Polonia Expressz: Testetlen színház (Scena Plastyczna)

  • S. Zs.
  • 1997. március 6.

Zene

A Lublini Katolikus Egyetemen 1969-ben alakult Scena Plastyczna képzőművész színházi csoport a Polonia Expressz Lengyel Művészeti Fesztivál meghívására február 27-én és 28-án a Műcsarnokban vendégszerepelt először Magyarországon, óriási közönségsikerrel. A Scena Plastyczna Leszek Madzik koreográfus-rendező állandó társulat nélküli szerzői színháza, amely a lírai absztrakt és a szakrális katolicizmus jegyében az 1970-ben készült Ecce Homo óta immár a tizennegyedik új előadásánál tart.

A Lublini Katolikus Egyetemen 1969-ben alakult Scena Plastyczna képzőművész színházi csoport a Polonia Expressz Lengyel Művészeti Fesztivál meghívására február 27-én és 28-án a Műcsarnokban vendégszerepelt először Magyarországon, óriási közönségsikerrel. A Scena Plastyczna Leszek Madzik koreográfus-rendező állandó társulat nélküli szerzői színháza, amely a lírai absztrakt és a szakrális katolicizmus jegyében az 1970-ben készült Ecce Homo óta immár a tizennegyedik új előadásánál tart.

Madzik talán a legnehezebb utat választotta: szöveg és a hagyományos értelemben vett színészi munka nélküli, kizárólag a vizuális megoldásokra és a zenére épülő előadásaiban kívánja visszahozni nekünk annak az ősi, mitologikus és személyes spiritualitásnak az élményét, amelyet az évszázadok alatt az intézményesült vallás rabolt el tőlünk. Az absztrakt megoldások miatt munkáinak nincs története és egyértelmű értelmezése, inkább metaforáival, ősi és modern jelképeink átértelmezésével kíván közönségére hatni. Az 1978-ban készült, Wilgoc (Nedvesség) című, röpke félórás darabjában egymásra következő installációkat látunk, ami a víz biblikus, az életet átörökítő metaforáját járja körül. A víz Madzik számára a mozgás, a lélek, a születés és a halál kissé banális jelképe, amelynek életünket pusztító, egyszersmind megteremtő munkáját dolgozza fel egy furcsán ismétlődő dramaturgiával a Wilgocban. Az első húsz percben látható jelenetsorozat a bécsi akcionizmus gézzel betekert testjeit és akváriumba szorított, alig megvilágított emberfejeit, a kísérleti mozgásszínháznak a teret fátylakkal, függönyökkel és lepedőkkel működésben tartó megoldásait és más, sok helyütt már annyiszor látott, nem túlzottan eredeti ötleteit is idézi. Madzik nem rákérdez létünkre, hanem az ismert szimbólumokkal és a performance-hagyomány törmelékeivel tálalja azt. Az első húsz perc lassú folyása után, felgyorsítva, tíz perc alatt még egyszer megismétli a legfőbb jeleneteket, a halovány fényekben úszó térfestményszerű képeket, hogy a mű végén, az emberi testből kicsöpögve, a maga anyagszerűségében is megjelenjen a víz; a rituális szertartás lezajlott, a tisztító és pusztító munka megtörtént (és ezek után bármikor újra megtörténhet), helyreállt a rend, ezért a konzervzene hangjai és a némajáték után a félhomályban megjelenhet a nedvesség természetes, akusztikus hangja. A hatásvadászat elérte célját, intellektusunk újfent átélte személyes létét, visszakaptuk az elrabolt spiritualitást.

Kevésbé didaktikus, de még puritánabb Leszek Madzik legutolsó, ötvenperces darabja, az 1994-ben született Szczelina (Rés), amely az illuminációról szól. A zene itt már modernebb, a színészekből, sőt az egész előadásból is még kevesebbet látni, minden a legalább harminc méter mélységű térre, a retinát megzavaró, a szem sárgafoltját kiégető sötétségre és a halovány, lassú mozgásában is állóképszerű, most éppen fehér (!) lidércfény működésére van bízva. A Szczelinában karakteresebbek Madzik színházi megoldásai: a hosszú színpadtér alig rendeződik át előadás közben, inkább a közelebb és a távolabb felépített installációkat világítja meg vagy oldja fel a végtelennek tűnő sötétségben. A spiritualitás itt a halálközeliség mentális átélésének élményét jelenti, aminek végén fényesedik, majd pedig feketéllik a purgatórium felé vezető út. A darab szellemi tartalma, a dolgot megint csak drámai helyzetek nélkül tálalva, nagyjából ennyi. A hatásvadász, megszabadító erejűnek szánt, egyszerű megoldások közepette újfent átélhetjük a spiritualitás kényszerítve irányított áramlását, az "igazából semmiféle elemi erejű dolog nem történt meg velünk" csodálatos élményét.

Madzik színháza a szépség színháza, de semmi több: olyasmi, ami leginkább tetszhet a közönségnek. A tiszta és testetlen emanáció és a kultúrtörténeti utalásokba szorított hit ma már kevés: hajlamosak lehetünk elfelejteni a konfliktust, a performance izgató erejét, mindazt, ami élettelivé tesz minket és művészetünket.

S. Zs.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.