Polonia Expressz: Testetlen színház (Scena Plastyczna)

  • S. Zs.
  • 1997. március 6.

Zene

A Lublini Katolikus Egyetemen 1969-ben alakult Scena Plastyczna képzőművész színházi csoport a Polonia Expressz Lengyel Művészeti Fesztivál meghívására február 27-én és 28-án a Műcsarnokban vendégszerepelt először Magyarországon, óriási közönségsikerrel. A Scena Plastyczna Leszek Madzik koreográfus-rendező állandó társulat nélküli szerzői színháza, amely a lírai absztrakt és a szakrális katolicizmus jegyében az 1970-ben készült Ecce Homo óta immár a tizennegyedik új előadásánál tart.

A Lublini Katolikus Egyetemen 1969-ben alakult Scena Plastyczna képzőművész színházi csoport a Polonia Expressz Lengyel Művészeti Fesztivál meghívására február 27-én és 28-án a Műcsarnokban vendégszerepelt először Magyarországon, óriási közönségsikerrel. A Scena Plastyczna Leszek Madzik koreográfus-rendező állandó társulat nélküli szerzői színháza, amely a lírai absztrakt és a szakrális katolicizmus jegyében az 1970-ben készült Ecce Homo óta immár a tizennegyedik új előadásánál tart.

Madzik talán a legnehezebb utat választotta: szöveg és a hagyományos értelemben vett színészi munka nélküli, kizárólag a vizuális megoldásokra és a zenére épülő előadásaiban kívánja visszahozni nekünk annak az ősi, mitologikus és személyes spiritualitásnak az élményét, amelyet az évszázadok alatt az intézményesült vallás rabolt el tőlünk. Az absztrakt megoldások miatt munkáinak nincs története és egyértelmű értelmezése, inkább metaforáival, ősi és modern jelképeink átértelmezésével kíván közönségére hatni. Az 1978-ban készült, Wilgoc (Nedvesség) című, röpke félórás darabjában egymásra következő installációkat látunk, ami a víz biblikus, az életet átörökítő metaforáját járja körül. A víz Madzik számára a mozgás, a lélek, a születés és a halál kissé banális jelképe, amelynek életünket pusztító, egyszersmind megteremtő munkáját dolgozza fel egy furcsán ismétlődő dramaturgiával a Wilgocban. Az első húsz percben látható jelenetsorozat a bécsi akcionizmus gézzel betekert testjeit és akváriumba szorított, alig megvilágított emberfejeit, a kísérleti mozgásszínháznak a teret fátylakkal, függönyökkel és lepedőkkel működésben tartó megoldásait és más, sok helyütt már annyiszor látott, nem túlzottan eredeti ötleteit is idézi. Madzik nem rákérdez létünkre, hanem az ismert szimbólumokkal és a performance-hagyomány törmelékeivel tálalja azt. Az első húsz perc lassú folyása után, felgyorsítva, tíz perc alatt még egyszer megismétli a legfőbb jeleneteket, a halovány fényekben úszó térfestményszerű képeket, hogy a mű végén, az emberi testből kicsöpögve, a maga anyagszerűségében is megjelenjen a víz; a rituális szertartás lezajlott, a tisztító és pusztító munka megtörtént (és ezek után bármikor újra megtörténhet), helyreállt a rend, ezért a konzervzene hangjai és a némajáték után a félhomályban megjelenhet a nedvesség természetes, akusztikus hangja. A hatásvadászat elérte célját, intellektusunk újfent átélte személyes létét, visszakaptuk az elrabolt spiritualitást.

Kevésbé didaktikus, de még puritánabb Leszek Madzik legutolsó, ötvenperces darabja, az 1994-ben született Szczelina (Rés), amely az illuminációról szól. A zene itt már modernebb, a színészekből, sőt az egész előadásból is még kevesebbet látni, minden a legalább harminc méter mélységű térre, a retinát megzavaró, a szem sárgafoltját kiégető sötétségre és a halovány, lassú mozgásában is állóképszerű, most éppen fehér (!) lidércfény működésére van bízva. A Szczelinában karakteresebbek Madzik színházi megoldásai: a hosszú színpadtér alig rendeződik át előadás közben, inkább a közelebb és a távolabb felépített installációkat világítja meg vagy oldja fel a végtelennek tűnő sötétségben. A spiritualitás itt a halálközeliség mentális átélésének élményét jelenti, aminek végén fényesedik, majd pedig feketéllik a purgatórium felé vezető út. A darab szellemi tartalma, a dolgot megint csak drámai helyzetek nélkül tálalva, nagyjából ennyi. A hatásvadász, megszabadító erejűnek szánt, egyszerű megoldások közepette újfent átélhetjük a spiritualitás kényszerítve irányított áramlását, az "igazából semmiféle elemi erejű dolog nem történt meg velünk" csodálatos élményét.

Madzik színháza a szépség színháza, de semmi több: olyasmi, ami leginkább tetszhet a közönségnek. A tiszta és testetlen emanáció és a kultúrtörténeti utalásokba szorított hit ma már kevés: hajlamosak lehetünk elfelejteni a konfliktust, a performance izgató erejét, mindazt, ami élettelivé tesz minket és művészetünket.

S. Zs.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.