do We Go Now But Nowhere szomorúsága esetleg magyarázható azzal, hogy Cave és gyermekének brazil édesanyja egy éve külön él, csak hát a zene épp azáltal hitelesebb a tudománynál, hogy nem igényel feltárást. (Most mi van, hogy tudjuk? Nincsen semmi sem.)

A The Boatman´s Call: tizenkét lassú tempójú, letisztult, rövid, már-már egyházi éneknek is beillő dal (az Into My Arms című beharangozó kislemezen még további kettő hallható, amely nincs az albumon). Részint az említett személyesség indokolhatja, a hangszerelésben a billentyűs hangszerek súlya dominál (Cave zongora mellett komponál), de a nyugalomhoz, áhítathoz is ez dukál. Én azonban, mérhetetlenül sajnálom, nem vagyok ilyen áhítatos, nyugodt. Pontosan tudom, hogy miről van szó, ha kell, alá is írom. Csak éppen, mit tegyek, unatkozom, miközben hallgatom. Azért kimentem a címeket, amelyekhez visszatérek talán (There´s a Kingdom, Where Do We Go Now But Nowhere, a kislemezről Little Empty Boat), de ha borzonganom, vágyakoznom, bűnbe esnem és elkárhoznom muszáj, majd felforralom a 94-es Let Love In szenvedélyét vagy a Murder Ballads vérét, abban otthonos volnék. A szeretet nyelvét kevésbé ismerem.

l

Nick Cave és a Bad Seeds június 11-én és 12-én lép fel az Erkel Színházban.Marton László Távolodó

The Boatman´s Call, 1997, Mute/HMK

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.