A szeretet nyelve (Foglalkozása: Nick Cave)

  • 1997. március 6.

Zene

Levél az MTV-nek.

Rinocéroszvadászat Budapesten. Egy stricit alakít Nick Cave Michael Haussman szerelmi road-movie-jában. A sztori egy amerikai fiatalemberről szól, aki mielőtt afrikai rinocéroszvadászatra indulna, elhidegült szerelme nyomába ered. Párizson át Pestre vezet az útja, ott boldogul a kedves egy kuplerájban Nick Cave menedzselése alatt. Mocskos és perverz kalandok során esnek át, és már nagyon úgy tűnik, hogy belevesznek mind, amikor végre lángra kap a tisztítótűz. (Bemutató a Sundance Filmfesztiválon.)

l
Tudomást szerezvén arról, hogy a Music Television a Legjobb férfi előadó díjra jelölte, Nick Cave levelet küldött az MTV munkatársainak. Megköszönte a többéves támogatást, külön a Murder Ballads album duettjeinek (Henry Lee P. J. Harveyvel, Where The Wild Roses Grow Kylie Minogue-gal) gyakori sugárzását, majd a jelölés visszavonását kérte. "Múzsámmal kellemes a kapcsolatom - írta -, s úgy érzem, kötelességem megvédeni azoktól a hatásoktól, amelyek károsak lehetnek érzékeny lelkére. Õ dalokkal ajándékoz meg, én cserébe a megérdemelt tisztelettel bánok vele, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy nem teszem ki a versenyzés ártalmainak. Múzsám nem ló, én sem vagyok lovas, de még ha az volna, sem fognám be üres fejek és csillogó díjak átkozott futamára."

l

The Boatman´s Call. Míg a tavalyi Murder Ballads az "erőszak nyelvén" (s részint Mózes I. könyvétől ihletve) íródott, a The Boatman´s Call szerelmes dalait most a szeretet, a vágyakozás és a melankólia fűzte össze. Cave érdeklődése újabban az Újtestamentum felé fordult, "Márk, Máté, Lukács és János csodálatos prózai költeményeiben lassacskán újra a gyermekkorom Jézusára találtam, az egyházi dalok különös figurájára, a Bánat emberére, s rajta keresztül lehetőségem adatott újraértelmezni a kapcsolatomat a világgal. A hang, amely megszólított, lágyabb, szomorúbb, befelé fordulóbb volt", mondta a BBC rádiónak. Az új számok ugyanakkor csak módjával újak, az elmúlt három évben, tehát nagyjából a Gyilkos balladákkal egyidejűleg születtek, aláhúzva Cave korábbi nyilatkozatát: “Ahogy öregszem, egyre inkább elkülönül a karakterem két oldala. Az egyik a határozott tendencia az önpusztításra, a másik szigorú, tiszta, spirituálisabb. (...) Éveken át, ha a világra gondoltam, úgy éreztem, senki sem akadályozhatja meg a pusztulását. De valójában csak azt vetítettem rá, amit magamról tartottam." Ez a kettősség segít értelmezni az új dalok utalásait Tamásról (There´s a Kingdom) vagy a feltámadásról (Brompton Oratory): hát valóban, "a királyság tebenned van és kívüled van".

Cave úgy nyilatkozott erről az albumról, mint "a legszemélyesebbről, amit valaha is készített". Az újságírói indiszkréció ilyenkor persze nyomban turkálásra késztet, ami nem szép, ráadásul hiábavaló dolog: egy ilyen ciklus mögött kapcsolatok szövevénye lapul. A Where Do We Go Now But Nowhere szomorúsága esetleg magyarázható azzal, hogy Cave és gyermekének brazil édesanyja egy éve külön él, csak hát a zene épp azáltal hitelesebb a tudománynál, hogy nem igényel feltárást. (Most mi van, hogy tudjuk? Nincsen semmi sem.)

A The Boatman´s Call: tizenkét lassú tempójú, letisztult, rövid, már-már egyházi éneknek is beillő dal (az Into My Arms című beharangozó kislemezen még további kettő hallható, amely nincs az albumon). Részint az említett személyesség indokolhatja, a hangszerelésben a billentyűs hangszerek súlya dominál (Cave zongora mellett komponál), de a nyugalomhoz, áhítathoz is ez dukál. Én azonban, mérhetetlenül sajnálom, nem vagyok ilyen áhítatos, nyugodt. Pontosan tudom, hogy miről van szó, ha kell, alá is írom. Csak éppen, mit tegyek, unatkozom, miközben hallgatom. Azért kimentem a címeket, amelyekhez visszatérek talán (There´s a Kingdom, Where Do We Go Now But Nowhere, a kislemezről Little Empty Boat), de ha borzonganom, vágyakoznom, bűnbe esnem és elkárhoznom muszáj, majd felforralom a 94-es Let Love In szenvedélyét vagy a Murder Ballads vérét, abban otthonos volnék. A szeretet nyelvét kevésbé ismerem.

l

Nick Cave és a Bad Seeds június 11-én és 12-én lép fel az Erkel Színházban.Marton László Távolodó

The Boatman´s Call, 1997, Mute/HMK

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.