Szolid pörgés (Suzanne Vega a Vörösmarty Művházban)

  • - szőnyei -
  • 1997. március 6.

Zene

Ott hagytuk abba egy hete, a Snoblesse Oblige címlapján, hogy a VIII. kerületnek az a lepusztult, de karakteres része, ahova Suzanne Vega hivatalos volt, csak az első pillanatban tűnik annyira idegennek hozzá, New Yorkban is lehetnek ilyesféle helyek. Nem olyan rémes hát, hogy az egykori Ganz-kultúrban kell viszontlátnunk hat és fél év után.

Ott hagytuk abba egy hete, a Snoblesse Oblige címlapján, hogy a VIII. kerületnek az a lepusztult, de karakteres része, ahova Suzanne Vega hivatalos volt, csak az első pillanatban tűnik annyira idegennek hozzá, New Yorkban is lehetnek ilyesféle helyek. Nem olyan rémes hát, hogy az egykori Ganz-kultúrban kell viszontlátnunk hat és fél év után.

Láthatóan nem is zavarnak senkit a körülmények: egy kevés jegyet még kapni, ennyi ráhagyás kell is, de egyébként telt ház, rengeteg külföldi pesti pótolja a megcsappant bennszülött vásárlóerőt. A sportcsarnokok környékének köpködni való zabája helyett intellektuális kalózbiznisz (fénymásolt, spirálfűzött Vega-dalszövegkönyv angolul, 300-ért) fogadja a Golgota utcába érkezőt. Odabenn tisztes tapsot kap egy akusztikus gitáros, aki Richard Julianként mutatja be magát, épp most próbálja megtenni a nagy ugrást a járdáról a pódiumra, önbizalomszerző túra ez neki, s jó dolga van, Suzanne Vegára nem vérszomjas tömeg vár, elfogadják őt is.

A szünetet egy latin táncversenyre elegendő rumba és mambó tölti ki, s mire épp konszolidált türelmetlenség lenne úrrá a tömegen, színpadon terem a friss fotókról ismerős vörös frufru, és az új lemez számaival, élőben folytatódik a latinos zene. Négy haláli profi kíséri Suzanne Vegát. Férje, Mitchell Froom billentyűs (és néha fúvós) hangszereken mintha a háttérből szervezné a hangzást, Pete Thomas dobol (gyanúm szerint ő civilben Elvis Costello zenekara, az Attractions dobosa), Mike Visceglia basszusozik (ő már 1987-ben is a Vega Bandben dolgozott), Steve Donelly gitározik (és fúj; sokkal hűvösebb fazon, mint Marc Shulman, aki a 90-es turnén gitározott és a lelkét beleöntötte minden hangba). Suzanne Vega hol fölveszi, hol leteszi az akusztikus gitárt, néha kissé félreáll és a zenekart nézi, aztán újra minket, hogy megfürödjön a felé áradó szeretetben. Érzi ő ezt, érzi jól, szóval is, meghajlással is köszön minden tapsot, mosolyog, a gödröcskék az arcán elárulják, tényleg élvezi, mint mindenki más is a teremben. Egy hosszabb instrumentális részt végigtáncol, semmi koreográfia, csak szolid pörgés, sztorizik egy keveset, konferansz gyanánt, kedves és frappáns persze.

Műsora gerince természetesen az új lemez, de a négy régire is el-elkalandozik (minél messzebb megy vissza időben, annál észrevehetetlenebbé válik a zenekar), ha jól emlékszem, csak egy régi dalát latinosítják (elfelejtettem, melyiket), a többinél tartják a tempót, hangszerelést. Felidézik a Dead Man Walking című filmhez írt tömény feszültséget is - ez is a Suzanne Vega bátorságát mutató, újabb szerzemények egyike; elég merész dolog az ő suttogós énekstílusa mellett hagyni teljes gőzzel dübörögni a zenekart, de igaza van, a repertoár akusztikus gyöngyszemeit nem bántja, most meg ez van a levegőben, erő, hangerő, ritmus. A ráadás persze nem volna ráadás a tüpptüpp-tűrü-tüpp-türűrű tüpptüpp-tűrü-tüpp-türűrű nélkül, közös a capella a közönséggel, akárcsak ´90-ben. Ez jár, ez járja.

- szőnyei -

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.